انتقاد یک قاضی از برنامه ماه عسل / حکم قصاص صادر نشده بود/  گفت و گو با محیط بان قوچانی در آستانه آزادی+عکس

ساعت 9 صبح پنج شنبه گذشته جلسه فوق العاده رسیدگی به پرونده اتهامی محیط بان خراسانی به ریاست قاضی مجتبی علیزاده و مستشاری قاضی بنده ای و با حضور دکتر صالحی (مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی) و رحمتی زاده ( مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی) در مجتمع قضایی ولایت مشهد برگزار شد.

در آغاز این جلسه پس از تلاوت آیاتی چند از کلام ا... مجید، رئیس شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی به انتقاد از برخی رسانه ها و به ویژه برنامه تلویزیونی ماه عسل پرداخت و گفت: اگرچه به مناسبت ماه مبارک رمضان، تلاش خیران و برخی مسئولان استانی و شهرستانی برای کسب رضایت اولیای دم در حال انجام بود و قبل از آن هم مشورت هایی در این باره صورت گرفته بود اما هنوز درباره اتهام محیط بان خراسانی از سوی دادگاه رای صادر نشده بود.

«قاضی علیزاده» افزود: با وجود آن که در این پرونده به اتهام ارتکاب قتل عمدی رسیدگی می شد ولی برخی از واقعیت ها در برنامه ماه عسل ناقص منعکس و عنوان شده است که «محیط بان به قصاص نفس محکوم شده بود!» رئیس دادگاه همچنین با اشاره به آیاتی از کلام ا... مجید که انسان را به «گذشت» فرامی خواند افزود: پس از آن که اولیای دم تصمیم به اعلام رضایت در این پرونده گرفتند، جلسه رسمی دادگاه نیز به طور فوق العاده برگزار شد تا این اعلام گذشت به صورت قانونی و با حضور وکلای طرفین پرونده و اولیای دم ثبت شود اگرچه در شب قبل از عید فطر صورت جلسه «گذشت» با حضور فرماندار قوچان، دکتر صالحی (مدیرکل محیط زیست) و رحمتی زاده (مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی) تنظیم شده بود اما این موضوع زمانی قانونی و رسمی است که در محضر دادگاه عنوان شود.

قاضی مجتبی علیزاده تصریح کرد: در این گونه پرونده ها فقط باید اولیای دم، گذشت خود را به طور رسمی اعلام کنند و فرد یا افراد دیگری نمی توانند به عنوان نماینده و یا وکیل محضری در این باره دخالتی داشته باشند. رئیس شعبه پنجم دادگاه کیفری یک خراسان رضوی همچنین با قدردانی از اقدام شایسته اولیای دم در این پرونده به انتقاد از تعداد معدودی از وکلا نیز پرداخت و گفت: برخی از وکلا که تعداد آن ها نیز در جامعه بسیار اندک است متاسفانه به خاطر مسائل مالی گاهی موجب می شوند تا پرونده های بیشتری در دستگاه قضایی تشکیل شود و در کنار یک پرونده، چندین پرونده دیگر نیز با توجیهات متفاوت شکل می دهند درحالی که آن ها باید ابتدا برادران مومن خود را به صلح و سازش دعوت کنند.

در ادامه این جلسه پدر، مادر و همسر مقتول، گذشت خود را از محیط بان خراسانی اعلام کردند و بدین ترتیب قاضی مصطفی بنده ای (مستشار دادگاه) صورت جلسه تنظیمی را قرائت کرد و سپس هریک از طرفین پرونده اظهارات خود را امضاء کردند. بنابراین گزارش، رحمتی زاده (مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی) که به عنوان خادم حرم مطهرعلی بن موسی الرضا(ع) برای کسب رضایت اولیای دم تلاش کرده بود گفت: اقدام خداپسندانه و انسانی اولیای دم برای عفو و بخشش محیط بان خراسانی که متهم به قتل جوان قوچانی به نام مرحوم بهرامی مقدم بود، لحظه ای شیرین و به یاد ماندنی را از عفو و گذشت در جامعه اسلامی به نمایش گذاشت.

وی افزود: باید فرهنگ میانجی گری، گذشت و بخشش در نزاع ها حاکم شود و خدا را شاکریم که اولیای دم مرحوم نمونه ای از این گونه فداکاری ها را به همه ما یادآور شدند. مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی نیز که نامه آزادی محیط بان خراسانی را در دست گرفته بود با بیان این که به عنوان خادمان محیط زیست باید تلاش کنیم تا هیچ گاه انسانی برای شکار غیرمجاز دست به سلاح نبرد هم گفت: دوست دارم لحظه آزادی این محیط بان از زندان در کنار او باشم چرا که همه ما از یک خانواده هستیم و همواره برای آسایش و آرامش یکدیگر تلاش می کنیم.

می خواهم به محیط زیست بازگردم

محیط بان متهم به قتل که قرار بود تا ساعتی دیگر به آغوش خانواده اش بازگردد نیز در گفت وگویی کوتاه گفت: همه حیوانات و پرندگانی که در کوه و دشت زندگی می کنند را همانند عضوی از خانواده ام می دانم و همان طور که در این مدت دلم برای فرزند کوچکم تنگ شده است، نمی توانم دوری از محیط زیست را نیز تحمل کنم.

وی افزود: دوست دارم پس از آزادی از زندان بلافاصله به محل کارم بازگردم و به زندگی با آفریدگان خداوند ادامه بدهم.

او در حالی که اشک هایش سرازیر شده بود ادامه داد: ما همواره در شرایطی قرار می گیریم که نمی توانیم از خود به راحتی دفاع کنیم در مواقعی قوانین ما در این باره بسیار ناقص است و من از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تقاضا می کنم معایب و نواقص این قوانین را برطرف کنند.

شایان ذکر است: پنجشنبه گذشته متهم این پرونده در حالی با صدور قرار قانونی و سپردن وثیقه به دادگاه تا زمان صدور حکم قطعی از زندان آزاد شد که قاضی علیزاده (رئیس) و قاضی بنده ای (مستشار دادگاه) اعلام کردند رای این پرونده در مهلت قانونی صادر خواهد شد چرا که افراد دیگری نیز در این پرونده متهم هستند.

به گزارش پرونده ، بیست و نهم دی ماه سال 1392 محیط بان خراسانی که مشغول انجام وظیفه در اطراف یکی از روستاهای قوچان بود با چند نفر برخورد کرد که قوچ وحشی را شکار کرده بودند و در حالی که خورشید غروب کرده و هوا نیز برفی بود، محیط بان خراسانی با دیدن لاشه قوچ وحشی با آن چند نفر درگیر شد که در این میان جوانی به نام صادق بهرامی مقدم با شلیک گلوله جان سپرد و بدین ترتیب پرونده ای در شعبه پنجم دادگاه کیفری خراسان رضوی تشکیل شد و مورد رسیدگی قرار گرفت.

کدخبر: 98592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟