مسخ کافکا فانتزی شد

آزاده انصاری کارگردان «خوشبختی های کوچک سوسک شدن» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایش که پیش از این در جشنواره تئاتر عروسکی تهران - مبارک به صحنه رفته بود، قرار است از ۳۰ تیرماه با نام «خوشبختی های کوچک سوسک شدن» در تالار سایه به صحنه برود.
وی درباره اقتباسی که از داستان بلند «مسخ» کافکا شده و نوع دراماتیزه کردن این داستان برای تبدیل به نمایشنامه توضیح داد: این نمایشنامه به نویسندگی مشترک نادر برهانی مرند و فرهاد امینی با اقتباس از «مسخ» کافکا نوشته شده است. «مسخ» داستان بلندی است که دراماتیزه نیست اما تلاش ما این بوده که برای دراماتیک کردن آن از دریچه دیگری به جهان کافکا وارد شویم و با توجه به امکانات، ظرفیت ها و قابلیت های نمایش عروسکی این اثر را آماده اجرا کنیم.
کارگردان «ماکاندو» یادآور شد: البته این نمایش را نمی‌توان کاملا جزو آثار عروسکی به حساب آورد بلکه نمایش بیشتر به فانتزی نزدیک است و بازیگران با ماسک روی صحنه حضور دارند. در واقع این نمایش شبیه کارهای عروسکی که قبلا به صحنه برده ام نیست و من با توجه به شناختی که از تئاتر دارم و سلیقه و تجربه ای که در طول این سال ها کسب کرده ام این نمایش را به صحنه می برم ضمن اینکه تلاشمان این بوده که نمایش تا حدودی به روح کافکایی متن وفادار باشد.
وی یادآور شد: «خوشبختی های کوچک سوسک شدن» اثری به روزتر و معاصرتر از «مسخ» است و تا اندازه ای از تلخی اثر اصلی گرفته شده است. این نمایش به جای یاس و ناامیدی، چشم انداز امیدبخش تری دارد. در حقیقت فانتزی این اجازه را به ما می دهد که بتوانیم دنیای دیگری را به تصویر بکشیم. این نمایش به سمت طنز تلخ و گروتسک گرایش دارد چون وضعیت سوسک شدن یک انسان در عین حال که طنز است، تلخ هم است.
انصاری در پایان با اشاره به اینکه تغییر نام نمایش نیز در همین راستا صورت گرفته است، عنوان کرد: در این نمایش تلاش کردیم نگاهی انسانی و ملموس به یک پدیده بغرنج داشته باشیم. همچنین در این اجرا علاوه بر نمایش وضعیت گریگور و موقعیتی که به آن مبتلا شده برخورد و موقعیت خانواده و اطرافیانش را هم مدنظر قرار دادیم. به روز شدن نمایش نیز بر همین اساس است به صورتی که مواجهه خانواده و برخورد جامعه با این پدیده ناشناخته مورد توجه قرار می‌گیرد.
نمایش «خوشبختی‌های کوچک سوسک شدن» به کارگردانی آزاده انصاری از ۳۰ تیر تا ۳۰ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن سایه مجموعه تئاترشهر به صحنه می‌رود.
فرزین محدث، فرزانه عاقلی، علی باروتی، بهرام بهبهانی، مجتبی پیرزاده، مونا عباسی، مینووش رحیمیان در این نمایش به ایفای نقش می‌پردازند.
برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 88392 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟