برنامه نامشخص سازمان محیط زیست در محافظت از حیات وحش /شکارچیان عکس شکار خود را منتشر کنند/ +فیلم
حجم ویدیو: 17.51M | مدت زمان ویدیو: 00:02:23

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، اسرافیل‌ شفیع‌زاده تورگردان شکار در ایران اعلام کرده است که مشتریان روسی در خراسان رضوی دومین قوچ با خون بهای ۲۷ هزار یورو را شکار کردند اما سازمان محیط زیست مانع انتشار تصاویر می شود. او قبلا هم از شکار یک راس آهو با خون بهای ۱۱ هزار و ۵۰۰ یورو خبر داده بود.

حمیدرضا میرزاده فعال محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، در رابطه با شکار حیوانات در خراسان رضوی بیان کرد:سالانه سازمان محیط زیست پروانه شکار صادر می‌کند که تعدادی از آن مخصوص اتباع خارجی و تعدادی نیز پروانه ویژه اتباع ایرانی است. البته سال گذشته تقسیم بندی دیگری نیز صورت گرفت که مختص به شکارچیان محلی است.

وی ادامه داد: قیمت پروانه ها برای شکارچیان خارجی رقمی بین 10 الی 15 هزار دلار است و برای شکارچیان داخلی رقمی بین 11 الی 15 میلیون تومان و شکارچیان محلی نیز رقمی بین 500 تا 900 هزار تومان است.

میرزاده درباره خبر منتشر شده درباره مجوز شکار قوچ ها توسط اتباع خارجی گفت: فلسفه مجوز شکار تا حدودی پیچیده است. در مدیریت زیستگاه، از یک طرف نیاز دارید تا درآمد داشته باشید تا بتوانید خرج همان زیستگاه کنید. مسئله بعدی این است که عده ای در کشور علاقه به شکار دارند که با توجه به اسلحه های موجود و پیشینه فرهنگی اگر آن را مدیریت نکنید به سمت شکار غیر مجاز کشیده می‌شوند.

او با بیان اینکه پولی که از درآمد پروانه های شکار به دست می‌آید جزو سود نیست بلکه برای هزینه های جاری زیستگاه استفاده می‌شود تاکید کرد: هزینه های حفاظت از محیط زیست بسیار بالا است که بودجه های دولتی معمولا به تنهایی جوابگو نیست بنابراین نیاز است تا از درآمدهای بدست آمده از پروانه های شکار استفاده کنند.

این فعال محیط زیست درباره این مسئله که چرا تصاویر شکارها را منتشر نمی‌شود تصریح کرد: سال گذشته سازمان حفاظت از محیط زیست ابلاغیه ای را صادر کرد که بر اساس آن، دیگر نیازی نیست وقتی پروانه شکار صادر می‌شود تصویر شکار نیز منتشر شود چرا که انتشار عکس حیوان ترویج کننده شکار است. اما امسال عده ای از آن طرف می‌گویند که چرا شکارچیان عکس منتشر نمی‌کنند. در کل نقد اصلی درباره پروانه های شکار این است که برنامه ریزی برای حفاظت زیستگاه کامل نیست. ما مشکلات یک بخش را حل می‌کنیم اما مشکلات دیگر آن را نادیده می‌گیریم.

میرزاده اضافه کرد: سال گذشته سازمان حفاظت محیط زیست درآمدهای بدست آمده از پروانه های شکار را منتشر کرد و هزینه کرد های خود را نیز آورد که کار خیلی خوبی بود. البته نقد مهمی که به پروانه های شکار وجود دارد نبودن برنامه است. یعنی به صورت مشخص جواب دهند که پروانه شکاری که صادر می‌کنید کجای برنامه حفاظت قرار می‌گیرد. یعنی باید مشخص شود که برنامه حفاظت چیست و کدام موضوع را پوشش می‌دهد.

او با بیان اینکه در شرایطی حیاتی باید بعضی چیزها را فدای کل کنیم اظهار کرد: شکار گزینه خوبی نیست اما زمانی که زیستگاه شما به شدت در معرض شکار غیر مجاز است و احتیاج به یکسری برنامه های حفاظتی دارد و شرایط آب و هوایی نیز با شما سازگاری نیست باید کاری کرد که یکی از مهره های پازل حفاظت شکار است که اگر آن مهره ها را کار نکنید موفق نخواهید شد.

میرزاده در پایان گفت: پروانه شکار را نباید فقط در شرایطی صادر کرد که ظرفیت جمعیت بیشتر از زیستگاه است و این دیدگاه درست نیست بلکه باید برنامه اصلی که سازمان محیط زیست دارد را نقد کرد.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 540691 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟