سبزی آش رشته چیست؟

به گزارش رکنا، همه ما این را می دانیم که یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه پرطرفدار ایرانیان، آش رشته است. این غذای خوشمزه که دل بسیاری از افراد را برده است، معمولا در دورهمی ها و مهمانی های پر جمعیت، عصرانه ها، افطاری های ماه رمضان و حتی در شب های سرد زمستانی و… استفاده می شود و با تزئینات زیبا می تواند باعث زیبایی دوچندان سفره هایتان شود.

این غذا را معمولا همه ما با دستپخت مادر بزرگ ها و مادر هایمان تجربه کرده ایم و خودمان نتوانسته ایم آن را خوشمزه درست کنیم. یکی از مواردی که می تواند در خوشمزگی آش رشته بسیار تاثیرگذار باشد، نوع سبزی آن است. آش رشته نیز همانند همه غذاهایی که در پخت شان نیاز به سبزی مخصوص خود دارند، سبزی های مخصوص به خود را دارد و اگر این مورد را در پخت آن رعایت کنید، مطمئنا آش رشته خوش طعمی را خواهید پخت. درست است که مواد دیگر آش هم در طعم آن اثرگذارند، اما مهم ترین فاکتوری که با عطر و طعم خود، اثر مستقیم روی طعم آش رشته می گذارد، سبزی آن است.

با توجه به مطالبی که گفته شد، در ادامه با انواع سبزی های مخصوص آش رشته آشنا می شویم.

انواع سبزی های آش رشته کدامند

سبزی‌‌ها دارای ویتامین ‌ها و ارزش و خواص غذایی زیادی هستند و استفاده از آنها یک نیاز اساسی برای بدن به حساب می آید.

آش رشته در شهر های مختلف به شکل های مختلف و با توجه به ذائقه و فرهنگ مردمان آن مکان پخته می شود. به همین جهت هر شهری ممکن است از سبزی های متفاوتی استفاده کند اما به طور معمول از جعفری، گشنیز، تره، شوید و اسفناج برای تهیه آش رشته استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که بهتر است از سبزی های تازه استفاده کنید تا عطر و طعم آنها عالی باشد.

البته اینکه بگوییم فقط این سبزی ها در تهیه آش رشته استفاده می شوند، اشتباه است؛ چراکه بسیاری برای خوش عطر شدن آش از ترخون هم استفاده می کنند یا به جای اسفناج از برگ چغندر و یا سبزی های کوهی و خودرو در محل شان استفاده می کنند.

نعنا داغ هم که معمولا برای تزیین و خوش طعمی آش رشته به کار می رود.

چه مقدار سبزی برای آش رشته کافی است؟

اگر بخواهیم برای یک جمع ۱۰ نفره، آش رشته درست کنیم، تقریبا باید به اندازه ۱ کیلو سبزی آشی داشته باشیم. برای خوشمزه شدن آش،  بهتر است سبزی ها را به اندازه زیر استفاده کنیم:

در ادامه به توضیحاتی درباره این سبزی ها می پردازیم:

سبزی های آش رشته

اسفناج

اسفناج دارای برگ هایی پهن بوده و یکی از با ارزش ترین سبزی های مورد استفاده در آش، جهت خوش طعمی و لعاب دار شدن آن است. این سبزی سرشار از ویتامین و انواع خاصیت ها است معمولا نسبت به سایر سبزی ها به مقدار بیشتری استفاده می شود.

تره، گیاهی باارزش

سبزی تره ساقه ندارد و دارای برگ های دراز و کشیده ای می باشد. این سبزی یکی از سبزی های پرخاصیتی است که جزو سبزی های اصلی مورد استفاده در آش به حساب می آید.

گشنیز

سبزی گشنیز دارای خواص با ارزشی است که باعث شده، در آش از آن استفاده شود. این سبزی خوش عطر، علاوه بر تاثیر زیادی که در عطر و طعم آش می گذارد، دارای خاصیت ضد التهاب می باشد که بسیار با ارزش است.

جعفری، سبزی خوش عطر

جعفری از سبزی های مهم و اصلی یک آش رشته به حساب می آید و با عطر خوبی که دارد وجودش در آش و غذا های بسیاری، ضروری است. این سبزی ساقه نرمی است و برگ های آن به شکل گلبرگ می باشد.

شوید در آش رشته

شوید را معمولا به خاطر خواص با ارزشی که دارد، در غذا ها مورد استفاده قرار می دهند و به خاطر طعم تلخی که ممکن است به غذا بدهد، معمولا مقدار کمتری از آن را به نسبت سبزی های دیگر، در آش می ریزند.

کدخبر: 933248 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟