ویروس کرونا سلاح جنگ اقتصادی ، سیاسی آسیا نسبت به اروپا و آمریکا است؟ / جهانپور پاسخ داد

کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در این مورد به خبرنگار اجتماعی رکنا اینگونه پاسخ داد : یکی از علل بحرانی شدن ویروس کوئید 19 سریع الانتقال بودن آن است. این ویروس به شدت سریع الانتشار است حتی فراتر از آنچه تصور می شد انتقال پیدا می کند. با توجه به مقاومتی که در شرایطی آب و هوایی دارد، قاعدتا این بیماری تهدید است.

کرونا توطئه اقتصادی - سیاسی است؟

جهانپور در مورد اینکه امروز دنیا با جهان 1919 متفاوت است. ترددها و مراودات بسیار بالاست و یک بیماری به سرعت می تواند پاندمیک شود ادامه داد:  یک قرن پیش پاندمیک شدن یک ویروس آنفولانزای اسپانیایی بعیدتر و با سرعت بسیار کمتری نسبت به کوئید 19همه گیر شد. به هر حال این ویروس بحران شده و بحران در کشورهایی که اقتصاد فعال تر و پررنق تری داشتند شدیدتر خواهد بود و آسیب پذیری بیشتری دارند.

جهانپور با اشاره به این  سوال که آیا  کوئید 19 توطئه ای است برای زمین گیر شدن غرب، تاکید کرد: نمی توانیم در مورد این اظهار نظر کنیم چرا که نیاز به یافته ها، مدارک و شواهد بیشتری است که به آن دستیابی نداریم.

دلیل شروع کرونا چیست؟

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر این که اگر بازار تره بار ووهان را منشا انتشار این ویروس در نظر بگیریم به تغییرات اقلیمی مربوط نمی شود، افزود: طبق یک نظریه فروش برخی حیوانات وحشی غیرمجاز در آن مکان بوده که ناقل ویروس بوده اند. از سوی دیگر یک نظریه مبنی بر آن است که یا پانگولین ها و مورچه خوارهای پولک دار مالزیایی که شکار و به چین قاچاق می شود ناقل این بیماری بوده اند. در حقیقت گفته می شود پانگولین ها در بازار ووهان عرضه و ویروس به انسان منتقل شده است و زنجیریه انسانی را به وجود آورده است. نظریه دیگر دستکاری شدن ویروس از هر مبدایی را مطرح می کند. نمی توانیم در مورد هیچ کدام از این نظریه ها به صورت قطعی اظهار نظر کنیم.

کرونا حاصل دست بشر است؟

وی با اشاره به این که در مورد علت شیوع کرونا اظهار نظر سیاسی می شود، گفت: نام کشورها را نمی آورم چون سابقه دلخوری وجود دارد. شرق عالم، غرب عالم را متهم می کند و غرب عالم، شرق را متهم می کند و می گویند این ویروس دستکاری شده است و شما ساخته اید. این رفتار برای فرافکنی مشکلات داخلی در کشورهاست. در آمریکا به محض آن که بحران تشدید می شود، نوک حمله به سمت رئیس جمهوری و دولت آمریکا نشانه می رود و به سرعت اظهار نظرهای داغ و تند در مورد دستکاری شدن این ویروس، ساخت دست شرق، توطئه اقتصادی شروع می شود. به نظر من بیش از آن که اظهارنظرها علمی و مبتنی بر مستندات باشد، نظرات سیاسی است و پروپاگاندای سیاسی را به سمتی می برند که اهداف خودشان تامین شود. نمی دانیم این ویروس دستگاری شده است یا خیر؟ آیا از آزمایشگاه های دست انسان نشت کرده یا خیر؟ آیا صرفا از محیط وحشت است و از پانگولین ها به انسان سرایت کرده یا میزبان خفاش ها بوده است. ظاهرا یک طیرا ابابیل در کار هست. برخی در تفسیر سوره فیل می گویند ویروسی بر آن قومی که قصد حمله به کعبه را داشتند، نازل شد. در بعضی از تفاسیر طیرا ابابیل را یک نوع آبله مرغان است. کووید 19 نیز یک طیرا ابابیل است و امیدواریم باعث عبرت بشریت شود و اگر منبع محیطی زیستی سعی کنند پانگولین و خفاش نخورند. اگر از منشا مصنوعی باشد، سعی کنند مطالعات بیولوژیک برای ایجاد تهدیدات بیولوژیک در آینده را انجام نکنند. سطح ایمنی را در آزمایشگاه ها را نیز افزایش دهند. اظهار نظرها بیش از آن که علمی باشد، سیاسی است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 565194 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟