روش خشک کردن سه سوته سبزی در خانه + فیلم

به گزارش رکنا، خشک کردن سبزیجات در خانه با کولر، پنکه، فر، ماکروفر، بخاری، شوفاز و در هوای آزاد به روشی سنتی از روش های معمولی خشک کردن سبزیحات در منزل می باشد اما در این میان بهترین روش خشک کردنی سبزی کدام است؟ همان طور که می دانید خشک کردن سبزیجات در خانه یکی از بهترین روش های نگهداری سبزی برای زمستان است.

درست است که این کار ساده و آسان به نظر می رسد، اما اگر در خشک کردن سبزی ها نکاتی را رعایت نکنید ممکن است سبزی شما خراب شده و عطر و طعم آن تغییر کرده و سبزی قابل استفاده نباشد.

با توجه به اینکه در فصل سرد و زمستان به سختی می توان سبزی تازه تهیه و استفاده کرد، به همین خاطر لازم است که در فصل تابستان سبزیجات را به روش های مختلفی مانند فریز کردن و خشک کردن نگهداری کرد.

برای خشک کردن انواع سبزی، ابتدا سبزی مورد نظر تازه را از سبزی فروشی تهیه می کنیم و آن را پاک می کنیم. برای داشتن سبزی خشک سبز و سالم باید سبزی های زرد و پلاسیده را جدا کنید و سبزی های سبز و سالم را بردارید.

شستن سبزیجات

بعد از پاک کردن سبزی، برای شستن سبزی آن را حدود 10 دقیقه در آب سرد خیس می کنیم تا گل و لای و گرد و خاک سبزی در آب تمیز شود. اگر سبزی زیاد گل و لای داشت، می توانید آن را چند بار شسته و آبکشی کنید تا کامل تمیز شود.

خرد کردن سبزیجات

برای خرد کردن سبزیجات می توانید آن را بعد از پاک کردن در اندازه دلخواه خود خرد کنید و بعد از شستن خشک کنید و یا اینکه سبزی ها را شسته و آبکشی کنید و بعد از خشک شدن آنها را با دست خرد کنید.

روش اول : خشک کردن سبزی در هوای آزاد

بعد از پاک کردن و شستن سبزی، صبر می کنیم تا کامل خشک شود. بعد آن را در حیاط یا بالکن خانه بر روی یک پارچه نخی به اندازه یک لایه نازک پهن می کنیم و روزی دو سه بار آن زیر و رو می کنیم تا یکنواخت خشک شود.

فقط توجه کنید که سبزی را در یک جای سایه پهن کنید تا تابش مستقیم آفتاب آن را زرد یا سیاه نکند. پس از چند روز که سبزی کامل خشک شد، آن را جمع می کنیم و در ظرف های شیشه ای تمیز و خشک می ریزیم و در جای خنک نگه داری می کنیم.

روش دوم : خشک کردن سبزی با باد پنکه یا کولر

سبزی مورد نظر را پس از پاک کردن و شستن، در داخل خانه روی پارچه ی تمیز نخی پهن می کنیم و باد پنکه یا کولر را روی سبزی تنظیم می کنیم.

پس از 12 ساعت که سبزی با باد کولر یا پنکه خشک شد، پنکه را خاموش می کنیم و یک روز هم سبزی را در هوای آزاد پهن می کنیم تا کاملا خشک شود.

سپس سبزی خشک شده را جمع کرده و در ظرف شیشه ای درب دار می ریزیم و در جای خنک نگهداری می کنیم.

روش سوم : خشک کردن سبزی در فر

روش دیگر خشک کردن سبزی استفاده از فر و ماکروفر است. برای خشک کردن سبزی در فر، سبزی پاک شده و شسته شده را روی یک سینی مسی به صورت یک لایه نازک و یکنواخت پهن می کنیم و سینی را در فر قرار می دهیم.

نکته مهم و قابل توجه در این روش این است که فر را باید روی کمترین درجه تنظیم کنید و هر نیم ساعت یک بار سبزی را زیر و رو کنید تا همه سبزی ها خشک شود.

روش چهارم : خشک کردن سبزی در ماکروفر

اما برای خشک کردن در ماکروفر ابتدا روی یک بشقاب پارچه تمیز انداخته و سبزی را روی دستمال پهن می کنیم، بعد ماکروفر را روی قدرت بالا تنظیم می کنیم و سبزی را داخل ماکروفر قرار می دهیم تا خشک شود.

بعد هر 10 ثانیه یکبار در ماکروفر را باز کرده و سبزی را زیر و رو می کنیم، حدود 1 الی 2 دقیقه زمان برای خشک شدن سبزی در ماکروفر لازم است.

بعد از 2 دقیقه سبزی های خشک شده را جمع می کنیم و بعد از خنک شدن داخل ظرف شیشه ای می ریزیم و در جای خنک نگهداری می کنیم.

روش پنجم : خشک کردن سبزی روی بخاری

از روش های دیگر خشک کردن سبزی در زمستان، استفاده از بخاری یا شومینه است. در این روش سبزی های پاک شده و شسته شده را پس از آبکشی، داخل یک پارچه تمیز یا کیسه پارچه ای می ریزیم و آن را روی بخاری یا شومینه با شعله کم قرار می دهیم تا خشک شود. در این روش می توانید از شوفاژ هم استفاده کنید.

علت کپک زدن سبزی خشک شده چیست؟

علت کپک زدن سبزی ها بعد از خشک شدن این است که هنگام خشک کردن سبزی، آنها را زیاد روی هم تلنبار کردید و آنها را زیر و رو نکردید و قسمت های زیرین مرطوب مانده و کامل خشک نشدند.

همچنین استفاده از زیراندازهای پلاستیکی هم یکی از علت های کپک زدن سبزی است. برای پهن کردن سبزی حتما از پارچه استفاده کنید. چون در زیرانداز پلاستیکی یا نایلون هوا رد و بدل نمی شود و سبزی ها کامل خشک نشده و در نتیجه خراب می شود.

علت سیاه شدن رنگ سبزی های خشک شده چیست؟

همانطور که در بالا هم گفته شد، موقع خشک کردن سبزی ها در هوای آزاد نباید آنها را زیر تابش مستقیم آفتاب پهن کنیم و سعی کنیم حتما یک جای سایه انتخاب کنیم. پس علت سیاه شدن رنگ سبزی بعد از خشک شدن، این است که سبزی را در زیر نور خورشید خشک کرده اید.

نکات مهم بعد از خشک کردن سبزی و نگهداری

سبزی خشک شده را زمانی جمع کنید که سبزی ها کامل خشک و شکننده باشند و به راحتی در دست خرد شوند. خشک نشدن کامل سبزی باعث کپک زدن آن می شود.

برای نگهداری سبزیجات خشک از ظروف شیشه ای یا پلاستیکی دردار تمیز و خشک استفاده کنید.

ظرف سبزی خشک را در جای خشک و خنک نگهداری کنید تا مدت بیشتری بتوانید از آن استفاده کنید.

کدخبر: 926440 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟