ازدواج های سفید آسیب یا پدیده ای اجتماعی

به گزارش گروه اجتماعی رکنا:ابتدا نظر دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس در این باره می خوانید:

هم باش های سیاه

دکتر قرایی مقدم  می گوید: به این نوع رابطه ها نمی توان گفت ازدواج به علت اینکه ازدواج یک پیوند شرعی، عرفی و قانونی است ولی این نوع از رابطه ها ، هیچ کدام از ملاک های ازدواج را ندارد به همین علت من به آن  همباشهای سیاه میگویم.

وی تاکید میکند : تا زمانی که ما به فرزندانمان وظیفه مداری و مسئولیت پزیری را آموزش ندهیم شاهد این نوع ازدواج ها هستیم.

قرایی مقدم در زمینه اصلی ترین دلایل این نوع رابطه معتقد بود : وقتی افراد نتوانند خانواده تشکیل دهند به این نوع رابطه ها رو میآورند.

این جامعه شناس می افزاید: خطری که این نوع رابطه برای جامعه به وجود می آورد انهدام خانواده است و همین از بین رفتن خانواده باعث مشکلاتی مانند مشکلات اقتصادی در جامعه می شود.

وی در ادامه اظهار کرد: مسئولان باید  ایجاد جامعه ای شاد، مسئولیت پذیر، پرامید، همراه با رفع محدودیت برای بانوان و از همه مهمتر اشتغال زایی و کمک به ایجاد مسکن برای جوانان ، از چنین ارتباط هایی جلوگیری کنند.

اما دکتر امیر محمود حریرچی جامعه شناس دیدگاه متفاوتی دارد که در ادامه می خوانید:

هم باشی یا ازدواج سفید

دکتر حریر چی می گوید: ما این نوع از رابطه ها را فقط در غرب شاهد بودیم زیرا فرهنگ کشور ما این نوع از رابطه ها را قبول نمی کند ولی با گذر زمان این نوع رابطه وارد جامعه ی ما شده و روز به روز هم رو به افزایش می رود.

دکتر حریرچی دلیل این ازدواج ها را نداشتن شرایط ازدواج می داند و ادامه می دهد: تا زمانی که جامعه ی ما نتواند شرایطی را فراهم کند که جوانان اول از همه به خوبی از هم شناخت پیدا کنند و بعد از آن هم به راحتی ازدواج کنند ، باید شاهد مسائلی از قبیل این  گونه هم باشی ها یا ازدواج سفید باشیم.

وی می افزاید: در سال های ابتدایی که این پدیده وارد جامعه ما شده بود، بسیاری از خانواده ها با این پدیده مخالفت می کردند ولی دختر و پسر با دلایلی از قبیل نداشتن شرایط شروع یک زندگیمثل نداشتن شرایط گرفتن یک خانه، عروسی و خیلی چیز های دیگر چنین می گفتند که خانواده ها یشان باید با این پدیده کنار بیایند ولی به نظر من حداقل با خواندن یک صیغه که این جوانان با هم محرم شوند می شود به این گونه همباشی ها شکل شرعی بخشید.

روشی که دکتر حریر چی برای حل این موضوع پیشنهاد داد ارزش نهادن به بنیان خانواده ها است به طوری که فرد بتواند به راحتی شرایط شروع یک زندگی را فراهم کند که این شرایط در گرو روش های مسئولان است تا  شرایط  ازدواج ساده و کم هزینه و همچنین ادامه زندگی با حداقلی از رفاه را برای جوانان فراهم کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 305516 ویرایش خبر
لینک کپی شد
سجاد رازقی
آیا این خبر مفید بود؟