قاعدتا استفاده هر نوع مواد مخدر Drugs بسیار ناپسند است و به خود فرد ضرر‌های زیادی می‌رساند، اما ما در اینجا می‌خواهیم آسیب‌هایی را که مصرف کنندگان به دیگر افراد جامعه می‌زنند، بررسی کنیم و در این زمان جدا کردن دو گروه مصرف‌کننده مهم جلوه می‌کند.

همان‌طور که در اطلاعات عموم مردم رایج است، مواد مخدر صنعتی برخلاف قیمت کمتری که دارند، تاثیرات بیشتری را روی افراد خواهند گذاشت تا جایی که افراد را به جنون می‌رسانند و توهماتشان را روز به روز

بیشتر می‌کنند. یقینا این سطح از تاثیرات مواد مخدر به روی انسان، باعث تخریب بیشتری در جامعه خواهد شد. به زبان ساده‌تر می‌توان گفت مواد مخدر سنتی ضرر دارد اما خود فرد ضرر بیشتری می‌بیند تا اطرافیان او، اما در مواد مخدر صنعتی، اطرافیان فرد هم به اندازه خود او

ضرر مالی و جانی خواهند دید.

متاسفانه آمار اعتیاد در کشور کم نیست و سن مصرف مواد مخدر هم بسیار کم است، همین امر باعث بیمار گونه بودن جامعه خواهد شد.

روز به روز جرم Crime بیشتر می‌شود.همین معتادان، بیکار می‌شوند و به دزدی theft روی می‌آورند و هزار و یک خلاف دیگر می‌کنند و با این وجود جامعه امنیت خود را از دست می‌دهد. در برخی مناطق شهر، بچه‌ها، زنان و حتی مردان بزرگسال هم به دلیل وجود نا امنی که معتادان ایجاد می‌کنند،با ترس از خانه هایشان بیرون می‌آیند. این مشکل محدود به جوامع ما نیست، بلکه بسیاری از مناطق کشور‌های غربی هم به همین درد دچار هستند، اما شاید شدت و آمار جرم در مناطق مختلف متفاوت باشد.

در باور عام شاید همه معتادان را باید بگیرند و دستگیر کنند و... اما ما باید به این فکر کنیم که چرا اصلا این وضعیت به وجود آمده؟ چرا سن اعتیاد این ‌قدر پایین است و هزار و یک چرای دیگر.

شاید پاسخ به این چرا‌ها خودش بتواند دریچه‌ای به حل مشکلات باشد. یکی از عوامل پایین آمدن سن اعتیاد می‌تواند کمبود تفریحات سالم باشد. ما هروقت می‌گوییم تفریحات کم است بسیاری از افراد مخالفت می‌کنند. پس بهتر است با کمی تغییر جمله بگوییم تفریحات سالم و مقرون به صرفه کم است.

همه جوانان جامعه بودجه کافی برای رفتن به اسکی و اسب‌سواری و خوردن غذا در محل‌های مناسب را ندارند.حتی گاهی آن‌قدر مشکلاتشان زیاد می‌شود که برای فرار Escape از فکر و خیال به مواد مخدر روی می‌آورند.

مورد دیگر واردات مواد مخدر و وجود آشپزخانه‌های ساخت مواد مخدر در سطح شهر است که البته یک سیستم نظارتی باید در کار باشد تا این مشکل را حل کند.

مشکل دیگر سرد شدن روابط بین خانواده‌ها و کمتر شدن کنترل والدین بر روی فرزندان است که البته این مورد یکی از مهم‌ترین موارد است و والدین باید با نظارت بر فرزندان با آنها رفیق باشند. همین مورد یکی از عوامل بازدارنده مصرف مواد مخدر خواهد بود که توصیه‌هایی در این مورد با کمک گرفتن از مشاوران بسیار نتیجه بخش است.

برای خلاصه کردن کلام باید گفت پیدا شدن عوامل اعتیاد، راه رهایی از آن را جلو ما قرار خواهد داد. باید مسئولان کمی به این موضوع دقت کنند شاید بتوان با این کار آن را کمتر یا حد اقل از زیاد شدن آمار اعتیاد جلوگیری کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

حمیده قنبری، جامعه‌شناس

 

 

کدخبر: 292751 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟