ماجرای سکوت سفیر یونسکوی ایران درباره حادثه میانمار

مریلا زارعی در جشن روز سینما Cinema که از سوی خانه سینما برگزار شده بود، از سکوت سفیران صلح سازمان ملل در قبال کشتار مسلمانان در میانمار انتقاد کرد.

مریلا زارعی

مریلا زارعی که برای اهدای جایزه روی سن رفته بود، گفت: «سینما اگر بخواهد تأثیر بگذارد باید تأثیر بگیرد. مسلمانان بی‌گناه در میانمار از بین می‌روند در حالی که سکوت سفیران صلح را شاهد هستیم. از سفیران صلح خواهش می‌کنم برای احقاق حق اقلیت مسلمان آن منطقه کاری کنند.»

جالب اینجاست که این انتقاد صریح زارعی از هنرمندانی که به عنوان سفیران صلح سازمان ملل فعالیت دارند، کمترین بازتاب و بیشترین سانسور و بایکوت را در میان اخبار مربوط به جشن خانه سینما داشت، گویا به طور عامدانه‌ای این انتقاد نادیده گرفته شده بود.

اما سفیران صلح سازمان ملل چه کسانی هستند؟ سازمان ملل در تعریف سفیران صلح می‌نویسد: سفرای صلح سازمان ملل متحد، افرادی هستند که با دقت از میان حوزه‌های هنر، ادبیات، علم، سرگرمی، ورزش Sport و سایر حوزه‌های زندگی عمومی انتخاب شده‌اند. کسانی که قبول کرده‌اند توجه جهان را به فعالیت‌های سازمان ملل متمرکز کنند. این بزرگ‌ترین افتخاری است که از سوی دبیرکل سازمان ملل به یک شهروند جهانی می‌دهد.

این شخصیت‌های برجسته، زمان، استعداد و شور و شوق خود را داوطلبانه برای افزایش آگاهی از فعالیت‌های سازمان ملل جهت بهبود زندگی میلیاردها نفر به کار می‌برند. این تعریف کلی و بسیار زیبا از نظر لغوی شامل 13 نفر می‌شود. افرادی مانند دنیل بارنبویم موسیقیدان صهیونیست، هایا بن الحسین دختر ملک‌حسین و همسر حاکم دوبی، پائولو کوئیلو نویسنده، لئوناردو دیکاپریو، مایکل داگلاس و شالریز ترون، بازیگران هالیوودی و جدید‌ترین عضو این گروه ملاله یوسف زهی دختر پاکستانی است که بعد از ترور Assassination از سوی طالبان به شهرت رسید.

جالب است که هر کدام از این سفیران درباره یکی از فعالیت‌های سازمان ملل، تخصص دارند، مثلاً شالیرز ترون درباره پیشگیری از ایدز و پائولو کوئلیو درباره فقر فعالیت می‌کند، اما سفیر سازمان ملل در زمینه فعالیت‌های صلح و مدارا، یعنی دقیقاً آنچه در میانمار زیر پا گذاشته شده است. دانیل بارنبویم نه در توئیترش و نه در اینستاگرامش هیچ اشاره‌ای به کشتار مسلمانان روهینگیا در میانمار نداشته و حتی هیچ اظهارنظری درباره کشتار مسلمان بی‌گناه میانماری نکرده است.

تنها فردی که از میان سفرای صلح سازمان ملل درباره وقایع میانمار موضع‌گیری آشکار داشته، ملاله یوسف زهی است. این در حالی است که قرار است این افراد در مسیر بهبود زندگی میلیاردها انسان روی کره خاکی فعالیت کنند، اما چشمان‌شان را روی یک نسل‌کشی آشکار بسته‌اند.

در مقابل 13 سفیر صلح سازمان ملل، زیرمجموعه‌های این سازمان نیز مانند یونیسف، برای خود سفیران صلح یا سفرای حسن‌نیت دارند که آن سفرا نیز در رابطه با فعالیت‌های خاص نهاد زیرمجموعه سازمان ملل فعالیت می‌کنند، مانند آنجلینا جولی که سفیر صلح یونیسف بود. سفیر صلح یونیسف در ایران که چند سالی است به طور مداوم با این سازمان همکاری دارد، مهتاب کرامتی است.

کرامتی در مصاحبه‌هایی گفته که با آنجلینا جولی دوست است، اما هیچ وقت نخواسته یا نتوانسته در حد بازیگر Actor مشهور هالیوودی فعالیت بین الملل مؤثری داشته باشد. شاهد این موضوع سفر آنجلینا جولی به میانمار و دیدار با آوارگان روهینگیایی است. سفر آنجلینا جولی به میانمار در حالی انجام شد که بسیاری از کشورهای مسلمان درباره نسل‌کشی مسلمانان میانماری سکوت کرده بودند؛ همان کاری که سفیر صلح یونیسف در ایران انجام داده و تا امروز هیچ اظهارنظری درباره مسلمانان روهینگیایی نداشته است.

شاید در شب جشن خانه سینما، روی صحبت مریلا زارعی با شخص مهتاب کرامتی نبود، اما مهتاب کرامتی و دیگر ایرانیانی را که به عنوان سفرای صلح با مجموعه سازمان ملل همکاری داشته‌اند، نیز شامل می‌شود؛ افرادی مانند بهرام رادان که درباره سگ‌کشی و آزادی Freedom ازدواج همجنس‌بازها در امریکا اظهارنظر می‌کند، اما در مقابل آدمکشی سازمان‌یافته در میانمار سکوت کرد‌ه‌اند. آیا سفیران صلح ایرانی سازمان ملل می‌توانند از این پس و با تلنگری که در جشن خانه سینما خورده‌اند، نسبت به وضعیت انسانی در میانمار موضع‌گیری کنند؟!برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 307745 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟