تقویت بنیان خانواده و توسعه زیرساخت های شهری؛ در اولویت برنامه شورای ششم

انتخابات 1400 در 28 خرداد سال جاری برگزار می شود.

به گزارش رکنا، یادداشت زهرا شمس احسان، کاندیدای شورای ائتلاف تهران به شرح زیر است:

اولویت های اصلی شورای ششم در محور زنان ، جوانان ، کودکان، خانواده و شهر است و سه برنامه کلی برای تقویت بنیان خانواده، توسعه و تجهیز زیرساختهای اجتماعی فرهنگی شهر و شبکه‌سازی و هم‌افزایی مردمی جهادی مدنظر قرار دارد.

تحقق سیاست‌های کلی حوزه خانواده یکی از برنامه های اصلی در شورای ششم است که با مشارکت اجتماعی و مسئولیت نهادها و مردم در قبال شهر پیگیری خواهد شد.

در رویکرد حمایت و شکل‌گیری خانواده پایدار باید به شکل‌گیری خانواده و پدیده تأخیر یا تعطیلی ازدواج، تداوم روابط در خانواده‌های نوپا و کارکرد خانواده و سالخوردگی جمعیت توجه ویژه و مستمر صورت گیرد.

در این راستا ضمن توانمندسازی و تسهیل ازدواج ، باید برای اهمیت فرزندآوری و فرزندپروری و توجه ویژه به الزامات آموزشی بدو ازدواج و خانواده‌های نوپا در 5 سال اول زندگی مشترک نیز سیاستگذاری انجام شود.

تصویب قوانین حمایتی ویژه در زمینه معیشت، مسکن، بیمه، خدمات سلامت، آموزش و مشاوره و همچنین بسته اقتصادی رفاهی از دیگر موارد مدنظر است.

تهیه سند راهبردی عملیاتی شهر دوستدار کودک با تأکید بر کودکان 0 تا 6 سال از دیگر ضروریات شورای ششم است تا جامعه‌پذیری و حضورپذیری در شهر، امینت و ایمنی شهر، سرانه فضای سبز، وسایل تفریحی، امکانات بازی و توجه به مهدهای کودک محقق شود.

علاوه بر آن باید برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری محله‌محور با تأکید بر تنوع و تفاوت مسائل خانواده‌ها در محلات و مناطق در ابعاد مراقبتی، اقتصادی و مالی، تربیتی، عاطفی، ارتباطی، ساختاری-جمعیتی و ارزشی و معنوی صورت گیرد.

بهسازی اجتماعی باید بر بهسازی عمرانی و اقتصادی در اولویت قرار گرفته و برای توانمندسازی خانواده های ساکن در محدوده‌های حاشین‌نشین برنامه ریزی شود.

علاوه بر آن، توانمندسازی زنان و فرزندان خانواده‌های آسیب دیده و در معرض آسیب، دختران بدسرپرست و بی‌سرپرست و همچنین توان‌افزایی و افزایش نشاط اجتماعی دختران نوجوان و جوان، دختران محروم از ازدواج و زنان سالمند از طریق برنامه ریزی برای اوقات فراغت و ورزش، بهداشت و خودمراقبتی در سطح فردی و اجتماعی دختران به ویژه در مدارس و خوابگاه‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

از دیگر برنامه های اصلی می توان به توسعه، تجهیز و استانداردسازی زیرساخت‌های شهر به ویژه زیرساختاری حامی خانواده بوستان‌ها و پارک‌ها، سینما، مراکز فرهنگی-تفریحی، مساجد، مدارس و ... اشاره کرد.

تجهیز و استاندارسازی مجموعه‌های تفریحی، رفاهی و فرهنگی مورد حمایت ماست. فضای شهر نیز باید برای حضور مادران باردار، مادران دارای فرزند خردسال، سالمندان، افراد معلول و کم‌توان با تغییر کاربری فضاهای بی‌دفاع و تسهیل عبور و مرور شهری مناسب‌سازی شود.

همچنین کارکرد اجتماع فرهنگی زیرساخت‌های محلی همچون سراهای محلات، خانه‌های فرهنگ و شورایاری‌ها باید در جهت تشکیل و شبکه‌سازی مردمی جهادگر داوطلبانه برای حل مسائل حوزه خانواده تقویت و بهبود یابد.

توجه به وضعیت خانواده‌های کم بضاعت و محروم به ویژه حاصل از دوران کرونا از دیگر موضوعاتی است که می توانیم با حمایت و تأکید بر توسعه و تجهیز مراکز کارآفرینی و کسب و کارهای خرد در شهر و ایجاد زمینه‌های اشتغال و کارآفرینی با حمایت از استارتاپ‌ها، توجه به اشتغال خانگی و حمایت از زنان خانه‌دار و حمایت از فعالان این حوزه پیگیری کنیم.

حمایت از ایجاد و تجهیز مهدکودک در سازمان‌ها و موسسات عمومی نیز از جمله مطالبات مادران و خانواده هاست که باید در جهت نظارت و حمایت از مهدکودک‌ها نیز تلاش شود.

سومین برنامه اصلی نیز به شبکه‌سازی و هم‌افزایی مردمی جهادی اختصاص دارد.

در این راستا ضمن پرهیز از تولی‌گری و تصدی‌گری و کمک به حل مسائل شهری با حضور مردم، گروه‌های داوطلب جهادی و نهادهای انقلابی، کمیته مشورتی حوزه خانواده شورا در راستای ساماندهی طرح‌ها و برنامه‌های این حوزه ایجاد خواهد شد.

توسعه شبکه ارتباطی میان زنان عضو شورای شهرهای کشور و هم‌افزایی میان برنامه‌های حوزه خانواده در کشور و همچنین تاکید و اقدام برای هم‌افزایی میان دستگاه‌های اجرایی و سیاسگذار، دانشگاه و مراکز علمی در حوزه مسائل خانواده نیز از دیگر برنامه های مدنظر در شورای ششم به شمار می رود.  آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 695551 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟