زن جوان ، مادر خوانده دزدان شوش تهران / زنان سارق تهرانی در این سه محله پاتوق دارند + فیلم
حجم ویدیو: 2.21M | مدت زمان ویدیو: 00:00:21

زنان سارق / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، زن ، در کنار چند مرد، زیر سایه یک درخت تنومند نشسته بود. به نظر نمی آید بیشتر از 23-24 ساله باشد. یکی از مردان پایپ خود را در می آورد و بی پروا مصرف مواد را شروع می کند. بقیه شان نشسته اند و حرف می زنند. زنی می آید و می گوید یکی از دوستانشان را پلیس گرفته است. مردی که در حال مصرف مواد است با دودی که در دهان دارد حرف می زند و می گوید که این پایپ شخصی است و به کسی نمی دهد مبادا کرونا بگیرد.

زن جوان نشسته و خودش را با بادبزن دستی باد می زند. متین و آرام و با وقار به نظر می رسد. انگار مال این منطقه نیست. وقتی با او همکلام می شویم می گوید که دو بچه دارد که به بهزیستی سپرده است.

وقتی می گوییم: "فکر کردیم دوره ات کرده اند!" به یکی از مردهای جوان بر می خورد. نیش خندی تحویل می دهد و می گوید: "این؟!... این را دوره کنیم؟ این خودش سرکرده دزدهاست.!" دختر می خندد و می گوید: "حالا نمی خواهد مخفی های زندگی مرا فاش کنی !

همین جا اولین آشنایی مابا یک سرکرده زنان سارق تهران رقم خورد . چند زن و مرد برای این دختر کار می کنند. همین زن آرام که آهسته هم سخن می گفت، برای خود سرکرده سارق بخشی از دزدان شهر بود.

معتاد نبود . ساکن منطقه شوش نبود. بی پول نبود. البته دیگر بی پول نبود.

صبح ها از منطقه ای که زندگی می کند می آید به شوش ، به بوستان شوش ، کنار آنهایی می نشیند که قرار است  نقشه های او را اجرا کنند. این زن نهایت 24 ساله برای خود سرکرده باند دزدان است.

چند کلمه بیشتر صحبت نکرد. گفت که بچه طلاق نیست ، خانه آرامی داشتند ، آرامشی ناشی از طلاق عاطفی والدین و او در میان بی مهری ها و البته کم توانی مالی پدر ، بزرگ شد.

"دوست داشتم ملکه شوم الان ملکه دزدان محله ام !" خندید رفت و همراهانش هم به دنبالش رفتند...

نیازهای زندگی و رفاهی

این زنان بعد از گذشت مدتی به پول بادآورده عادت می کنند و هزینه های زندگی خود را با این پول تنظیم می کنند. مسلما برایشان سخت می شود که با پولی کمتر از این زندگی کنند یا بخواهند کار کنند و با زحمت پول به دست آورند. دور کردن آنها از بزهکاری کار آسانی نیست.

امان الله قرایی مقدم، جامعه شناس درگفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره گرایش زنان و دختران به سرقت گفت: اینگونه دختران اول به دلیل فقر اقتصادی خانواده و تامین نشدن نیازهای زندگی و رفاهی و... رو به سرقت می آورند.

دلایل گرایش دختران به سرقت

این جامعه شناس با اشاره به این که اما فقر فرهنگی مهم ترین مولفه در گرایش دختران به سرقت و بزهکاری است، افزود: این دختران در خانه هایی که از نظر فرهنگی در سطح پایینی هستند زندگی می کنند و بدسرپرست، تک سرپرست و یا بی سرپرست هستند. از طرف دیگر این دختران نیز مانند دیگر دختران جامعه خواسته هایشان برآورده نمی شود. به قول جرج هومن بین هدف و وسیله رسیدن به هدف فاصله افتاده است وسیله رسیدن به هدف را ندارند دست به بزهکاری و کارهای غیرقانونی می زنند. بر از این دختران، هم جنسان خود را فریب می دهند و از آنها برای بزهکاری و سرقت سوءاستفاده می کنند. فقر و ناامنی اقتصادی، عدم تامین نیازهای واقعی، تربیت و پرورش نادرست و از همه مضرتر دوستان ناباب در گرایش دختران به سرقت و بزهکاری تاثیر بسیاری دارد.

سریال ها دختران را به سرکرده باندهای خلاف می کنند

قرایی مقدم تاکید کرد: متاسفانه محل زندگی نیز در سرقت و بزهکاری دختران تاثیر دارد. اکثر کسانی که به سرقت روی می آورند در شوش، سه راه آذری و دوراهی قپان زندگی می کنند. این دختران از فیلم و سریال های اکشن الهام می گیرند. این فیلم ها و سریال ها هم خواسته های برخی دختران را افزایش می دهد و هم آنها را به بزهکاری تشویق می کند. این دختران با دیدن برخی فیلم ها سرکرده گروهی تبدیل می شوند و تعداد زیادی از هم سن و سالان شان از آنها پیروی می کند. فقر اقتصادی، فرهنگی، دوستان، خانواده، فیلم ها و... باعث می شود که این دختران به سیگار، خلاف، سرقت و باج گیری روی آورند.

دخترانی که از سرقت دست نمی کشند

قرایی مقدم با بیان این که ما نسل گذشته به جوانان امروز کشور مسئولیت پذیری را یاد نداده ایم، گفت: دختران و پسران مسئولیت خود را در جامعه نمی دانند و از آخر و عاقبت کار خبر ندارند. آنها به جای کار در چند ماه یا چند سال با یک سرقت 10میلیون به دست می آورند. بنابراین به راحتی از سرقت دست نمی کشند. بنابراین باید از نظر خانواده و آموزش و پرورش به این دختران وظایفشان را بیاموزیم و این آموزه ها را در آنها نهادینه کنیم. متاسفانه برخی از جوانان مادیگرا شده اند و می خواهند همه چیز را یک شبه و بدون زحمت به دست آورند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 574936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟