پیوندهای احساسی جوانان، موقت شده است / نبود کار و ضعف تربیت مسئولیت پذیری، علل اصلی

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا، مدتی است که شاهد افزایش نگران کننده پیوندهای جوانان هستیم که خیلی زود به پایان می رسد. علل های مختلفی وجود دارد ولی نتیجه بررسی ها در کنار نبود کار و بیکاری جوانان از تربیت درست نشدن مسئولیت پذیری جوانان نیز خبر می دهد .

در کنار این پیوند های نااستوار ؛ ازدواج های موقت نیز آمار بالایی را به خود اختصاص داده اند.بر اساس یک گزارش علمی که با نمونه 216 نفری در سه شهر تهران، اصفهان و مشهد انجام شده است، نشان می دهد 84.36 درصد پاسخگویان زیر 18 سال ازدواج موقت را تجربه کرده اند، بیشترین دلیل گرایش مردان به ازدواج موقت نیازهای جنسی با 61 درصد است و پس از آن نیازهای عاطفی با 31.1 درصد و نیازهای مادی با 8.9 درصد، در اولویت بعدی نیازهای جامعه آماری مردان قرار دارند. در طرف دیگر زنانی با دغدغه ها و دل مشغولی هایی کاملا متفاوت قرار دارند که رفع نیازهای عاطفی و اقتصادی با 81.34 درصد مهمترین عامل برای گرایش آنان به ازدواج موقت است.

مریم ظهوریان روانشناس خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که چرا پیوند های احساسی جوانان تا این میزان سست شده و اکثرا زود به پایان خط می رسد و افزایش ازدواج موقت در بین جوان گفت: ازدواج موقت زیر بار یکسری از قوانین ازدواج دائم نمی‌رود و بسیار آزاد تر است. بنابراین افرادی که می‌خواهند با حفظ یکسری فاکتور های تدین پیش بروند این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: ازدواج دائم یکسری مسئولیت را به گردن افراد می‌اندازد اما آن چیزی که اول از همه درباره ازدواج موقت به ذهن می‌رسد این است که فرد برای فرار از مسئولیت های ازدواج دائم و داشتن یکسری از آزادی ها به ازدواج موقت روی می‌آورد.

ظهوریان تشریح کرد: جوانان وقتی می‌بینند که شرایط اقتصادی، شغلی برای آنها مناسب نیست بنابراین برای اینکه چهارچوب های اخلاقی و معنوی را رعایت کنند از ازدواج موقت استفاده می‌کنند. چرا که در ازدواج دائم یکسری قیود اخلاقی وجود دارد که برای استمرار آن نیاز به صبوری، حفظ حریم و شاخص های خانوادگی است. البته تصمیم برای ازدواج موقت یک مسئله شخصی است.

این روانشناس در پاسخ به این سوال که ازدواج موقت چه آسیب هایی به بنیاد خانواده و جامعه می‌زند اظهار کرد: خانواده کوچک ترین واحد اجتماع است که وقتی کسی می‌خواهد وارد آن شود باید یکسری چهارچوب هایی را برای خود و خانواده اش تبیین کند. اینکه کسی نخواهد اولین اولویت را که چهارچوب داری در خانواده است را طی کند، نمی‌تواند در یک واحد بزرگتر مثل محله، شهر، استان و.. دارای چهارچوب باشد.

او اضافه کرد: درواقع فرار از چهارچوب ها نخستین پشت پایی است که یک فرد به خود و اطرافیانش وارد می‌کند که هر وقت دلش خواست هرکاری را سریع انجام دهد.

ظهوریان با بیان اینکه فرهنگ سازی می‌تواند در کاهش ازدواج موقت تاثیر گذار باشد تصریح کرد: خانواده باید از ابتدا سیستم مسئولیت پذیری را به بچه ها آموزش دهند که در هر مرحله یکسری از کارها را انجام دهند. از طرفی زمینه سازی ها برای کاهش ازدواج موقت بسیار مهم است. یعنی مسئولان ما باید یکسری زیر ساخت های اجتماعی را فراهم آورند.

این روانشناس در پایان تاکید کرد: برای جوانان ما بستر تربیتی و فرهنگی فراهم نیست بنابراین ما باید خوراک های لازم فکری را برای آنها در کنار فراهم سازی زیر ساخت هایی مثل اشتغال پایدار، تسهیل در هزینه ها برای ازدواج، کمک های بلند مدت به زوج های جوان، وام های قرض الحسنه برای خرید مسکن و... آماده کنیم.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 529321 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟