آذر آمد و روی خودروهای دودزا خط کشید !

به گزارش رکنا، طرح سراسری کنترل معاینه فنی خودروهای تهران، درصورت موافقت پلیس Police راهور، از امروز اجرایی می‌شود. این سومین مرتبه است که نهادهای بالادستی این خبر را اعلام می‌کنند اما ممکن است به‌دلیل «ملاحظاتی» مقابله با آلودگی هوای پایتخت به تعویق بیفتد. شورای‌عالی ترافیک کشور هفته گذشته تأخیر پلیس در اجرای طرح کاهش را وارد ندانسته و اعلام کرده بود از 3آذر این طرح باید به اجرا درآید. نکته جالب آنکه اجرای قانون Law معاینه فنی، 44سال است به همه تکلیف شده اما هنوز مجریان قانون به‌صورت همه‌گیر آن‌را پیاده نمی‌کنند. در دهه 80، وقتی پلیس اراده کرد که کمربند ایمنی را در خودروها الزامی کند، 3سال جرایم سخت اعمال کرد تا این مهم در خودروها اجرایی شد.

کاهش آلودگی این بار جدی است

فاز نخست طرح کاهش(LEZ) اگرچه از آبان 1395در تهران اجرایی شده بود اما نتوانست آنگونه که باید، مانع انتشار آلاینده‌های جوی شهر شود چراکه فقط تردد وسایل نقلیه در 15درصد شهر ممنوع شده بود و در 85درصد معابر شهری، هر خودرویی با هر سطح آلایندگی می‌توانست تردد کند. از امروز و درصورت اجرا شدن طرح سراسری کاهش، هیچ خودروی بالای 4سال که فاقد معاینه فنی باشد، اجازه تردد در شهر را ندارد و درصورت تردد، روزانه 50هزار تومان جریمه می‌شود. بی‌توجهی به چنین قانونی از آبان 95تا تابستان 97موجب صدور 4.5میلیون برگه جریمه برای متخلفان شده بود.

ماجرای ملاحظات

طرح کاهش قرار بود از نیمه مهر 97اجرایی شود اما 3بار به تأخیر افتاد. پوریا محمدیان‌یزدی، دبیر شورای‌عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در این‌باره اعلام کرده که ملاحظات اجتماعی پلیس سبب تأخیر در اجرای طرح کاهش شده بود و این ملاحظات همان ازدحام و شلوغی مراکز معاینه فنی معلول فرهنگ دقیقه نودی مردم است. درحالی‌که بارها اعلام شده بود شهروندان برای دریافت معاینه فنی خودروهایشان اقدام کنند اما برخی افراد معاینه فنی را به دقایق پایانی موکول کردند و همین امر باعث شد تا پلیس به این نتیجه برسد که ممکن است این موضوع نارضایتی‌هایی برای مردم ایجاد کند و این ملاحظات اجتماعی، سبب تأخیر در اجرای طرح کاهش شد.

چرا طرح کاهش؟

طرح کاهش (Low Emission Zone) قرار بود از سال 94در تهران بر مبنای کمک اروپایی‌ها و تصویب نخستین برنامه بومی کاهش آلودگی هوای شهر اجرایی شود اما تا پاییز 95به تأخیر افتاد. در تیر 1395، هیأت وزیران این طرح را برای کلانشهرهای کشور لازم‌الاجرا دانست و تهران به این مهم تن داد. در واقع این طرح در صدها شهر جهان، با هدف قرار دادن خودروهای آلاینده، تردد آنها را به پرداخت‌های سنگین مالیاتی منوط می‌داند اما در ایران و تهران، فرار Escape از مالیات، به سادگی صورت می‌گیرد و از این‌رو قرار شد پلیس با جریمه در برابر آلایندگی خودروها بایستد. تنها قانون در این راه نیز اخذ معاینه فنی بود که در تست آلایندگی، شرایط موتور را می‌سنجید. در فاز نخست، این طرح در 80کیلومترمربع از شهر(محدوده طرح زوج و فرد) اجرایی شد و در فاز دوم قرار بود به کل شهر تسری یابد.

مگر تأخیر اهمیت دارد؟

تهران کلانشهری 740کیلومترمربعی است که هوای آن شرایط مناسبی برای اینورژن دارد. وقتی جریان جابه‌جایی هوای گرم و سرد صورت نگیرد، لایه‌ای از آلودگی هوا در سطح زمین شکل می‌گیرد که روزانه 2هزار تن تولیدات اگزوز وسایل نقلیه را در خود حبس می‌کند. بدین‌ترتیب، در 6ماه دوم سال و زمانی که هوای سرد سطح شهر، جای خود را به هوای گرم می‌دهد، آلودگی هوا به سرعت تشدید می‌شود و جز باد قوی و باران ممتد، راه‌حلی برای خروج آلاینده‌ها وجود ندارد.

احتمال تخلفات

یکی از موضوعات درخصوص اجرای فاز دوم طرح کاهش اینکه ممکن است بحث پلاک مخدوشی افزایش یابد. این نقطه ضعف طرح‌های ترافیکی تهران به‌حساب می‌آید که چون اعمال قانون، پلاک محور است احتمال مخدوش کردن پلاک بالا می‌رود و حتی با وجود اینکه این موضوع جرم Crime است و فرد خاطی به مراجع قضایی معرفی می‌شود اما برخی افراد با تغییر دادن شماره پلاک اقدام به تردد در شهر می‌کنند. در این زمینه هم اعمال سخت قانون با حضور فیزیکی پلیس می‌تواند زمینه جرم را کم کند.

از امروز و درصورت اجرا شدن طرح سراسری کاهش، هیچ خودروی بالای 4سال که فاقد معاینه فنی باشد، اجازه تردد در شهر را ندارد و درصورت تردد، روزانه 50هزار تومان جریمه می‌شود.

سیدمحمد فخار

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 439595 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟