وام میلیاردی دولت برای خرید خودرو شخصی و نادیده گرفتن حمل و نقل شهری/ مدال نقره جهانی برای مدیران شهری تهران

مژگان جمشیدی کارشناس محیط زیست، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره وضعیت آلودگی هوای تهران و علت ها و راهکارها چنین  گفت: مشکل آلودگی هوای تهران و بسیاری از شهرهای ایران اراده ای فراتر از شهردار را می‌طلبد. در وهله نخست؛ این دولت است که باید یکبار برای همیشه تصمیم خود را بگیرد که آیا می‌خواهد اقدامی اساسی برای کاهش آلودگی هوای شهرهای کشور انجام بدهد یا نه.

اقدام جدی از سوی دولت برای کاهش آلودگی هوا نمی بینیم

وی ادامه داد: متاسفانه در 3 دهه گذشته با وجود تمام برنامه ها و طرح هایی که برای کاهش آلودگی هوا به خصوص در 8 کلانشهر کشور تهیه شده است ما در عمل اقدام جدی را از سوی دولت ها نمی‌بینیم. یکی از اولویت های طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران که در سال 1379 به تصویب رسیده و نزدیک 19 سال از آن می‌گذرد، توسعه حمل و نقل عمومی بود اما امروز باید دید که حمل و نقل عمومی در همین شهر تهران تا چه اندازه توسعه پیدا کرده است؟.

اضافه نشدن حتی یک اتوبوس به ناوگان حمل و نقل تهران در شش سال

جمشیدی تاکید کرد: چندی پیش رئیس شورای شهر تهران گفت که  در 6 سال گذشته که آقای روحانی رئیس جمهور شده اند، حتی یک اتوبوس نیز به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه نشده است. دو سال پیش بود که رئیس سازمان محیط زیست اعلام کرده بود  بخش اعظمی از آلودگی شهر تهران به خاطر اتوبوس های فرسوده ای است که در حال حاضر در سطح شهر تردد می‌کنند.

مواجه بودن کشور با سوخت بی کیفیت

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه در کشور با مشکل وجود سوخت بی کیفیت مواجه هستیم تشریح کرد: خودروهای داخلی ما نیز آن استانداردی که باید داشته باشد، ندارد. حال با وجود همه این مسائل مرتبا می‌بینیم که دولت ها مردم را به حمل و نقل شخصی تشویق می‌کنند و عملا اقدامی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی انجام نمی‌شود.

اگر شهردار بودم کار نمایشی انجام نمی دادم

مژگان جمشیدی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت جغرافیایی و جمعیتی شهر تهران، اگر شهردار این شهر بودید چه می‌کردید؟ بیان کرد: من اگر شهردار بودم کارهای نمایشی انجام نمی دادم.بجای دوچرخه سواری در روز های سه‌شنبه ،که البته برای فرهنگ سازی خوب است اما  واقع بینانه  ببینیم با  شهری طرف هستیم که پیش از 10 میلیون جمعیت دارد و تعداد زیادی شهرک های اقماری اطراف تهران و استان البرز که درصد بسیاری از آنها برای کار مجبور هستند که به تهران بیایند. بنابراین حجم تردد در شهر تهران بسیار بالا است پس ترویج فرهنگ دوچرخه سواری تنها یک حرکت نمایشی بی حاصل است.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه مترو ما در حد چند خط محدود است و تنها نقاط خاصی را به یکدیگر متصل می‌کند تصریح کرد: یک ناوگان اتوبسرانی داریم که در بهترین حالت ممکن حدود 7000 هزار اتوبوس در آن است که درصد بالایی از آن دچار مشکل است و از کل ظرفیت آن استفاده نمی‌شود، ما چگونه می‌خواهیم مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق کنیم.

پرداخت وام در مسیر ناصحیح

او خاطرنشان کرد: دولت های مختلف به خصوص دولت آقای روحانی برای خرید خودرو وام دادند و نمونه آن آبان سال 94 بود که بالغ بر 2700 میلیارد تومان دولت برای خرید 110 هزار خودرو شخصی به افراد وام داد که اگر این پول را دولت به شهرداری ها تخصیص می‌داد، بدون شک برای یک مدت 10 ساله بخشی از مشکلات حمل و نقل عمومی در این شهر ها حل می‌شد.

بجای توجه به منافع خودروسازی به منافع ملی بیاندیشیم

جمشیدی با اشاره به برنامه ریزی موفق 10 ساله شهر مکزیکوسیتی به وسیله توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلودگی هوا، اظهار کرد: توسعه حمل و نقل عمومی راهکارهایی دارد که در همه جای دنیا امتحان خود را پس داده است. اما ما نزدیک 20 سال است که فقط حرف می‌زنیم و در همه زمستان ها با توجه به شرایط آب و هوایی ما شاهد تشدید آلودگی هوا هستیم. حال با توجه به موقعیت جغرافیایی ایران که دور تا دور آن کوه وجود دارد، افزایش جمعیت و وارونگی هوا مزید بر علت می‌شوند که ما شاهد تشدید آلودگی هوا در روزهای سرد پاییز و زمستان باشیم. بنابراین باید بجای اینکه به منافع خودروسازها فکر کنیم به منافع ملی بیاندیشیم و یکبار برای همیشه حمل و نقل عمومی را گسترش بدهیم.

اول افزایش ناوگان حمل و نقل بعد افزایش قیمت بنزین

این کارشناس محصیط زیستی با گفتن این مسئله که اگر عرضه برای حمل و نقل عمومی زیاد شود تقاضا نیز افزایش پیدا می‌کند. گفت: اگر حمل و نقل عمومی وجود داشته باشد، مردم بدون کوچک ترین فرهنگ سازی خود برای استفاده از حمل و نقل عمومی تشویق می‌شوند چرا که برای آنها از نظر اقتصادی سود دارد و در کنارش می‌توانیم اقدامات دیگری مثل افزایش قیمت بنزین را داشته باشیم .

جمشیدی در پایان گفت: در تمام تصمیمات و سیاستگذاری هایی که گرفته می‌شود کوچک ترین توجهی به بحث محیط زیست نمی‌شود که اگر می‌شد؛ امروز این حال و روز هوای شهر ما نبود.

 

 

خبرنگار: علی چاهه

کدخبر: 521750 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟