پیراهن ترخان ؛ قدیمی ترین لباس دنیا +عکس های جالب

تست رادیو کربن جدیدی که توسط دانشگاه آکسفورد بر روی این لباس انجام شده با دقت ۹۵ درصد نشان می دهد که این لباس در سال های ۳۱۰۲ تا ۳۴۸۲ درست شده است.

با اینکه لباس های زیادی از آن دوران به جای مانده اند اما همه آن ها به حدی پاره هستند که نمی شود اسم لباس را رویشان گذاشت اما پیراهن ترخان لباسی دوخته شده با آستین های بلند، یقه هفت و چین های باریک است که به طور شگفت انگیزی مدرن به نظر می رسد. 

قدیمی ترین لباس

لباس ترخان توسط فردی مصرشناس به نام «فلیندرز پتری» در سال ۱۹۱۳ از مقبره سلسله اول کشف شد، قبرستانی که در ۵۰ کیلومتری جنوب مصر قرار دارد. «پتری» این لباس را از زیر ماسه ها در کنار دیگر آثار هنری کشف کرد اما بر خلاف دیگر باستان شناسان به جای اینکه این تکه پارچه کهنه را بی ارزش بداند و آن را دور بیندازد تصمیم گرفت که این پیراهن به همراه هر چیز دیگری را که در این سایت پیدا می کند را نگه دارد به امید اینکه زمانی این شواهد بتوانند در بدست آوردن اطلاعاتی درباره زندگی روزمره مصریان باستان کمک کنند.

قدیمی ترین لباس

بعد از کشف، پیراهن به مدت ۶۵ سال فراموش شد تا اینکه در سال ۱۹۷۷ کارشناسان موزه پتری آن را از میان دیگر آثار هنری پیدا کردند. آن ها گل و لای روی لباس را پارک و با دیدن پارگی ها و سایش هایی که بر روی آرنج آستین ها وجود داشت حسابی ذوق زده شدند چون این ها نشان می داد که این لباس استفاده و بارها پوشیده شده است. نکته دیگر این بود که لباس پشت و رو بود و این یعنی که از بالای سر درآورده شده است.


قدیمی ترین لباس
لباس ترخان از سه تکه کتان دست باف مقاوم درست شده و راه راه های طبیعی خاکستری، آستین ها و بالا تنه ای چین دار دارد. قسمت پایین این پیراهن از بین رفته برای همین بلندای لباس و این که برای زن بوده یا مرد را نمی شود حدس زد اما ابعادش نشان می دهد که برای یک نوجوان و یا زنی لاغر بوده است.
بعد از کشف دوباره پیراهن در اواخر قرن ۱۷، تست رادیوکربن بر روی آن انجام نشد چون برای این کار باید قسمت زیادی از پارچه پیراهن را جدا می کردند پس به جای تشخیص قدمت پارچه، بقیه آثار هنری سایت ترخان قدمت گذاری شدند تا از این طریق قدمت پارچه را حدس بزنند. نتایج نشان داد که این لباس متعلق به سلسله اول است، سلسله ای که در سال ۳۱۰۰ قبل از میلاد بر سرکار بود و قدیمی ترین لباس را برای آیندگان به یادگار گذاشته بود. امروز پیشرفت هایی که در زمینه رادیوکربن بدست آمده محققان را قادر کرده که فقط با جداکردن ۲٫۲۴ میلی گرم از پارچه به راحتی قدمت لباس را بفهمند. نتایج جدید نه فقط باستانی بودن لباس را تایید می کنند بلکه این احتمال را به وجود می آورند که لباس قدمتی بیش از آنچه تاکنون تصور می شد دارد و برای دوران ماقبل تاریخ است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 296174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟