نکات کلیدی تهیه آبگوشت نذری محرم

به گزارش رکنا، آبگوشت در دسته غذاهای مقوی و خوشمزه ایرانی قرار می‌گیرد که در شهرها و مناطق مختلف با مواد و ادویه‌های متفاوتی طبخ می‌شود. آبگوشت یکی از بهترین نذری‌های ماه محرم است، چون تهیه این غذا راحت بوده و می‌توان آن را در مقیاس زیاد درست کرد. معمولاً آبگوشت نذری را با گوشت تازه گوسفندی و حبوبات درست می‌کنند و به همین دلیل علاوه بر خوشمزگی، دارای خواص زیادی است. طرز تهیه این غذای نذری را در ادامه بخوانید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت ساده و خوشمزه (غذای نذری محرم)

گوشت گوسفندی     ۳۰۰ گرم + قلم و استخوان گوسفندی به مقدار دلخواه

دنبه     ۱۰۰ گرم

پیاز متوسط     یک عدد بزرگ

نخود و لوبیا سفید     ۱۵۰ گرم

سیب زمینی متوسط     دو عدد

گوجه فرنگی     ۳ الی ۴ عدد متوسط

نمک، فلفل و زردچوبه     به مقدار لازم

لیمو عمانی     ۲ عدد

رب گوجه‌فرنگی     دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه آبگوشت ساده سنتی و مجلسی (غذای نذری محرم)

مرحله اول

نخود و لوبیا را حتماً از شب قبل خیس کنید و چند بار آب آن را عوض کنید، با این کار هم نفخ حبوبات کمتر می‌شود و هم زودتر می‌پزند. همچنین لیموعمانی‌ها را با چنگال سوراخ کرده و یک ساعت در آب بخیسانید تا تلخی آن از بین برود.

مرحله دوم

ابتدا گوشت گوسفندی را داخل ظرف موردنظر (قابلمه، دیگ سنگی یا زودپز) بریزید. استفاده از گوشت با استخوان باعث لذیذتر شدن آبگوشت می‌شود. سپس به مقدار لازم (دو یا سه برابر مواد) آب ولرم به آن اضافه کنید به‌طوری‌که روی مواد آبگوشت را کامل بگیرد.

در اینجا اگر تمایل دارید می‌توانید اول بگذارید گوشت به‌تنهایی چند دقیقه در آب بجوشد بعد آب آن را خالی کنید و مجدد روی آن آب بریزید تا کف‌های قهوه‌ای گوشت گرفته شود و باعث تیره شدن آبگوشت نشود.

مرحله سوم

حبوبات را آبکش کرده، گوجه‌فرنگی‌ها را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید و به همراه دنبه و پیاز چهارقاچ شده به گوشت اضافه کنید. فلفل و زردچوبه را نیز به مواد اضافه کرده و در قابلمه را ببندید. قابلمه را روی گاز بگذارید و ابتدا حرارت را زیاد کنید تا آب به جوش بیاید سپس حرارت را کم کنید تا آبگوشت به‌آرامی بپزد. راز خوشمزگی آبگوشت، پخت با حرارت ملایم است.

مرحله چهارم

بعد از پخت حبوبات یعنی بعد از حدود ۲ الی ۳ ساعت، سیب‌زمینی‌ها را نیز پوست گرفته و چهارقاچ شده به آبگوشت اضافه کنید. لیموعمانی‌ها را هم در این مرحله باید اضافه کنید. اگر طعم لیموعمانی را در آبگوشت دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید و در آخر از آب‌لیمو استفاده کنید.

مرحله پنجم

بعد از گذشت یک ساعت لیموعمانی‌ها را از آبگوشت خارج کنید تا آبگوشت تلخ نشود. در اینجا رب و نمک را هم به غذا اضافه کنید و بگذارید تا یک ساعت دیگر هم آبگوشت به‌خوبی بپزد و کاملاً به روغن بیفتد. اگر تمایل دارید می‌توانید در این مرحله یک یا دو عدد چوب دارچین هم به آبگوشت اضافه کنید.

مرحله ششم

بعد از جا افتادن آبگوشت، اگر از چوب دارچین استفاده کرده‌اید آن را خارج کنید، همچنین دنبه را بیرون بیاورید و آن را به‌خوبی بکوبید و به آبگوشت اضافه کنید تا تکه‌های کوچک دنبه کاملاً داخل آبگوشت پخش شود. آبگوشت آماده است، این آبگوشت خوشمزه را می‌توانید به همراه آب‌لیمو ترش و یا آب‌نارنج، دوغ محلی و سبزی تازه میل کنید.

خواص آبگوشت

آبگوشت به دلیل داشتن حبوبات که منبع غنی از پروتئین، آهن و مس هستند برای کسانی که کم‌خونی دارند بسیار مفید است. وجود مواد غذایی گوناگون در آبگوشت باعث شده تا این غذا منبع غنی ویتامین‌های A، B و مواد معدنی همانند سلنیوم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، گوگرد، نشاسته، آسپیرین و آنتی‌بیوتیک باشد. آبگوشت برای افراد لاغر بسیار مناسب است و به بهبود زخم‌های قرنیه چشم و رشد کودکان نیز کمک می‌کند.

نکات مهم در تهیه آبگوشت

    آبگوشت را می‌توان به همین صورت در ظرف موردنظر سرو کرد و یا اینکه می‌توانید مواد آن را جدا کرده و بکوبید و آب آن را جدا تلیت کنید.

    گوشت گردن به دلیل چرب، ترد و لطیف بودن، بهترین گوشت برای تهیه آبگوشت است و طعم آبگوشت را لذیذتر می‌کند.

    مصرف نعناع تازه و پیاز همراه با آبگوشت باعث هضم بهتر این غذا می‌شود.

    ادویه اصلی آبگوشت همان زردچوبه است ولی می‌توان از دارچین، زعفران و زیره نیز در تهیه آن استفاده کرد.

    هرچقدر آبگوشت در مدت‌زمان طولانی‌تر و با حرارت کمتر پخته شود بسیار خوشمزه‌تر خواهد شد.

    پخت آبگوشت در دیگ سنگی، قابلمه مسی و قابلمه چدن باعث خوشمزه‌تر شدن آن می‌شود.

    آبگوشت غذایی مقوی و سنگین است و بهتر است در وعده ناهار میل شود.

    اگر دچار ضعف معده هستید بهتر است بعد از خوردن آبگوشت، از ترکیب عرقی جات زیره و زنیان را استفاده کنید.

    این آبگوشت خوشمزه ساده و سنتی یک غذای سالم است چون اصلاً سرخ نمی‌شود.

    مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ الی ۶ نفر مناسب است.

    طرز تهیه آبگوشت نذری برای تعداد نفرات بیشتر هم به‌این‌ترتیب است و فقط باید با توجه به تعداد نفرات و با رعایت نسبت‌ها، اندازه‌ها را تغییر دهید.

    میزان کالری آبگوشت به‌طور متوسط ۹۶ کالری در هر ۱۰۰ گرم است.

کدخبر: 913689 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟