طغیان های اجتماعی بازنشستگان فقیر / بازنشستگان و کار سخت در کارگاه های صنعتی و شیمیایی

بازنشستگان/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، قیمت کالاهای اساسی هر روز افزایش می یابد و سبدکالای خانوار بازنشستگان با چندرغاز دریافتی شان هر روز کوچک و جمع و جورتر می شود.

اکثر بازنشستگان سالیان سال بخشی از حقوق خود را در حساب صندوق بازنشستگی ریخته اند تا به حقوقی تبدیل شود که در دوران سالمندی با فراغ بال زندگی را سپری کنند اما حالا این حقوق کفاف حداقل های زندگی بازنشستگان را نمی دهد.

حسین کمالی، دبیرکل حزب اسلامی کار درباره شرایط فعلی زندگی بازنشستگان به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: حقوق اکثر بازنشستگان برای زندگی ناکافی است. اندکی از بازنشستگان حقوق بالاتری می گیرند و جمعی نیز پایین تر از حداقلی حقوق مستمری دریافت می کنند و جمع کثیری کسانی هستند که بین 3 تا 5 میلیون تومان حقوق می گیرند که ناکافی است. البته هستند کسانی که با توجه به سال های فعالیت آنها حقوق بازنشستگی شان به یک میلیون تومان هم نمی رسد. البته تعداد بسیاری از بازنشستگان برپایه حداقل حقوق دریافت می کنند و زندگی شان به سختی می گذرد.

حسین کمالی

تورم و گرانی با درآمد بازنشستگان سازگاری ندارد

وی افزود: بازنشستگان استخدام کشوری و لشکری و قانون کار مستمری را دریافت می کنند، با توجه به تورم در جامعه و گرانی های موجود، اصولا درآمدشان پاسخگوی زندگی شان نیست. البته مخاطب صحبت من در این گفتگو بازنشستگانی نیستند که 10میلیون تومان در ماه یا بیشتر حقوق بازنشستگی دریافت می کنند. مخاطب من افرادی هستند که حداقل ها را دریافت می کنند و این حقوق ها پاسخگوی زندگی شان نیست.

همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان کارآمد نبود

دبیرکل حزب اسلامی کار تاکید کرد: همسان سازی و متناسب سازی نیز نتوانست مشکل بازنشستگانی که حقوق حداقلی دریافت می کنند را حل کند. وقتی در کشور تورم و گرانی روز افزون وجود دارد و قیمت هیچ کالایی کنترل نمی شود و هر دقیقه و هر روز قیمت ها افزایش می یابد، افزودن مبلغ اندکی به حقوق یا مستمری ها در هر سال مشکلی را از زندگی مردم حل نمی کند. باید ساز و کاری را در پیش بگیریم که افراد با حقوق شان 30روز زندگی کنند و دستمزد و مستمری براساس تورم ماهانه متغییر باشند و افزایش پیدا کنند، اما متاسفانه حقوق دریافتی بازنشستگان چند روز اول ماه تمام می شود و بقیه ماه را یا با گرسنگی طی کنند، یا با قرض روز را شب می کنند یا به سختی و انجام دادن کارهای سخت و زیان آوری روی می آورند.

لزوم بازنگری در سیستم دریافت و پرداخت

حسین کمالی با بیان این که این شیوه های مناسب و درستی برای اداره امور نیست، گفت: به نظرم باید در کل سیستم دریافت، پرداخت و نحوه پرداخت به نیروی انسانی بازنگری شود و شیوه های نو و جدیدی در مدیریت این حوزه در دستور کار قرار گیرد. باید مشخص شود که افراد در سلسله مراتب رشدشان و جایگاه اجتماعی شان چگونه باید عمل کنند، سیستم درآمد و نقش آفرینی آنها در جامعه و اقتصاد چگونه بهتر است و در آخر چگونه در دوران بازنشستگی مورد حمایت قرار بگیرند. تمام این موضوعات نیازمند یک مطالعه، پژوهش و رفتار علمی است که متاسفانه ما از آن بی بهره هستیم.

بازنشستگان و کار سخت در کارگاه های صنعتی و شیمیایی

وی در پاسخ به این سوال که کارهای سختی که بازنشستگان به آن روی می آورند، چیست؟ تاکید کرد: بازنشستگان 30 سال کار کرده اند و حالا دورانی است که باید آرامش داشته باشند و از کارهای سخت و زیان آور دوری کنند. به جز آن دسته از بازنشستگان ارتش و نیروی انتظامی که در مشاغل نگهبانی و یا خویش فرمایی مشغولند، سایرین مجبورند در کارگاه های شیمیایی، مزارع، کارگاه های صنعتی و کارهای خطرساز فعالیت کنند. اگر یک جوان در کار استخوانش بشکند به سرعت جوش می خورد اما سالخوردگان با یک شکستگی به طور کل از پا در می آیند. بنابراین باید در مدیریت توانمندی بازنشستگان بازنگری شود تا سالمندان و سالخوردگان بازنشسته برای تامین زندگی مجبور به کار دوم و سوم نباشند.

بازنشستگانی که مستاجر هستند

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به این که هستند بازنشستگانی که بعد از 30-40سال کار کردن مستاجرند، افزود: این بازنشستگان مجبورند علاوه بر هزینه مسکن، هزینه خوراک، پوشاک و زندگی را با همین اندک حقوق مستمری یا بازنشستگی پوشش دهند.

اعتیاد شورش اجتماعی است

حسین کمالی در پاسخ به این سوال که مشکلات و سخت زندگی می تواند در بزهکار شدن بازنشستگان تاثیرگذار باشد؟ گفت: نباید فکر کنیم هر کسی که فقیر شد به بزهکاری روی می آورد. آسیب های اجتماعی دیگری هم هست که گریبان افراد تحت فشار را می گیرد. به عنوان مثال خودکشی افراد یک نوع شورش اجتماعی است. وقتی فردی خودش را می کشد در حقیقت طغیان کرده و به موضوعی اعتراض می کند. یا معتاد نوعی از شورش اجتماعی است. یعنی طرف معتاد می شود در اعتراض به آنچه قبول ندارد. بنابراین این درست نیست که فقرا نسبت به کارهای خلاف روی می آورند. بعضی مواقع افراد به خود و جامعه شان آسیب می زنند. خلاف در طبقات مرفه بیشتر است اما طبقات فقیر بیشتر به خودشان آسیب می زنند. این نکته قابل توجهی است. وقتی چک و سفته ها برگشت می خورد و عده ای مجبور می شوند به زندان بروند، جامعه آسیب می بیند و انسان هایی که می توانستند زندگی و موقعیت بهتری داشته باشند نیز در این میان آسیب می بینند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 614912 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟