به گزارش گروه اجتماعی رکنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که اختلال در سیستم قلبی-عروقی، افزایش فشارخون، فشارخون بحرانی، تپش قلب، نارسایی قلبی و سکته از عوارض استفاده از قرص‌های لاغری غیرمجاز است
همه می‌خواهند یا لاغر شوند یا لاغر بمانند. لاغریِ سریع، بدون رژیم و ورزش Sport و دردسرهایش. همه اینها را در قرص‌های لاغری که حالا همه جا تبلیغش را می‌بینیم، ظاهرا پیدا می‌شود!
زیرنویس بیشتر فیلم‌ها و سریال‌ها در شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی، محتوای بسیاری از صفحه‌ها در فضای مجازی مثل تلگرام Telegram و اینستاگرام Instagram و .. همه پیام لاغری بدون زحمت را دارند، دختران و پسران بدنساز (یا حتی خیلی معمولی) که تنها به دلیل داشتن دنبال‌کننده‌های فراوان مثلا در اینستاگرام، گزینه تبلیغات قرص‌های لاغری می‌شوند، آنها با در دست داشتن شیشه‌های دارویی یا ورق‌های آلومینیومی به مخاطبان می‌گویند که اینها را مصرف کنید تا لاغر شوید. پیام بیماری و مرگ را به مخاطبان می‌دهند و درآمدزایی برای خودشان ایجاد می‌کنند. دیگر خیلی‌ها حوصله باشگاه رفتن و وزنه زدن و دویدن‌های نفسگیر روی تردمیل را ندارند، آنها راه میان‌بُری برای کاهش وزن انتخاب می‌کنند، راه میان‌بُر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی، فشار خون و حتی گرفتار شدن در اعتیاد.
گفته می‌شود عوارض مصرف قرص‌هایی که بدون مجوز و پروانه تولید تبلیغ می‌شوند، می‌تواند مرگ‌آور باشد. متخصصان می‌گویند قرص‌های لاغری غیرمجاز به‌طور ویژه سیستم قلبی-عروقی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. افزایش فشارخون، فشارخون بحرانی، تپش قلب، نارسایی قلبی و سکته ازجمله این عوارض‌اند. اما در برخی موارد عوارض، فقط همین موارد قابل درمان نیست و آن‌قدر شدید می‌شود که حتی با عوارض جدی مغزی هم همراه می‌شود. مصرف‌کننده‌های ناآگاه اما در سودای کاهش وزن زودهنگام، بی‌توجه به تمام هشدارها، برای هر دوره مصرف چند صد‌هزار تومان پول می‌دهند و مرتب آنها را مصرف می‌کنند. یکی از فروشندگان قرص‌های لاغری در اینستاگرام می‌گوید که تقاضا برای مصرف این قرص‌ها خیلی بالاست و زنان بیشترین مصرف‌کننده‌های آن هستند. حتی خیلی از آنها بدون اطلاع خانواده‌شان از این قرص‌ها استفاده می‌کنند. او که نخواست نامش منتشر شود، می‌گوید که این داروها به صورت قاچاق Contraband وارد کشور می‌شوند و متقاضیان بالایی دارند، خیلی از آنهایی که این قرص‌ها را مصرف می‌کنند، به آن معتاد Addicted می‌شوند و مصرف مداوم دارند. او این را هم می‌گوید که وقتی مشتری دچار عارضه مصرف می‌شود و به ما اطلاع می‌دهد ما هم بلافاصله قرص‌هایش را تغییر می‌دهیم، آنها معمولا دچار نارسایی در تپش قلب Heart می‌شوند.
اما همه این عوارض هم سبب نمی‌شود تا مصرف‌کنندگان مسیر آمده را باز گردند؛ آنها تنها یک هدف دارند و آن هم لاغری آسان و زودهنگام است. همه اینها درحالی است که حتی قوی‌ترین داروهای درمان چاقی برای درمان این مشکل قطعی نبوده و این داروها تنها می‌توانند بین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم از وزن افراد چاق را در یک‌سال مصرف، کاهش دهند. همه اینها در شرایطی است که پیش از این یکی از آسیب‌شناس‌های اجتماعی هشداری دراین‌باره داده بود، او گفته بود که ٩٥‌درصد داروهای لاغری ماهواره، شیشه و آمفتامین دارند.

کدام داروهای لاغری غیرمجازند؟
بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو، داروها و مکمل‌های ماهواره‌ای غیرمجاز حاوی آمفتامین، سیبوترامین و افدرین هستند که عوارض جبران ناپذیری را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند و به نام‌های تجاری متابولایف، ترمولایف، ترمالین، زیماکس، پاتینت لاین، آلترا لیپولاین، اکس انا دراین و مجیک اسلیم فروخته می‌شود. متریم، ریلاکر، لیپولاین، اکس انادراین، مجیک اسلیم، متریم، ریلاکر، لیپودراین، جنی سیل، ترمواسلیم، تایم لایف، هربالای آدی فین و بوتانیکال اسلیمینگ هم از دیگر دارو‌های لاغری ماهواره‌ای هستند که در برخی از قرص‌های روانگردان وجود داشته و منجر به اختلالات روان در مصرف‌کننده می‌شوند. در اطلاعیه سازمان غذا و دارو تأکید شده که فروشندگان دارو و مکمل‌های نام برده با تبلیغات زیاد تلاش می‌کنند تا این داروها را گیاهی و بدون عارضه معرفی کنند، این درحالی است که این داروها علاوه بر مشکلات روان، می‌توانند افراد را دچار مشکلات گوارشی هم کنند.

قرص‌های لاغری با ما چه می‌کنند؟
قرص‌ها متفاوت عمل می‌کنند، برخی اثرات مسهل دارند، برخی ضداشتها هستند و برخی دیگر هم در معده احساس حجیم بودن ایجاد می‌کنند. همین هم می‌شود تا قرص‌ها، کانال‌های عصبی متفاوتی را تحت‌تأثیر قرار ‌دهند که باعث ایجاد حس کم اشتهایی می‌شوند. ترکیبات این قرص‌ها به صورتی است که در سیستم سمپاتیک تحریک ایجاد می‌کنند و ضد اشتها هستند. نکته‌ای که در ارتباط با این قرص‌ها وجود دارد این است که مصرف آنها باید دایمی باشد و به محض این‌که مصرف آن قطع شود، اثراتش معکوس می‌شود و اشتهای فرد مصرف‌کننده بالاتر می‌رود.
در تبلیغات این قرص‌ها ادعا می‌کنند که گیاهی هستند و چندین کیلو از وزن شما را کم می‌کنند اما بروشورهای این داروها آن‌قدر مبهم است که مشخص نیست فرد تا چه حد خود را درمعرض ریسک قرار داده و آن را مصرف می‌کند. داروی لاغری و مکمل‌های ماهواره‌ای غیرمجاز حاوی آمفتامین، سیبوترامین و افدرین هستند که عوارض جبران‌ناپذیری را برای مصرف‌کننده ایجاد می‌کنند. بیشتر این داروها مانع اشتهای افراد می‌شوند‌ کما این‌که عموم ترکیباتی که در این داروها وجود دارد شامل موادی است که باعث بروز مشکلات روانی، قلبی و مغزی در فرد می‌شود و برخی افراد را دچار مشکلات گوارشی می‌کند. معمولا هم بعد از خرید این داروها و بروز عوارض، کسی از تبلیغ‌کنندگان پاسخگوی بیمار نیست.

عوارض ناگوار داروهای لاغری
سیبوترامین که یکی از داروهای تأیید شده از سوی سازمان نظارت بر غذا و داروی آمریکاست عوارض جانبی مانند سردرد، اضطراب، یبوست و فشار خون را همراه دارد.
در مصرف زنیکال، عوارضی چون دفع مدفوع مکرر و چرب، اسهال، دل‌درد، اضطراب، سرگیجه و ناراحتی‌های روده‌ای بروز می‌کند و در موارد نادری موجب خشکی پوست و اختلال در مفاصل می‌شود.
تمام قرص‌های کاهش وزن و رژیم‌های جدی، برای افراد بسیار چاق در نظر گرفته می‌شود. اینها داروهای ضد چاقی هستند؛ نه قرص‌های کاهش وزن سریع. بیشتر تحقیقات نشان داده‌اند که این داروها و مکمل‌ها در کوتاه مدت، وزن افراد را کنترل می‌کنند.
از قرص‌هایی که به‌عنوان قرص‌های گیاهی با ترکیبات طبیعی تبلیغ می شوند، پرهیز کنید. تنها راه موثر و سالمی که به‌طور مستقیم متابولیسم و سوخت‌ساز را افزایش می دهد و چربی‌ها را می سوزاند، ورزش است.
مطالعات نشان داده است برخی از قرص‌های رژیمی فشار خون، کلسترول و تری گلیسرید را کاهش می دهند و از سویی دوام و مقاومت انسولین خون را افزایش می دهند.

٢٠راه برای لاغری سریع بدون قرص و رژیم
زمان غذا خوردنتان را به ٢٠ دقیقه افزایش بدهید. تند‌تند غذا نخورید.
یک ساعت بیشتر بخوابید تا اشتهایتان کم شود و گرسنگی کمتری احساس کنید.
سبزیجات بیشتری میل کنید.
سوپ بخورید.
غلات سبوس‌دار مصرف کنید؛ مثل جو، جو دوسر و گندم.
به جای پیتزای گوشت، پیتزای سبزیجات بخورید.
روغن زیتون را جایگزین روغن‌های دیگر کنید.
قند مصرفی روزانه را کم کنید.
از لیوان‌های بزرگتری برای خوردن مایعات استفاده کنید.
الکل مصرف نکنید.
چای سبز میل کنید.
ورزش یوگا را انجام دهید.
حداقل پنج روز در هفته از غذاهای خانگی استفاده کنید.
با آرامش غذا بخورید.
آدامس نعناع بجوید تا میلتان به خوردن غذا کاهش یابد.
ظرف غذایتان را کوچک کنید.
قبل از سیر شدن، دست از غذا خوردن بردارید.
در رستوران، مراقب غذایی که سفارش می‌دهید و حجم آن باشید.
سس قرمز کمتری استفاده کنید.
اگر می‌خواهید کاهش وزن برایتان موقتی نباشد، همیشه به آن فکر کنید.

 

 

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

اولین فیلم از جسد وحید مرادی در پزشکی قانونی + جزییات

آخرین فیلم از وحید مرادی قبل از کشته شدن در زندان کرج + تصویر

فوری / وحید مرادی در زندان کرج کشته شد + عکس

واکنش پزشک جنجالی تلویزیون به تمسخرها و انتقادات در فضای مجازی

قرار زایمان یک هفته پس از کنکور بود بچه عجول بود! + عکس

20 خودروی نمایندگان مجلس به سرقت رفت + جزییات

ابرها و برف های ایران در آسمان دزدیده می شوند!

درگیری خونین آقای خواننده با قهرمان کشتی جهان در آبادان

پسر فرماندار در هواپیما دختری را آزار داد! / این مرد آزاد است

شوک بزرگ به ابراهیم تاتلیس/ این بار پسرش تهدید به قتل شد

این مرد مار زنگی زخمی را به داخل ماشین همسایه انداخت +عکس

ببینید 11 عضو خانواده هندی را چطور کنارهم دار زده اند! + فیلم 16+

جوان سیاه پوستی که با صابون سفید پوست شد+عکس

فوری / حادثه وحشتناک هواپیمای مسافربری در آسمان ساری

فیلمبردار سینما من را بی هوش کرد و از او حامله شدم! + جزییات هولناک

تجاوزکفتار پیربه نوه ونتیجه اش/ پدربزرگ کثیفم را به طرز فجیعی کشتم!+عکس

نقشه عجیب دانش‌آموز۱۵ساله همدانی برای دنبال کنندگان سایت های ناجور+عکس

وقتی زن بی لباس در را به روی پیک موتور باز کرد! + عکس

تجاوز یعنی رابطه بدون موافقت زن و مرد!

 

 

 

کدخبر: 394342 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟