افزایش آلزایمر و روان‌آشفتگی در بیماران کرونایی / 28 درصد بیماران کرونایی دچار مشکل روحی + صوت
حجم ویدیو: 67.11M | مدت زمان ویدیو: 00:09:10

گروهی از بهبود یافته‌های کرونا دچار فراموشی، اختلالات خلقی، اضطراب و حتی جنون می‌شوند. این اختلالات می‌تواند ناشی از تاثیر مستقیم ویروس یا پیامدهای پاندمی کرونا یا به واسطه حضور در فضای ICU باشد.

مطالعات انجام‌شده روی پیامدهای ابتلا به کووید-۱۹ نشان می‌دهد  که این ویروس علاوه بر آسیب به عملکرد قلب، کلیه‌ها، کبد و ریه و حتی پوست می‌تواند منجر به ایجاد اختلالات عصبی و روانپزشکی و افزایش خطر آلزایمر هم شود.

فراموشی، اختلالات خلقی و اضطراب گریبانگیر بیماران کرونایی

دکتر محمدرضا هاشمیان، فوق تخصص مراقبت های ویژه (آی سی یو) در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در پاسخ به این سوال که بیمارانی که به واسطه ابتلا به کرونا در بخش ICU بستری هستند چه اندازه به مشکلات روحی، و آلزایمر که یکی از عوارض بستری در کرونا است مبتلا می شود، گفت: آمار دقیق در این خصوص در دسترس نیست. اما اختلالات روحی ناشی از بیماری به خصوص در افراد سن بالا و افرادی که بیماری زمینه ای داشتند در دوران کرونا افزایش داشته است.

وی ادامه داد: وضعیت دلیریوم(روان‌آشفتگی) یا هذیان گویی ها در بیمارانی که کرونا شدید تری گرفتند و وارد ICU شدند ، افزایش زیادی داشته است. گاها برای درمان این مسئله هم با مشکل مواجه بودیم چون استفاده از داروهای ضد دلیریوم سبب  کاهش سطح هوشیاری و افت اکسیژن خون بیمار می شود.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه (آی سی یو) در پاسخ به این سوال که آیا در کل جهان با توجه به شیوع کرونا، با آمار فشرده آلزایمر مواجه خواهیم شد گفت: مشکلات روحی ناشی از کرونا علاوه بر مشکلات ریوی آمار مرگ و میر را افزایش می دهد چون قرار گرفتن در محیط ICU می تواند عوارض و مشکلاتی را به همراه داشته باشد. مطالعات نشان داده ۲۸ درصد بیماران سن بالا دچار دلیریوم شدند و این آمار در خصوص آلزایمر این عدد کمتر است.

وی در رابطه با نشانه های دلیریوم گفت: مدل هایپر اکتیو دلیریوم که کمتر پیش می آید، افرادی که از قرار گرفتن در شرایط ICU ناراحت اند و پرتلاطم ظاهر می شوند ، مدل هایپو اکتیو هم وقتی است که یک بیمار دچار مشکلات گوشه گیری ، مشکلات سطح هوشیاری شده است.

نور خورشید می تواند عوارض آی سی یو را کاهش دهد

هاشمیان در پاسخ به این سوال که افرادی که ناقل کرونا هستند و کرونا خفیف گرفتند چقدر درگیر اختلالات روانی شدند چنین گفت :همه جامعه از ابتدا نسبت به کرونا ترس و نگرانی داشتند و برخی نیز دچار یک فوبیا شدند.  برخی نیز هنوز این مشکل و فوبیا را دارند. برای افرادی که حتی ناقل کرونا هم بودند نشان می دهد درجاتی از مشکلات روحی و روانی را پیدا کردند. کووید19 می تواند آلزایمر را تشدید کند و افرادی که سن بالا داشتند و در شرایط خوبی از نظر سلامتی به سر می برند با ابتلا به کرونا دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: بعد از ابتلا به کرونا باید برای حل مشکلات روحی ناشی از کرونا به روانشناس و روانپزشک مراجعه کنیم  که این ها ظرافت های درمانی است که باید در کنار درمان اصلی کرونا در بیماران بد حال رعایت کنیم. پیشنهاد دیگر اینکه اگر بیمار هوشیار است باید سعی کند به واسطه شبکه های اجتماعی هم شده با خانواده اش ارتباط خود را حفظ کند چون در ابتدا شیوع کرونا هیچ ملاقاتی بین بیمار و همراه و خانواده بیمار صورت نمی گرفت چون هم مردم و هم کادر درمان ترس زیادی داشتند، اما حالا با توجه به اینکه واکسیناسیون اکثر افراد انجام شده، بیشتر افراد خانواده می توانند ارتباط خوبی با بیماران خود داشته باشند چون همین ارتباطات می تواند از مشکلات روحی و روانی ناشی ابتلا به کرونا بکاهد

هاشمیان با بیان اینکه به مرور دیده شده با این روش بیمار توانسته از حالت روحی بد خارج شوند گفت: بیماران دلیریوم و افرادی که مدت طولانی در ICU اقامت داشتند باید نور خورشید را به میزان کافی دریافت کنند. مثلا برخی را با ویلچرا در شرایط خورشید قرار می دادیم چون در کشور های پیشرفته این کار را انجام دادند و موفق بودند، ما هم باید بنا به ضرورت  این کار را کردیم.

کدخبر: 739936 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟