حرکت مردم در جهت مخالف مبارزه با کرونا / بی اعتمادی عمومی علت اول

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا،  بی اعتمادی عمومی نسبت به سخنان مسئولان قبل از ورود کروناویروس ایجاد  شده بود. پیش از  کرونا نیز، کارشناسان تاکید داشتند که باید از این بی اعتمادی مردم کاست و اما اکنون  با ورود کرونا ویروس بر پایه همان بی اعتمادی عمومی ، اکثریت ایرانیان ، هرچه مسئولان برای رعایت موارد پیشگیری از شیوع این ویروس می گویند جدی نمی گیرند . آمارها را قبول ندارند. کمبود ها را باور نمی کنند. کمک نکردن های برون مرزی را جدی نمی گیرند و حتی وقتی با کشورهای دیگر، شرایط مشابه این روزها در مقابله با کروناویروس را مقایسه می کنند نیز باز فکر می کنند ما کمبودهایی که جامعه جهانی را در برابر کرونا درگیر کرده است، نداریم.

از مردم خواسته می شود در این روزهای مبارزه با کرونا، راهی سفر نشوید، به جاده می زنند. درخواست می شود بی جهت و بدون علت ضروری در شهر تردد نکنند ، خیابان ها پر ترافیک تر از همیشه است. می گویند مهمانی نروید، می روند، می گویند الان وقت برگزاری مراسم عروسی و حتی ختم گرفتن برای عزیزان نیست ، بی توجه کار خود را کرده و برگزار می کنند....

حال با این بی اعتمادی در این روزهای حساس چه باید کرد؟ آسیب شناسان اجتماعی و رفتارشناسان چه راه حلی برای گذر از بحران اعتماد نداشتن مردم دارند؟ مجید ابهری آسیب شناس و رفتار شناس اجتماعی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوالات چنین گفت: اعتماد به عنوان یکی از اصلی ترین فرایند های جامعه اساس رشد، تعالی اخلاق و حرکت های فرهنگی است. اعتماد به دولتمردان در یک راستای متقابل لازمه رشد سیاسی و وحدت و همدلی مردم با مسئولین است که متاسفانه به دلیل وعده های بی اساس در دوره های مختلف، مردم اعتماد اصلی خود را به دولتمردان از دست داده اند.

وی ادامه داد: حتی در  حال حاضر که بعضی از مسئولین اعلام به کرونا گرفتن می‌کنند باز  مردم از یکدیگر می‌پرسند که چطور ممکن است در یک مقطع زمانی کوتاه این همه مسئول مبتلا به کرونا شوند و حتی بعد آن بهبود پیدا کنند. اینگونه رفتارها باعث می‌شود مردم سرمایه اصلی اجتماعی یعنی اعتماد اجتماعی را از دست بدهند.

ابهری خاطرنشان کرد: از دست رفتن اعتماد اجتماعی باعث کاهش مشارکت مردم در مدیریت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجرایی جامعه خواهد شد در حال حاضر مردم حاضر هستند تا دروغ های بعضی کانال ها و صفحات  فضای مجازی را باور کنند یا به شبکه های ماهواره ای که بودجه آنها مشخص است از کجا تامین می‌شود، گوش بدهند اما به اخبار منتشر شده از سوی رسانه های داخلی اعتماد نکنند.

این رفتار شناس اجتماعی درباره ریشه این بی اعتمادی ها گفت: سمپاشی های مکرر فضای مجازی و شبکه های ماهواره ای  از آنطرف سکوت و بی تحرکی رسانه های داخلی یکی از عوامل این بی اعتمادی ها است.

او اضافه کرد: دیپلماسی بین المللی فعالی علیه جمهوری اسلامی به راه افتاده است که متاسفانه دیپلماسی ما از آن طرف کم تحرک است. در طول یک هفته اخیر وزیر امور خارجه آمریکا به چند کشور سفر کرده و دائم در مصاحبه هایی که با رسانه ها داشته است به دنبال هجوم و سم پاشی بر علیه دولت ایران است. دیپلماسی داخلی ما نیز آنچنان بی حال و بی حرکت مانده که گویی سکوتی کامل بر آنها حکم فرما است.

ابهری خاطرنشان کرد: عدم اطلاع رسانی به موقع از رسانه های ما باعث شده است تا اخبار و مطالب بسیار دیرتر به اطلاع مردم برسد. بنابراین برای بازگرداندن اعتماد اجتماعی مردم باید همین روندی را که وزارت بهداشت دنبال می‌کند ادامه بدهیم.

او با بیان اینکه هر کشوری برای خود خطوط قرمزی دارد که باید از سوی رسانه ها نیز رعایت شود تاکید کرد: متاسفانه برخی از رسانه های ما برای خود خطوط قرمز تعیین کرده اند که دست و پای آنها را در رساندن اخبار می‌بندد فلذا باید کاری کنند که با اطلاع رسانی به موقع اعتماد عمومی برگردد.

این آسیب شناس اجتماعی در پاسخ به این سوال که ریشه های تاریخی این بی اعتمادی از کجا نشات می‌گیرد تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از وقایع سابقه تاریخی دارند در مسئله کرونا نیز می‌توان نگاهی به گذشته کرد یعنی گسترش بیماری های همه گیر و اپیدمیک مثل تیفوس، طاعون، کچلی، وبا و... چه در دوران جنگ اول و دوم جهانی و چه در زمان قحطی اواخر قاجار یا اوایل پهلوی چنین بی اعتمادی نسبت به مسئولین نیز در کشور ما اتفاق افتاد.

ابهری در پایان افزود: دولت مردان و مسئولین قبایل در آن زمان کنار مردم بودند اما این مسئله نیز مشاهده شده بود که گاهی خود را مریض نشان می‌دادند بنابراین برای اینکه از وقوع، وقایق تلخ تاریخی جلوگیری کنیم باید مسئولین ما با مردم صادق باشند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 548000 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟