توجه ویژه نهاد به عرصه شعر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی قابل تقدیر است

نخستین جشنواره «سرود آوای کتابخانه» با رویکرد تاکید بر ضرورت گسترش فرهنگ کتابخوانی و جایگاه کتابخانه های عمومی و کتابداران، استفاده از سرود به عنوان تاثیرگذارترین نوع شعر در ترویج کتابخوانی و توسعه کتابخانه‌ها از ۱۷ اسفند ۱۳۹۹همزمان با هفدهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور آغاز شده و تا پایان تیر ماه پذیرای آثار شاعران و ترانه‌سرایان کشور خواهد بود.

به گزارش رکنا، محمود اکرامی فر، شاعر، نویسنده و روزنامه‌نگار درباره برگزاری این جشنواره گفت: برگزاری جشنواره ها فی نفسه خوب است، اما باید ببینیم که چرا این جشنواره را برگزار می‌کنیم. چراکه هر نهاد و سازمانی از برگزاری جشنواره هدفی دارد و جشنواره ها معطوف به آن هدف‌ها طراحی می‌شوند. به طوری که نمی‌توان گفت که جشنواره هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌کند دقیقا به دنبال همان هدفی هستند که جشنواره‌های وزارت نیرو دنبال می کند و یا نمی‌توان گفت که جشنواره هایی که معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه شعر برگزار می کند، دقیقاً همان هدفی را دنبال می کند که نهاد کتابخانه های عمومی کشور در جشنواره های شعر خود به دنبال آن است. چراکه راه‌ها و ابزارهای رسیدن به این اهداف متفاوت هستند.

وی با اشاره به رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای تکریم اهالی شعر و ادب گفت: معمولاً در جامعه چند گروه داریم که به آنها «عموم» می‌گوییم؛ یکی «عموم کلی» است که عموم مردم هستند، یکی «عموم هوشیار» است که مصرف کنندگان شعر را دربرمی‌گیرد و یکی دیگر «عموم فعال» است که تولیدکنندگان شعر را شامل می‌شوند. تا پیش از این رویکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «عموم فعال» یا شاعران کمتر با کتابخانه‌ها درگیر و مرتبط بودند و معمولاً «عموم هوشیار» که مصرف کننده ها و خوانندگان شعر بودند با کتابخانه ارتباط داشتند. اما اقداماتی از قبیل برگزاری جشنواره «سرود آوای کتابخانه» باعث شد که علاوه بر «عموم هوشیار»، «عموم فعال» نیز با نهاد کتابخانه ها ارتباط برقرار کنند یعنی شاعران نیز با کتابخانه های عمومی و نهاد بیشتر آشنا شوند.

این شاعر و نویسنده تصریح کرد: اینگونه حرکت های نهاد کتابخانه های عمومی کشور علاوه بر اینکه جمعیت شاعران کشور را در شرایط کنونی فعال کرده و با نهاد آشتی داده، خود کتابداران را نیز از یک «عموم کلی» به یک «عموم هوشیار» تبدیل کرده است که به نظر من بسیار قابل توجه و قابل ستایش است و قطعاً بخش عمده‌ای از هدفهای نهاد را پوشش خواهد داد. در واقع توجه ویژه نهاد به عرصه شعر برای ترویج فرهنگ کتابخوانی قابل تقدیر است.

محمود اکرامی فر در ادامه با اشاره به رویکرد جدید در اداره کتابخانه‌های عمومی در دوران کرونا گفت: در گذشته انسان ها برای دریافت پیام باید به محل توزیع پیام می‌رفتند، یعنی حتما باید به محل سخنرانی می رفتند تا سخن را گوش کنند و یا به محل کتابخانه بروند تا کتاب را دریافت کنند و به طور کلی هر کجا که پیام توزیع می شد، مخاطب ناگزیر بود که به آنجا مراجعه کند. اما شرایط جدید و دنیای رسانه‌ای شده جدید اقتضا می‌کند به جای اینکه مخاطب یا جوینده پیام به محل توزیع پیام برود، فرستنده پیام شرایطی را ایجاد کند که پیام با کمترین هزینه و در کمترین زمان ممکن به مخاطب برسد.

وی افزود: اگر ما نهاد و کتابخانه‌های عمومی کشور را به عنوان مرکز توزیع پیام در نظر بگیریم، مشاهده می‌کنیم که در سال‌های اخیر توانسته با برگزاری جشنواره های استانی و ملی پیام را پیش مخاطب برد تا مخاطب با کمترین هزینه بتوانند با استفاده از رسانه های جدید پیام را دریافت کند. این موضوع به خصوص در دوران شیوع کرونا با طرح‌ها و برنامه‌های ویژه نهاد بسیار قابل لمس بوده است. تشکیل جلسات شعر مجازی و رساندن کتاب درب منازل و مواردی از این دست، نمونه‌هایی از این اقدامات هستند.

 

کدخبر: 706096 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟