بازارهای سنتی خطری برای شیوع کرونا / افزایش قیمت ها برای جلوگیری از ورشکستگی تولید کنندگان

ورشکستگی و بیکاری/ به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، خیلی از شهرها دچار محدودیت شده اند ولی در تهران با آن که در شرایط قرمز قرار دارد هیچ نشانه ای از حضور کرونا به جز ماسک زدن مردم وجود ندارد. در این میان اما بازار تهران پرازدحام است و لحظه ای آرامش را به خود نمی بیند. مردمی که به سبک سنتی با مراجعه به بازار مایحتاج خود یا مغازه شان را تهیه می کنند مسبب این ازدحام هستند. با وجود شرایط بحرانی و قرمز پایتخت چرا تصمیمی برای محدود شدن ساعت فعالیت بازار محدودیت گرفته نمی شود؟ چرا در دوره شیوع کرونا فرهنگ خرید و فروش های اینترنتی سرعت و قوت نمی گیرد؟

آلبرت بغزیان، اقتصاد دان در مورد شرایط بازار تهران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: اگر بخواهیم جلوی شیوع کرونا را بگیریم باید تعطیلی ها را بپذیریم.

اقتصاد و تعطیلی کرونا هم پیاله نیستند

آلبرت بغزیان، اقتصاد دان با اشاره به این که اکثر کشورها برخی از تعطیلی ها را تقبل کرده اند، افزود: در امارات، اروپا و آمریکا دولت ها پرداخت بیمه های بیکاری، پرداخت حقوق به برخی افراد و... را تقبل کرده اند. مسلما تعطیلی ها باعث کاهش شیوع بیماری و مهار آن می شود. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که با شروع فعالیت اصناف دوباره این بیماری افسار گسیخته در جامعه شیوع پیدا نکند. حتی اگر تعطیلی و محدودیت های بیشتری اعمال شود دوباره شاهد موج سوم و چهارم خواهیم بود. باید مردم بیشتر و جدی تر توصیه های بهداشتی را رعایت کنند.

آلبرت بغزیان

ازدحام به دلیل کمبودها خدمات عمومی

آلبرت بغزیان با اشاره به اهمیت رعایت فاصله گذاری و استفاده از ماسک، تاکید کرد: در کشور ما ازدحام وجود دارد. ناوگان حمل و نقل عمومی کشور ما کامل نیست. متروها شلوغ و اتوبوس ها کم است. بنابراین بخشی از ازدحام ها به دلیل کمبودها به وجود می آید. اگر تعداد اتوبوس و واگن مترو افزایش یابد، مسلما تعداد کمتری در ساعت مناسب از ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنند.

تفاوت ورشکستگی در ایران

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال که آیا دورکاری ها در ورشکستگی ها تاثیر داشته است؟ گفت: مسلما دورکاری ها در ورشکستگی ها تاثیر دارد. اما در برخی از بخش ها مشکلی وجود ندارد. مثلا در بخش تولید اگر مواد اولیه وجود داشته باشد، فعال خواهد بود. قسمت فروش ورشکستگی پیش می آید. ورشکستگی ها در ایران با ورشکستگی در اروپا و کشورهای دیگر متفاوت است. در کشورهای دیگر به دلیل نبود تقاضا ورشکستگی پیش می آید و مردم انگیزه ای برای خرید ندارند. ولی در ایران به دلیل افزایش قیمت ها و قیمت تمام شده، گرانی ارز و... ورشکستگی ایجاد می شود. ولی هر دو ورشکستگی باعث بیکاری در جامعه می شود. اگر تولیدکنندگان نتواند افزایش قیمت داشته باشند، ورشکست می شوند و در هفته آینده مواد شوینده 60درصد افزایش قیمت خواهد داشت چرا که تولید آن به صرفه نیست. در حالی که شوینده در آلمان تخفیف خورده است و به دلیل تکیه بر حاشیه سود، تولیدکننده مجبور می شود کارمند خود را اخراج کند.

افزایش قیمت بلیت ایرلاین های ایرانی

آلبرت بغزیان با اشاره به ورشکستگی ایرلاین های کشورهای دیگر، تاکید کرد: سفرها در این کشورها کم شده و قیمت ها افزایش نیافته است. ولی در ایران به دلیل افزایش قیمت بلیت ایرلاین ها مسافر ندارند. هر مسئولی نیز این افزایش را انکار می کند در حالی که مسافران یک بلیت را چند برابر می خرند. افزایش هزینه تولید باعث ورشکستگی ها در ایران می شود.

علت ازدحام در بازار تهران

این اقتصاددان در پاسخ به این سوال به این سوال که آیا شیوع کرونا باعث ورشکستگی بازاری ها می شود؟ گفت: سبک بازار ما مشکل ازدحام را ایجاد کرده است. چنین سبکی در اروپا و آمریکا وجود ندارد. علاوه بر مردم، فروشگاه داران نیز مایحتاج خود را از بازار تامین می کنند بنابراین نمی توان بازار را تعطیل کرد. بازاری ها می توانند به صورت مجازی جنس خود را بفروشند ولی بازاری ها می خواهند شکل سنتی فعالیت خود را حفظ کنند و مردم نیز عادت دارند که در دالان های بازار قدم بزنند و خرید کنند. اگر بازار تعطیل شود ریشه خشکانده می شود چرا که فروشگاه ها در تامین اجناس خود با مشکل روبرو می شود. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 620465 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟