طرز تهیه باسلوق چهارشنبه سوری + فیلم

به گزارش رکنا، شیرینی باسلوق و طعم خاص آن، همیشه یادآور شب یلدا ، نوروز و دورهمی‌های خانوادگی است. به همین خاطر هر ساله خانواده‌های ایرانی با تهیه این خوراکی خوشمزه، سفره یلدا را پربرکت‌تر می‌کنند. البته شما می‌توانید باسلوق را در اکثر مهمانی‌های خود سرو کنید، اما با این حال برای شب یلدا محبوب‌تر است و یکی از جدیدترین تزئینات شب یلدا و چهارشنبه سوری محسوب می‌شود. زیرا می‌توانید آن را برای درست کردن سینی یلدا به کار ببرید. با این حال شاید به هر دلیل تمایل داشته باشید که باسلوق را در منزل درست کنید و آن را از بیرون تهیه نکنید. طرز تهیه باسلوق به شرح فیلم است و البته در ادامه به روشی دیگر هم توضیح داده ایم.

اگر دوست دارید برای یکبار هم که شده تجربه پخت باسلوق در خانه را به دست بیاورید، اصلا کار سختی پیش روی شما نیست. شما همچنین می‌توانید از سایر ایده‌های شام و دسر یلدا استفاده کنید اما در حال حاضر این مطلب را بخوانید تا با طرز تهیه باسلوق خانگی آشنا شوید

باسلوق چیست؟

پیش از آنکه بخواهیم به روش تهیه باسلوق بپردازیم، خوب است که کمی بیشتر با این شیرینی آشنا شوید. باسلوق یا سجوق گونه‌ای شیرینی است که سوغات مراغه، ملایر، ساوه و اراک محسوب می‌شود. برای تهیه این شیرینی می‌توان از دوشاب (شیره انگور)، نشاسته، مغز بادام، گردو، مغز هسته شیرین زردآلو و مقداری ادویه استفاده کرد. باسلوق را در مراغه معمولا اواسط آذرماه تهیه می‌کنند تا در حدود عید نوروز آماده مصرف شود. شما می‌توانید این مغزها را سفارش دهید و هم با آنها باسلوق درست کنید و هم این مخلوط را برای تهیه آجیل پلوی یلدا نیز به کار ببرید.

انواع شیوه های تهیه باسلوق

باسلوق را می‌توان با مواد غذایی مختلف تهیه کرد. البته طرز تهیه آن تقریبا یکسان است، ولی با تغییر در برخی از مواد می‌توانید به آن تنوع ببخشید. ما در ادامه انواع روش های تهیه باسلوق را معرفی می‌کنیم:

طرز تهیه باسلوق خانگی با نشاسته

مواد لازم

    پودر ژلاتین: ۲ قاشق غذاخوری

    شکر: ۲ لیوان

    نشاسته: ۲ لیوان

    وانیل: ۱ قاشق چای‌خوری

    گلاب: نصف لیوان

    کره: ۱ قاشق غذاخوری

    پودر نارگیل: به میزان لازم

    مغز گردو: به میزان لازم

    آب: ۳ لیوان

طرز تهیه:

مرحله اول:

ابتدا یک لیوان آب سرد را در یک ظرف متوسط بریزید و نشاسته را آهسته در آن حل کنید. توجه داشته باشید که نباید در این مرحله عجله به خرج دهید، چرا که باعث گلوله شدن نشاسته در آب می‌شود. نشاسته را به آهستگی در آب بریزید و به مدت ۱۵ دقیقه آن را کنار بگذارید. سپس با استفاده از همزن دستی، ۱۵ دقیقه به خوبی مواد را مخلوط کنید. در نهایت اطمینان حاصل کنید که هیچ گلوله نشاسته‌ای در آب باقی‌ نمانده باشد.

    نکته: اگر در مرحله اول از پودر نشاسته استفاده کنید، با مشکل گلوله شدن آن در آب مواجه نخواهید شد.

مرحله دوم:

۱ لیوان آب و ۲ لیوان شکر را در یک قابلمه نچسب بریزید. سپس قابلمه را روی شعله ملایم بگذارید و اجازه دهید برای حل شدن بهتر شکر، حرارت ملایم آن را گرم کند.

مرحله سوم:

زمانی که متوجه شدید شکر در آب به خوبی حل شده، مخلوط آب و نشاسته را که از قبل آماده کرده بودید به محتویات قابلمه اضافه کنید. در این حین، محتویات قابلمه را هم بزنید. این کار باعث می‌شود نشاسته ته نگیرد و به خوبی پخته شود.

مرحله چهارم:

حالا به روش بن ماری، پودر ژلاتین را در آب جوش حل کنید. به این صورت که یک کاسه را روی بخار کتری قرار داده و داخل آن ۲ قاشق غذاخوری پودر ژلاتین را به همراه ۴/۱ لیوان آب اضافه کنید. سپس منتظر بمانید تا ژلاتین کاملا حل شود.

    نکته: اگر احساس کردید پودر ژلاتین شما به طور کامل حل نشده، می‌توانید مجددا کمی آب به کاسه اضافه کنید.

مرحله پنجم:

هرگاه از حل شدن کامل پودر ژلاتین اطمینان حاصل کردید، آن را به مخلوط نشاسته و شکر، اضافه کنید و هم بزنید. ژلاتین برای سفت شدن و غلظت بیشتر مواد اولیه باسلوق شما مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین پس از اضافه کردن آن به ترکیبات اصلی، باید هنگام هم زدن سفتی مواد داخل قابلمه را احساس کنید.

مرحله ششم:

بعد از ۳۰ دقیقه، گلاب و وانیل را به محتویات داخل قابلمه اضافه کنید. در این مرحله ممکن است مواد داخل قابلمه غلظت اولیه خودشان را از دست بدهند، اما شما باید آنقدر هم بزنید تا غلظتی بیشتر از قبل به دست بیاورید.

مرحله هفتم:

بعد از آنکه محتویات داخل قابلمه را با شعله ملایم و حدود 75 دقیقه هم زدید، کره را نیز به آن اضافه کنید. سپس به هم زدن ادامه دهید تا زمانی که باسلوق به راحتی از قابلمه جدا شود. پس از آن می‌توانید باسلوق را از روی حرارت بردارید.

مرحله هشتم:

باسلوق را قبل از سرد شدن به وسیله قاشق یا دست شکل دهید و در پودر نارگیل بغلتانید. سپس با گردو باسلوق‌ها را تزئین کرده و به مدت سه ساعت آن‌ها را داخل یخچال بگذارید. البته برای شکل دادن باسلوق روش‌های گوناگونی وجود دارند. با توجه به سلیقه خود، می‌توانید آن‌ها را در قالب‌ها و ظرف‌های گوناگون بریزید و حتی با پسته یا گل محمدی خشک تزئین کنید.

طرز تهیه باسلوق رنگی

ممکن است شما هم باسلوق‌های رنگی را دوست داشته باشید. برای پخت باسلوق رنگی، می‌توانید همزمان با اضافه کردن گلاب و نارگیل به مواد داخل قابلمه، کمی رنگ خوراکی یا زعفران دم‌کرده نیز به مخلوط اضافه کنید. در شب یلدا می‌توانید با استفاده از رنگ، باسلوق هندوانه‌ای یا اناری درست کنید. برای تهیه باسلوق شب یلدا، از رنگ‌های سبز، قرمز و سفید استفاده کنید و باسلوق هندوانه‌ای درست کنید. برای این کار باید:

    ابتدا مواد باسلوق مجلسی را در سه ظرف جداگانه تقسیم کنید و رنگ‌های خوراکی را به‌صورت مجزا به هر یک از آن‌ها اضافه کنید.

    روی یک صفحه نایلون یا فویل را با پودر نارگیل کاملاً بپوشانید؛ سپس خمیر سبز رنگ را با وردنه چرب روی صفحه پهن کنید.

    حالا خمیر سفید رنگ را هم با وردنه روی خمیر قبلی کاملاً بپوشانید؛ بعد خمیر قرمز رنگ را به شکل استوانه‌ای لوله کنید و وسط خمیر پهن بگذارید.

    باسلوق را به کمک نایلون یا فویل رول کنید و آن را به مدت 4 الی 5 ساعت در یخچال قرار دهید.

    در مرحله آخر باسلوق سرد را از یخچال خارج کنید به اندازه‌های دلخواه برش بزنید. برای برش زدن حتماً باید دست‌های خود را با روغن چرب کنید تا باسلوق به دست‌هایتان نچسبد.

    دایره‌ها را از وسط نصف کنید تا کاملاً شبیه قاچ هندوانه شود. همچنین بنا به سلیقه‌تان می‌توانید از رنگ خوراکی برای درست کردن تخمه‌های هندوانه کمک بگیرید.

طرز تهیه باسلوق گردویی

امروزه خواص مغز گردو بر هیچ‌کس پوشیده نیست. پس چه بهتر که از این مغز مقوی در پخت انواع دسر و شیرینی نیز استفاده شود. برای درست کردن باسلوق گردویی، تمام مراحلی که توضیح دادیم را انجام دهید. اما در انتها پودر نارگیل را روی سینی می‌ریزیم و خمیر را کاملا پهن می‌کنیم و مغز گردو را بر روی آن قرار می‌دهیم. سپس خمیر آن را رول می‌کنیم. باید اجازه دهید که خمیر کاملا خنک شود، بعد برش می‌زنیم.  البته اگر باسلوق را با دست شکل می‌دهید، می‌توانید تکه‌ای از خمیر را برداشته و مغز گردو را داخل آن قرار دهید و به شکل دایره‌ای درآورید. شما می‌توانید به جای گردو از مغزهای دیگری همچون بادام و پسته نیز استفاده کنید.

کدخبر: 977819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟