مصلحی: اول باید ببینیم جامعه با جنگ، سیل و تورم مضطرب می شود تا بعد وزارت بهداشت برنامه سلامت روان برای آنها طراحی کند/ فرشیدی: پیش مراقبتی برنامه جدی ماست + فیلم

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، این روزها جامعه ایرانی درگیر مباحث مختلفی است که می تواند بر سلامت روان آنها اثرگذار باشد. از سیل و زلزله و اضطراب ناشی از این اتفاقات بر مردم ساکنان تحت تاثیر گرفته تا مشکلات اقتصادی و نوسانات بازار و حتی اخبار تنش های نظامی منطقه همه و همه بر سلامت جامعه اثرگذار است.

در این میان متولی توجه به سلامت روان جامعه، وزارت بهداشت است که در زمان سیل و زلزله در مناطق درگیر با حادثه یافتن امدادگران سلامت این وزارتخانه امری نایاب است. اغلب به یک بازدید از منطقه ختم می شود. در طی چندین سال گذشته که جامعه درگیر بحران های اقتصادی بوده است و همچنان هم ادامه دارد هیچ تلاشی برای آرامش اجتماعی در بستر شهرها مشاهده نمی شود نه خبری از کارناوال های شادی است،نه برنامه های ورزشی گروهی و نه بسته های سلامتی دیگر که می تواند در فضاهای رسانه های و شبکه های اجتماعی و ... اجرا شود و کمی از افسردگی و اضطراب و استرس اجتماعی بکاهد و به جای این مشکلات، مدیریت شرایط بحران را ایجاد کند. در این روزها که اخبار تنش های نظامی منطقه هم مطرح است هیچ خبری از امدادرسانی سلامت روان و مدیریت شرایط روانی روزهای بحرانی از سوی وزارت بهداشت دیده نمی شود. به طور  کل نمره وزارت بهداشت در بخش سلامت روان جامعه یک کارنامه مردودی گسترده در همه شهرها و روستاهای دارد.

حامد مصلحی سرپرست دفتر سلامت روانی ، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با توجه به موارد ذکر شده به خبرنگار اجتماعی رکنا  گفت:   تمام نگرانی هایی که شما در بروز استرس در میان مردم به آن اشاره کردید، نیاز به پژوهش دارد و بر اساس آن می توان ادعا کرد کدام  یک از این نگرانی ها باعث بروز استرس در جامعه می شود.

مصلحی در ادامه با اشاره به حادثه یازده سپتامبر در آمریکا و بروز آسیب های روانی ناشی از این حادثه افرود:به طور مثال در پی حادثه ای که در 11 سپتامپر افتاد رکود اقتصادی در جامعه باعث بروز تنش های اقتصادی و روانی در جامعه شد که در آن موقع روانشناسان.در غالب آموزش هایی که می دادند ،در راستای کاهش استرس پذیری افرادگام های موثری برداشتند. 

او ادامه داد:در موارد بحران های اقتصادی  بین المللی بر اساس  توصیه هایی بسیاری قوی  که از « apa » و سازمان های بین المللی روانشناسی در شرایط بحران جهانی دریافت میکنیم، این را یادمیگیریم که چگونه سطح استرس افراد و استرس پذیری افراد را ازتنشهای بین الملل کاهش دهیم.  

از سوی دیگر دکترحسین فرشیدی معاونت بهداشت وزارت بهداشت گفت:وزارت بهداشت آمادگی دارد تا در مواقع بحرانی مانند سیل سیستان بلوچستان ،زلزله خوی  و حوادث تروریستی  کرمان با مشاوره های سوگ به افراد آسیب دیده  کمک کند.مداخلات روانشناسی به طور جدی در اتفاقات ناشی از بلایای طبیعی برای خانواده ها اجرامی شود ضمن اینکه مراقبین سلامت هم پیش از وقوع اتفاقات می توانند در کاهش استرس موثر باشند و در آموزش خود مراقبتی افراد تلاش کنند.

 

 

 

 

کدخبر: 990111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
منیره چگینی دبیر:آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟