دردسر معضل کارت سوخت برای مسافران جاده ای / نوروز در پیش است تدبیر کنید! + فیلم

به گزارش رکنا، با نزدیک شدن به روزهای پایان سال و فرارسیدن ایام نوروز و به طبع افزایش حجم سفرها موضوع توزیع سوخت اهمیت بیشتری پیدا می کند. بحث افزایش مصرف انرژی (آب، برق، گاز) و از همه مهمتر افزایش مصرف بنزین در کشور در سال های اخیر از مسائل مهمی است که هرچند از نظر برخی کارشناسان کار از کار گذشته است، اما به نظر می رسد همچنان می توان برای مدیریت آن راهکارهایی اندیشید. از سوی دیگر مسئله کارت سوخت با نزدیک شدن به ایام نوروز بحث داغی است که چنانچه به آن توجه نشود می تواند برای بسیاری از مسافران نوروزی داخلی و خارجی مشکلاتی را بوجود آورد.

بنابراین پرسشی که مطرح می شود این است، آیا سازمان ها و نهادهای ذیربط خصوصا وزارت نفت، شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و صنف جایگاه داران سوخت باتوجه به تعداد محدود کارت های آزاد سوخت در جایگاه ها و محدودیت سوخت رسانی در شرایط اضطراری، راهکار اساسی و جدی در ایام نوروز اندیشیده اند یا باید در انتظار مشکلاتی برای شهروندان و حتی توریست های خارجی در ایام پیش رو باشیم؟ بارها از سوی مسئولین وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی تاکید شده است که کارت سوخت بنزین آزاد تنها برای موارد اضطراری است، سوالی که مطرح می شود این است که شرایط اضطراری چه تعریفی دارد و باتوجه به اینکه کارت سوخت بنزین آزاد جایگاه ها ساعت 12 هر شب شارژ می شود، تکلیف موارد اورژانسی و اضطراری در زمانی که سهمیه آزاد کارت های جایگاه ها به اتمام رسیده است، چیست؟

پرسش مشخص رکنا از وزارت نفت و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی این است، برنامه این سازمان ها برای تامین سوخت مورد نیاز مردم در ایام نوروز چیست؟ برنامه این سازمان ها برای میزان و تعدد شارژ کارت سوخت آزاد جایگاه ها چیست؟ آیا به طور کلی سهمیه بنزین مردم برای نوروز 1403 افزایش خواهد یافت؟

رکنا در خصوص اینگونه مشکلات و تجربه تلخی که اخیرا برای علیرضا اشکبوس، کارشناس معروف خودرو همراه با خانواده اش در سفر به مازندران پیش آمد و در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شد گفتگو کرده که در ادامه بخوانید و ببینید:

آقای ضرغامی، راهکار شما برای توریست خارجی چیست؟

علیرضا اشکبوس، کارشناس خودرو ابتدا با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان این تجربه وجهه قومی و شخصی ندارد و هدف از بیان آن فقط یافتن راهکاری برای تسهیل سفرهای نوروزی مردم است، گفت: بهمن ماه سال جاری در یک روز خلوت و خارج از تعطیلات همراه فرزند خردسال و همسرم به مازندران سفر کردم. به شهر نور وارد شدیم و به پمپ بنزین این شهر مراجعه کردیم که گفتند بنزین نداریم و در ادامه نیز به چند پمپ بنزین دیگر سرزدیم و باز هم پاسخ مشابه شنیدیم.

وی با بیان اینکه بالاخره به آخرین جایگاه در محمودآباد رسیدیم، گفت: دقیقا زمانی بود که عزت الله ضرغامی، وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی با هدف جذب توریست نمایشگاه گردشگری و توریست را برگزار کرده بود، و ما کجا بودیم؟! توریستی ترین استان کشور، استان مازنداران و سوالی که آن زمان برای من مطرح شد این بود که آقای ضرغامی شما که نمایشگاه توریستی برگزار می کنید، در توریستی ترین استان کشور، اگر از توریست داخلی بگذریم، از توریست خارجی چگونه حمایت می کنید؟ آیا قرار است توریست خارجی که با پلاک ترانزیت وارد کشور می شود، منتظر بماند تا از تهران کارت سوخت برای او ارسال شود و بعد به سفر خود ادامه دهد؟ راهکار و برنامه مسئولان کشور برای توریست خارجی که قرار است ارز وارد کشور کند، چیست؟

راه حل مسئولان برای مسافری که با همسر و فرزند کوچک خود در زمستان، ساعت 8 شب و در شهر غریب در جاده مانده است، چیست؟

اشکبوس در ادامه افزود: من به عنوان یک شهروند ایرانی این را پذیرفته ام که وقتی خودرویی را خریداری می کنم با کارت سوخت به من بنزین تعلق می گیرد. بنزینی که لیتری 1/5 دلار و حدود 80 هزار تومان در دنیا ارائه می شود، در ایران از آب معدنی ارزان تر و لیتری 5 سنت به دست شهروندان می رسد، اما راهکار چیست؟ اگر کارت سوخت همراه مردم نباشد، راهکار مسئولان چیست؟ شاید گفته شود که قانون این است که با کارت سوخت باید سفر کنید، اما آیا برای موارد اورژانسی و اضطراری هم تبصره ای وجود دارد؟ اگر کیف شهروندان مفقود یا دزدیده شود یا کارت سوخت آنها در آب افتاده یا مخدوش شود یا حتی کارت سوخت کار نکند، راه حل مسئولان برای مسافری که با همسر و فرزند کوچک خود در زمستان، ساعت 8 شب و در شهر غریب در جاده مانده است، چیست؟

این کارشناس خودرو ادامه داد: مردم بواسطه رسانه ای که داشتم به کمک من آمدند، اما شهروندانی که رسانه ای ندارند و با همسر و چند فرزند خود به مسافرت آمده اند، مجبور هستند که تا 12 شب منتظر بمانند تا کارت های جایگاه ها شارژ شود. بهتر نیست در این شرایط اضطراری با اخذ جریمه به شهروندان بنزین بدهند اما ساعت ها آن ها را منتظر نگذارند؟ وقتی قانونی در موارد اضطراری وجود ندارد یا حتی قانون کامل نباشد، منجر به فساد می شود. نمی خواهم به جایگاه داران تهمت بزنم، اما امکان دارد در این مواقع با اخذ وجه های غیرقانونی به مردم بنزین بفروشند.

چگونه جایگاه ها برای موارد اضطراری کارت سوخت ندارند؟!

اشکبوس در ادامه با بیان اینکه به حدود 6 پمپ بنزین سر زدم اما بنزین نداشتند، گفت: چگونه است که پمپ بنزین ها حتی یک کارت سوخت برای موارد اضطراری ندارند؟ شاید آمبولانسی به پمپ بنزین مراجعه کند و نیاز به بنزین داشته باشد. ما بعد از گذشت 6 پمپ بنزین به جایگاه آخر رسیدیم و درجه بنزین خودرو من به صفر رسیده بود و اگر از پمپ بنزین بیرون می آمدم، دیگر خودرو حرکت نمی کرد، اما همانجا با فرزند خردسال و همسرم ماندم و در آخر نه تنها جایگاه دار به داد ما نرسید بلکه قصد داشتند با پلیس تماس بگیرند و خودرو من را با جرثقیل حمل کنند.

وی در پاسخ به این سوال که به طور مشخص چه پاسخی می دادند، گفت: به ما گفته می شد که جایگاه دو عدد کارت سوخت دارد که 12 شب به 12 شب به میزان مشخصی شارژ می شود و وقتی به اتمام برسد، نمی توانیم به مردم بنزین بدهیم. این در حالی بود که ما ساعت 8 شب و در فصل خلوت که زمان سفر نبود در جاده مانده بودیم و سهمیه همه جایگاه هایی که سرزدیم تمام شده بود و همه جایگاه ها می گفتند که 12 شب به بعد بنزین می دهیم.

اشکبوس با بیان اینکه من کارت سوخت همراهم نبود و خواسته ام این بود که با کارت آزاد جایگاه ها بنزین بزنم، گفت: بنزین در جایگاه ها وجود داشت و به مردم با کارت های سوخت بنزین ارائه می شد اما به ما بنزینی ندادند و می گفتند سهمیه جایگاه تمام شده است. شهروندان مازندرانی پیشنهاد دادند که با کارت سوخت آنها بنزین بزنم، اما حرف من این بود که چرا باید بنزینی که حق و سهم من است را از دیگران طلب کنم؟!

منابع کشور هدر می رود و از کشور خارج می شود

این کارشناس خودرو با اشاره به فسادی که در این موضوع وجود دارد، گفت: در حالی این مشکل در جایگاه ها وجود دارد که یک فرد می تواند با یک کد ملی 20 خودرو و 20 کارت سوخت داشته باشد. چرا باید منابع کشور با 20 کارت سوخت هدر رود؟ کار سختی نیست که بنزین را با کد ملی به مردم ارائه دهند. در حال حاضر فرآیند صدور کارت سوخت بعد از خرید خودرو حدود 20 روز به طول می انجامد. یعنی یک شهروند 20 روز نمی تواند از کارت سوخت خودروی خود استفاده کند، اما این فرآیند می تواند بسیار کوتاه شود و سهمیه بنزین در زمان خرید خودرو و همراه کارت خودرو یا کدملی شارژ شود یا هر شیوه دیگری که مسئولان صلاح می دانند.

وی در پاسخ به این سوال که چه پیشنهادی برای این شرایط دارید، گفت: ما بنزین 80 هزار تومانی را 5 سنت می خریم و پرمصرف ترین کشور دنیا در مصرف سوخت و انرژی هستیم و در حال تمام کردن منابع کشور هستیم. فردی با داشتن چند خودرو منابع کشور را در جاهای دیگر مصرف می کند. این در حالی است که ست کردن وب سرویس ثبت احوال، جایگاه داران سوخت و شماره گذاری خودرو یک فرآیند 7 روزه است و جایگاه دار می تواند با استفاده از یک تبلت کد ملی شهروندان را وارد کند و مشخص شود که آیا دارای خودرو است و موجودی سهمیه بنزین آنها در بانک سوختشان چقدر است و در آخر بنزین ارائه دهند.

اشکبوس با بیان اینکه این راهکار از نظر امنیتی هم می تواند به کشور کمک کند، گفت: از این طریق می توانند مجرمان فراری را رصد کنند که آخرین بار به کدام پمپ بنزین در کشور مراجعه کرده اند، اما در حال حاضر مواردی وجود دارد که افرادی با یک کد ملی 20 پیکان می خرند و کارت های سوخت را در استان های جنوبی به قاچاقچیان سوخت اجاره می دهند و منابع کشور را به کشورهای دیگر قاچاق می کنند.

وی با بیان اینکه در جایگاه های سراسر کشور در هر کدام فقط 2 کارت سوخت آزاد وجود دارد، گفت: مردم صبر  می کنند تا یک نفر بنزین بزند و کارت سوخت به نفر بعدی داده می شود. این در حالی است که این کارت را می توان با یک دکمه شارژ کرد و تعداد کارت، میزان سهمیه و تعداد دفعات شارژ را برای سفرهای نوروزی افزایش داد، اما در آخر این مشکل باید از اساس حل شود و تکلیف مردم روشن شود و برای موارد اضطراری و اورژانسی به فکر راه حل اساسی باشند.

این کارشناس خودرو با بیان اینکه به هیچ عنوان به دنبال سه نرخی شدن قیمت بنزین نیستم، گفت: اگر قرار است بنزین را سه نرخی یا گران کنند، اعلام کنند تا مردم تکلیف خود را بدانند و در شرایط بحرانی گرفتار نشوند.

در انتها راه حلی وجود نداشت!

اشکبوس در پاسخ به این سوال که وقتی مشکل خود را رسانه ای کردید، واکنش مردم و مسئولان چه بود؟ گفت: پس از انتشار ویدئویی که منتشر کردم، مردم مازندران به خاطر لطفی که به ما داشتند، پیام های گسترده ای با این مضامین ارسال کردند که «شما کجا هستید تا صدها کارت سوخت به دستتان برسانیم؟ یا کجا و در کدام هتل مستقر هستید، می توانید خانه ما بیایید.»، حتی هتلی که در آن مستقر بودیم، با دیدن ویدئوی ما با اصرار هزینه هتل را برگرداند و کارت سه روزه اقامت رایگان در هتل را به ما هدیه داد تا از سفر به مازندران خاطره بدی نداشته باشیم. این واکنشی بود که از سوی مردم و بخش خصوصی دریافت کردیم.

وی با بیان اینکه پیام ها و تماس هایی هم از سوی مسئولان کشور ارسال شد که نمی توانم صحت و سقم آن را تایید کنم، گفت: از فرمانداری، رئیس جایگاه داران سوخت، بازرسی و ... در استان مازندران و تهران تماس هایی داشتیم که جایگاه دار تخلف کرده است و باید تعلیق شود. یا اگر زیان مالی دیده اید، جایگاه باید خسارت پرداخت کند و طبق بخشنامه ای که برای من ارسال کردند، اگر یک فرد بیمار بواسطه این اتفاق در جایگاه و صف بنزین فوت کند، جایگاه دار باید دیه آن شخص را پرداخت کند، اما با تمام این پیام ها، در انتها راه حلی وجود نداشت و من به واسطه رسانه ای که داشتم، توانستم مشکل خود را به گوش همه برسانم. این در حالی بود که همزمان با ما، 2 خودروی دیگر هم با این مشکل مواجه بودند که نمی توانستند بنزین دریافت کنند.

در آخر مردم مازندران بودند که به ما بنزین دادند

این کارشناس خودرو با بیان اینکه در تمام آن لحظات مراقب بودم که اعتراض من جنبه قومیتی نداشته باشد و مردم استان مازندران را خطاب قرار ندهم، گفت: مردم مازنداران باتوجه به مشکلی که برای ما بوجود آمد، بسیار مهمان نوازانه رفتار کردند و در آخر مردم مازندران بودند که به ما بنزین دادند و مشکل ما را حل کردند. شاید به دلیل اینکه استان مازندران توریستی ترین استان ایران است، انتقادهای بسیاری به زیرساخت آن باشد و نحوه مواجه مسافران و تولید انبوه زباله مردم این استان را به ستوه بیاورد و کوچکترین اتفاق وایرال می شود و من مدام تلاش داشتم که این اتفاق رخ ندهد و مسئولان ذیربط و وزیر گردشگری را خطاب خود قرار دادم.

وی با بیان اینکه پیام هایی که از مردم مازندران و دیگر مسافران دریافت می کردم، این بود که اغلب تجربه مشابه با من را داشتند و می گفتند: «ما هم این مشکل را داشتیم. یا شخصی پیام داد که ساکن قائم شهر هستم و به سمت بابل آمدم اما جایگاه به من بنزین نداد. یا ما مردم مازندران می دانیم که چه ساعتی باید بنزین بزنیم و از یک ساعتی به بعد برای خود ما هم بنزین نیست.»

اشکبوس در آخر خطاب به مسئولان کشور با بیان اینکه ما مردم ایران، مردمان خوب و نجیبی هستیم، گفت: باید بیشتر به مردم رسیدگی کنید. کوچکترین دلخوشی ما سفر به استان های داخل کشورمان است و نمی خواهیم پول خود را به ارز تبدیل کنیم و از کشور خارج و در کشورهای همسایه خرج کنیم. بنابراین انتظار داریم حداقل امکانات مثل هتل خوب، مکان گردشگری خوب و بنزین را در اختیار ما قرار دهید. ممکن است در دولت بعد مسئولان تغییر کنند، اما حداقل در مدت کوتاهی که مسئول هستید، به مردم خدمت کنید تا نام نیک از شما باقی بماند.

کدخبر: 976704 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سمیه باغی دبیر: اصغر آزاددل
آیا این خبر مفید بود؟