ابهامات دامنه‌دار قانونی برای دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت

در حالی که پیش از این شرط پایان خدمت سربازی برای اخذ گواهینامه حذف شده بود، اما ابهامات در این‌باره همچنان ادامه دارد و به تازگی نیز رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در خصوص ابهامات قانونی پیرامون دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت و وظیفه پلیس در مواجهه با مشمولان فراری یا غایب سخن گفته است.

هر کشوری برای حفظ نظم و امنیت و همچنین تمامیت ارضی خود نیاز به نیرویی سازمان یافته و مقتدر دارد که توانایی ایجاد و حفظ امنیت و استقلال Esteghlal آن را داشته باشد و در این راستا دفاع از استقلال و تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران وظیفه هر ایرانی محسوب می‌شود. بنا بر همین وظیفه است که تمامی اتباع ذکور جمهوری اسلامی ایران مکلف به انجام خدمت وظیفه عمومی برابر مقررات این قانون Law هستند و هیچ فرد مشمول خدمت وظیفه عمومی را جز در موارد خاص در این قانون نمی‌توان از خدمت معاف کرد.

هرچند که طی سال‌های اخیر متن‌های قانونی به دولت اجازه داده است تا با اخذ جریمه مالی، مشمولان غایب از خدمت سربازی را معاف و کارت پایان خدمت به آنان اعطا کند، اما در کلیت امر با توجه به قوانین کشور سربازی رفتن یک امر بسیار مهمی محسوب می‌شود که در عرصه‌های مختلف اجتماعی ـ اقتصادی همچون خروج از کشور گرفته تا دریافت گواهینامه رانندگی نقش مهمی دارد.

اهمیت کارت پایان خدمت سربازی حتی در امر خیر ازدواج هم برای خود وزنه سنگینی محسوب می‌شود تا جایی که بنا بر دلایل مختلف اعم از مسئولیت‌پذیری یا برخوردار نبودن از خدمات عمومی، یکی از شروط قبولی خانواده عروس خانم برای ازدواج، داشتن کارت پایان خدمت سربازی است. در این میان انتخاب کارت پایان خدمت و ادامه تحصیل موضوع بسیار مهمی است که پیش روی جوانان بعد از سن 18 سالگی قرار می‌گیرد که خود معتقد هستند برای انتخاب یکی، دیگری را باید فدا کنند و در این راستا خدمت مقدس سربازی را فرصت‌سوزی تلقی می‌کنند.

تحصیل سربازان ضمن خدمت، آری یا خیر؟

انتخاب دو راهی تحصیل و خدمت سربازی روندی بوده است که سال‌هاست ادامه دارد، اما به‌رغم این مهم چند وقت پیش بود که رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی از امکان تحصیل حین خدمت مشمولان سربازی در این دانشگاه خبر داده و گفته بود که مذاکراتی با مسئولان ذیربط برای تحصیل حین خدمت سربازان در دانشگاه جامع علمی - کاربردی انجام شده است. این در حالی است که بر اساس قانون یک سرباز یا دانشجو نمی‌تواند همزمان تحصیل کند و خدمت سربازی خود را نیز پشت سر بگذارد و این دو باید جدا از یکدیگر سپری شوند.

به‌عبارتی اگر دانشجویی قصد رفتن به سربازی را داشته باشد باید وضعیت تحصیلی خود را با فارغ‌التحصیلی یا انصراف از تحصیل مشخص کند. اگر سربازی نیز حین طی کردن سربازی خود باشد و در کنکور قبول شود باید از سربازی مرخص شود و پس از موافقت با معافیت تحصیلی‌اش به دانشگاه برود.

علاوه بر قانون، یکی از مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح درباره اجرایی شدن طرح مذکور گفته بود که احتمال اجرای این طرح به دلیل مغایرت با قانون وجود ندارد، البته دانشگاه‌ها و سازمان‌هایی که می‌توانند در راستای خوشایندسازی محیط سربازی و ارائه آموزش به سربازان فعالیت کنند، امکان انتقال طرح‌های خود را دارند.

حذف شرط پایان خدمت سربازی برای اخذ گواهینامه

علاوه بر موضوع فوق بخش دیگری از تلقی فرصت‌سوزی برای جوانان به قوانینی بر می‌گردد که از نگاه برخی غیر مرتبط با انجام خدمت مقدس سربازی است. به عنوان مثال دریافت گواهینامه با پیش‌شرط کارت پایان خدمت سربازی یکی از همان قوانینی بوده است که سال گذشته با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی شرط پایان خدمت سربازی برای اخذ گواهینامه حذف شد.

اتفاقی که البته با واکنش اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح مواجه شد و بیان چنین طرحی را غیر کارشناسی و بی‌هماهنگی توصیف کردند و در نهایت اجرای آن را نیازمند دستورالعمل‌های جدیدی دانستند.

بعد از این هم، پای مشمولان غایب به میان آمد و نیروی انتظامی با تأکید بر رعایت حقوق شهروندان، از اجرا نشدن مصوبه مجلس مبنی بر نیاز نداشتن به کارت معافیت یا پایان خدمت برای اخذ گواهینامه رانندگی خبر داد و در این راستا تصریح کرد: «ما معتقدیم که بر اساس قانون و ماده 58 مکرر، باید نسبت به شناسایی، تعقیب و دستگیری سربازان غایب اقدام کنیم و از سوی دیگر موظف به اجرای ماده 54 قانون بیمه شخص ثالث بودیم که در صورت اجرای این قانون، باید پس از فراخوان برای مراجعه مشمولان غایب برای اخذ گواهینامه رانندگی، نسبت به دستگیری آنها بر اساس ماده 58 مکرر اقدام کنیم؛ ولی با توجه به اینکه نیروی انتظامی این اقدام را «دام‌گستری» می‌دانست و آن را مغایر حقوق شهروندی تعبیر می‌کرد، نسبت به اجرای ماده 54 قانون بیمه شخص ثالث اقدام نکرده است.»

ابهامات قانونی درباره دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت

ابهامات قانونی درباره دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت از جمله موضوعاتی است که شبهه درباره اجرایی شدن آن با ادله مختلف همچنان بیان می‌شود و در جدید‌ترین اظهار نظر، سرهنگ محمد ترحمی، رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درخصوص تعارض قوانین در موضوع گرفتن گواهینامه بدون سربازی گفته است: در ماده 54 قانون بیمه آمده است که برای گرفتن گواهینامه نیازی به داشتن کارت پایان خدمت نیست و افراد می‌توانند بدون داشتن این کارت برای دریافت گواهینامه مراجعه کنند، در صورتی که طبق ماده 58 مکرر نظام وظیفه باید فردی را که به خدمت سربازی نرفته دستگیر کرد.

سرهنگ ترحمی ادامه داد: اگر بخواهیم بر طبق ماده 58 عمل کنیم باید فردی را که بدون کارت پایان خدمت برای گرفتن گواهینامه مراجعه می‌کند، درجا دستگیر کنیم و به مقامات قضایی تحویل دهیم و این مسئله جای ابهام دارد؛ چراکه از نظر اخلاقی درست نبوده و نوعی دام گستری برای دستگیری سربازان غایب و فراری محسوب می‌شود.

این مقام ارشد انتظامی تأکید کرد: ما طبق قانون باید از یکسو خدمات ارائه دهیم و از سوی دیگر باید فرد را دستگیر کنیم و این مسئله تعارض قوانین محسوب می‌شود.

رئیس اداره حقوقی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی درخصوص وضعیت ماده 58 قانون بیمه و تکلیف افرادی که کارت پایان خدمت ندارند، گفت: فعلاً این ماده مسکوت است تا این قضیه در منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح بررسی شود و تکلیف قانونی مشخص شود.

اینچنین است که نه تکلیف گفته‌های رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی در راستای امکان تحصیل حین خدمت مشمولان سربازی مشخص شده است و نه معلوم شد که بالاخره دریافت گواهینامه بدون کارت پایان خدمت امکان پذیر و قانونی خواهد بود یا خیر؟! برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

اخبار زیر را از دست ندهید:

وقتی فهمیدم از شهر خارج شد، جیغ کشیدم اما دیگر دیر شده بود و او با تهدید مرا ...

تن دادن به خواسته های زشت کیارش / دختر جوان در شب بارانی سوار ماشین خارجی شد و ...

مرگ مرموز سمیرا در میهمانی شبانه خانه مجردی یک جوان+عکس

صحنه دلخراش بیرون افتادن یک بچه از ماشین + فیلم و عکس

لحظه وحشتناک چپ کردن یک ماشین در جاده/ یکی از سرنشینان باردار بود + فیلم و عکس

کودکی که زنده به گور شد! دنیا با لبخند او در آخرین عکس تکان خورد + عکس

مرگ مشکوک بازیگر آب نبات + عکس

ماجرای گزارش زنده شبکه خبر که تبدیل به سوتی رسانه‌ای در روز قدس شد! + فیلم

ازدواج یک زوج جوان در هواپیما + عکس

داعش 7 نفر را در عید فطر سر برید!

سقوط دختر نوجوان در پارک تفریحی از ارتفاع 8 متری

تصادف وحشتناک یک زن عابر پیاده در خیابان + فیلم

ماجرای سرگردانی یک روزه یک جوان کر و لال در دل جنگل های کلاردشت + تصاویر

اردوغان در حال خواندن نماز عید فطر غش کرد!

فروشنده توله گرگ در زنجان دستگیر شد + فیلم و عکس

خانم گزارشگر حین اجرای برنامه زنده فشارش افتاد و بی هوش شد+ فیلم

ماجرای 6 دختر و پسر مست در جنگل های شیرآباد / شب گذشته در آبشار شیرآباد چه گذشت؟

سارا دوست دوران مجردی ام بعد از ازدواج هم می خواست با او باشم / او آرامش من و همسرم را گرفته بود +عکس

رهایی 5 دختر از خانه وحشت پدرخوانده/ اقدام زشت پدر با 5 دخترش+عکس

شکایت از بازیگر معروف خبرساز شد+ عکس

 

کدخبر: 266511 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟