راهکارهای ساده برای کپک نزدن خیارشور

به گزارش رکنا، به جای ریختن سرکه در خیارشور روی ظرف آن تکه ای نان به اندازه دهانه ظرف قرار دهید و در را محکم ببندید. با این روش از کپک زدن خیارشور جلوگیری می کنید.

علت و دلیل اصلی کپک زدن خیارشور خانگی چیست؟ این سوالی است که برای خیلی از بانوان پیش می آید و شاید برای شما هم پیش آمده و بخواهید بدانید چرا روی دبه خیار شورم کپک سفید می زند؟ خیار شورم کپک زده چکار کنم؟ دلیل کپک زدن خیارشور چیست؟ اگر شما هم با این مشکل مواجه شده اید در ادامه این آموزش نکات آشپزی سایت بارونک با 6 ترفند اصلی برای کپک نزدن خیارشور همراه ما باشید تا یه سری نکاتی را بهتون آموزش بدهیم و مطمئن باشید با این نکات هیچ وقت خیار شورتان کپک نمی زند.

راهکارهایی برای کپک نزدن خیارشور خانگی

1. استفاده از آب جوشیده

برای درست کردن خیار شور خانگی سالم و بدون کپک باید حتما از آب جوشیده استفاده کنید و سعی کنید خیارها و سبزی ها را پس از شستن کامل خشک کنید. استفاده از آب شیر و نجوشیده کلردار حتی به مقدار خیلی کم دلیل اصلی کپک زدن خیار شور می باشد.

2. نوع و مقدار سرکه خیار شور

توجه کنید سرکه خیار شور خانگی باید صاف و زلال باشد و در حالت استاندارد آن باید به ازای هر 14 لیوان آب جوش ، 1 لیوان سرکه استفاده کنید. وجود سرکه کافی در خیار شور موجب بالا رفتن ماندگاری خیار شور خواهد شد.

3. جلوگیری از ورود هوا به داخل دبه خیارشور

شما باید حتما درب دبه یا ظرف خیار شور خود را به گونه ای محکم کیپ کنید تا به هیچ وجه هوای بیرون به داخل ظرف و دبه نفوذ پیدا نکند. در واقع راز اصلی کپک نزدن خیار شور جلوگیری از ورود هوا به دبه خیار شور است. برای این کار می توانید با نایلون فریزر درب دبه خیارشور را کیپ کنید.

همچنین بهتر است پس از تهیه خیار شور درب آن را زود زود باز نکنید و وقتی موقع استفاده آن شد درب آن را باز کنید و استفاده کنید. استفاده از دبه های کوچک باعث می شود بعد از باز کردن درب دبه، آن دبه خیلی زود مصرف و تمام شود. برای مثال به جای یک دبه بزرگ می توانید از دو یا سه دبه کوچک استفاده کنید. در این صورت دبه های دو و سه ماندگاری بیشتری خواهند داشت.

4. استفاده از سبزیجات تازه برای خیارشور

یکی دیگر از دلایلی که می تواند مانع از کپک زدن خیارشور شما شود استفاده از سبزیجات تازه می باشد. متاسفانه برخی از افراد برای اینکه سبزیجات خیار شور خود را کمی ارزان بخرند از سبزیجات مانده برخی سبزی فروشی ها خرید می کنند.

باید این حقیقت را قبول کنید استفاده از سبزیجات کهنه و مانده یکی از دلایل اصلی کپک زدن خیار شور می باشد چونکه این مواد بیشتر در دسترس فساد و میکروب هستند.

4. مقدار نمک خیار شور برای کپک نزدن خیار شور

در حالت استاندارد تهیه خیار شور باید به ازاری هر لیتر آب جوشیده ، 2 قاشق غذاخوری نمک استفاده کنید. البته باید در مراحل تهیه خیار شور ، نمک آن را تست کنید و اگر نیاز بود نمک بیشتری هم اضافه کنید. استفاده از مقدار مناسبی از نمک در تهیه خیار شور ها علاوه بر طعم مناسب آن، باعث بالا رفتن ماندگاری خیار شور می شود.

اگر نمی دانید میزان نمک خیار شور باید به چه اندازه باشد از روش زیر استفاده کنید :

آب نمک خیار شور را در یک ظرف جداگانه درست می کنیم و بعد یک تخم مرغ را پس از شستن داخل ظرف حاوی آب نمک می اندازیم. اگر تخم مرغ به ته ظرف رفت مقدار نمک خیار شور شما کم است و اگر تخم مرغ روی سطح آب قرار گرفت مقدار نمک زیاد است اما اگر تخم مرغ وسط محلول آب و نمک شناور شد نمک کاملا اندازه است و می توانید مطمئن شوید که طعم خیار شور شما عالی خواهد شد.

5. استفاده از برگ درخت انگور

بهتر است روی خیارشورها برگ درخت انگور یا همان برگ مو بگذارید. ای کار برای جلوگیری از کپک زدن خیارشور بسیار مفید است. اگر بعد از استفاده از خیارشور از آن استفاده نکید بهتر است دوباره به ظرف برگردانده شود.

6. محیط مناسب نگهداری خیارشور و راهکار

همان طور که می دانید همیشه محیط گرم جای مساعدی برای رشد کپک می باشد. پس بهتر است خیارشورهای خود را در یک محیط خنک و سایه و بیرون از خانه نگهداری کنید.

بهترین راهکار برای کپک نزدن خیارشور تهیه آن در دبه های کوچک و نگهداری آن ها در یخچال می باشد. یخچال هوای خنکی دارد و باکتری هایی که موجب کپک زدن می شوند در محیط خنک رشد خیلی کمی دارند و شما با این روش می توانید برای مدت بیشتری خیارشورهای خود را سالم و بدون کپک نگهداری کنید.

کدخبر: 918275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟