محدودیت های کرونایی، مزد کارگران را تعطیل میکند؟ / وزارت رفاه به کمک بیاید/ معافیت موقت مالیاتی تعیین شود

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا ، حسن روحانی روز شنبه 24 آبان در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تصمیم کلی برای ایجاد محدودیت سراسری از ابتدای آذرماه خبر داد و گفت: از اول آذر این طرح برای کل کشور به شکل هفتگی اجرایی می‌شود و برای هر شهر مقرراتی تعیین می شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز در این جلسه افزود: وقتی این مراحل را پیش می‌رویم ولی موثر نمی‌شود، ناچاریم محدودیت شدیدی قائل شویم. اکنون در شرایطی هستیم که ناچار به افزایش محدودیت‌ها هستیم. امروز تصمیم کلی درباره محدودیت‌ها گرفتیم که از اول آذر این طرح اجرایی می‌شود.

در این میان وضعیت شهروندان روز مزد چیست؟ آیا دولت برنامه ای برای تامین مخارج زندگی این قشر جامعه برای این مدت محدودیت در نظر دارد؟ آیا محدودیت های کرونایی مزد کارگران را تعطیل می کند ؟ احمد نادری نماینده مجلس به این سوالات در گفت و گو با رکنا  پاسخ داد.

دو هفته است فریاد می زنیم تهران تعطیل کنید

احمد نادری، نماینده مجلس در گفت و گو با گروه اجتماعی رکنا گفت: دو سه هفته است که ما در مجمع نمایندگان داریم داد میزنیم که دو هفته تعطیلی شود و این زنجیره کرونا قطع شود. در موج سوم هستیم و میزان فوتی‌های کرونا به 450 نفر در روز رسیده و این یک آلارم و خطر جدی است. ما، شهرداری تهران، شورای شهر تهران و روسای دانشگاهی همه موافق این طرح بودیم اما تا دیروز مخالفت کرده بودند. البته الان اعلام شده است که هفته بعد این طرح اجرایی خواهد شد. این دو هفته برای قطع زنجیره کرونا لازم است.

وی افزود: در درجه اول باید برای مراکزی چون نانوایی‌ها که مربوط به نیازهای بنیادین مردم هست، تمهیدی در نظر گرفته شود که باز بماند. بقیه مراکز مثل ادارات و امثالهم یا جاهای تفریحی و پاساژها باید تعطیل شود.

این نماینده مجلس اظهار کرد: هم دولت و هم پویش‌های مردمی و سمن‌های مردمی باید در کنار یکدیگر دست به دست هم بدهند تا طبقات پایین‌تر که بخاطر سیاست های نئولیبرال دولت تعدادشان افزایش پیدا کرده است، آسیب نبینند و درگیر قوت غالب خود نباشند.

نادری در پاسخ به این سوال که دولت از چه طریقی میتواند تمهدیداتی برای معیشت مردم در دوران تعطیلی  و محدودیت گسترده تر در نظر بگیرد، گفت: چون وزارت رفاه یک لیست اولیه از طبقات محروم دارد می‌تواند از طریق ثبت نام در سامانه‌ها اطلاعات خود را تکمیل کند که از طریق آن بشود قصه کمک  را رقم زد.

مزد کارگان زیاد نیست ، در مدت محدودیت به آنها کمک کنیم

وی افزود: مزد عادی کارگر هم مزد زیادی نیست ولی قاعدتا باید به سمتی برویم که در دوران تعطیلی‌ها و محدودیت‌های کرونایی مزد کارگران کامل پرداخت شود.

صاحبان کسب و کار یک هفته دوام خواهند آورد

نادری در خصوص شرایط صاحبان کسب و کار در محدودیت های جدید اظهار کرد: بازاری‌هایی که صاحب کسب و کار هستند با دو هفته فکر نمیکنم که آسییبی ببینند اما میشود مثلا دولت معافیت‌هایی را بر مالیات آن‌ها در نظر بگیرد.پ

وضعیت کل دنیا همین است

احمد نادری تصریح کرد: این را باید در نظر بگیریم که در شرایط اضطرار قرار داریم و در این شرایط برنامه ریزی‌هایی باید انجام گیرد. فی المجموع اعتقاد دارم که دولت در حالت اقتدار میتواند برنامه ریزی جامعی داشته باشد و با سیاست انقباضی از شرایط اضطرار خارج شویم. البته ناگفته نماند وضعیت کل کشورهای دنیا همین است. یعنی آمریکا و فرانسه و ایتالیا هم همینقدر درگیری اقتصادی دارند.

خبرنگار: کامیار فکور

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 627451 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟