جهان در گرداب مرگ اقتصادی، مردم ایران وسط گرداب / مهاجرت های خطرناک قشر متوسط و سرمایه داران از کشور

به گزارش رکنا، سرعت تورم یعنی افزایش فقر و رشد میزان فقر یک جامعه به معنای هر روز بیشتر شدن فاصله طبقاتی که با خود آسیب های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به همراه خواهد داشت.

بحران های اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی پیش روی ایران

به طور کل ایران در حال حاضر با بحران هایی از قبیل ازدیاد جمعیت، خشکسالی و مهاجرت های اجباری، تحریم‌ها، فساد اقتصادی و اداری، بیشتر شدن اختلاف طبقاتی، فقر فرهنگی، فقرو بیکاری و ازدیاد جرایم و سایر موارد مواجه است که همه این موارد ارتباط مستقیم و غیرمستقیم با اقتصاد و شرایط گرداب اقتصادی دارد که کشور به آن گرفتار شده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شرایط فعلی اقتصاد ایران مردم را در گرداب اقتصادی گرفتار کرده است. البته باید گفت که چنین شرایط اقتصادی ابعاد جهانی نیز دارد معمولا چنین شرایطی به گرداب مرگ تشبیه می شود که جزئیات آن چنین است:

۱- بخاطر تقاضای بالای نفت در بازار جهانی و امتناع روسیه و عربستان از بالا بردن تولید، قیمت نفت و سوخت های فسیلی مرتبط با نفت در زمستان امسال بالا خواهد رفت.

۲- برخی پیش بینی ها تخمین می زنند که قیمت نفت مدت طولانی تری (تا تابستان ۲۰۲۲) در بازار های جهانی بالا باقی بماند.

۳- ایران برای تامین مواد سوختی به احتمال زیاد باید مواد سوختی وارد کند.

۴- وارد کردن این مواد سوختی با قیمت بالاتر دو حالت دارد: الف- مردم هزینه بالاتر مواد سوختی را پرداخت کنند که با توجه به وضعیت اجتماعی کشور ممکن است مشکلات اجتماعی جدیدی برای کشور درست کند. این گزینه به احتمال قوی گزینه مورد نظر دولت نخواهد بود.

ب- دولت سوبسید بهای بالاتر مواد سوختی را پرداخت کند. با توجه به مخارج بالای دولت (یا همان کسر بودجه) دولت مجبور خواهد بود که پول بیشتری چاپ کند. این به معنای بزرگ‌تر کردن ناگهانی بازار سرمایه و افزایش تورم خواهد بود.

۵- در هر دو صورت بالا رفتن قیمت مواد سوختی در بازارهای جهانی فشار اقتصادی بیشتری بر مردم ایران وارد خواهد کرد.

راه های برون رفت فوری

استفاده از انرژی های تجدید پذیر یکی از راه های برون رفت از بحران اقتصادی است.

راه دیگر که باید نگاه فوری به آن داشت آنهم در شرایطی که کشور در لبه پرتگاه سقوط اقتصادی قرار دارد، این است که مجلس هر چه سریعتر قوانین و بودجه توسعه و بازسازی زیرساخت‌ها را تدوین کند. سرمایه گذاری بر روی زیر ساخت‌ها همانند جاده و پل ، فرودگاه، راه آهن، سد، نیروگاههای برق، مدارس، پارکها، کتابخانه ها و دانشگاه‌ها و….. بهترین راه برای برگرداندن ثبات به اقتصاد کشور است.

سرمایه گذاری در زیر ساخت‌ها هم بطور تئوری و هم بطور عملی ثابت شده و کشورها از این وسیله بطور گسترده برای برگرداندن ثبات به اقتصاد کشورشان استفاده می کنند.

آخرین نمونه های آن سرمایه گذاری آمریکا در زیرساخت‌ها در سال ۲۰۰۸ بعد از سقوط بازارهای اعتباری و بازارهای سهام و یکبار دیگر الان است. سرمایه گذاری ۱۲۰۰ میلیارد دلاری آمریکا در زیر ساخت‌ها که دیروز به امضای بایدن رسید یکی از بزرگ‌ترین سرمایه گذاری های آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم است. این سرمایه گذاری علاوه بر مدرنیزه کردن زیر ساخت‌ها اثرات منفی پندمیک بر اقتصاد را هم جبران خواهد کرد.

کمبود متخصص

نکته ای که بیشترین آسیب را برای برون رفت در این شرایط به کشور زده است از چندین سال پیش و با مهاجرت نخبگان آغاز شده است. نبود نخبگان و متخصصان یعنی نبود راهکار برون رفت از چاله های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و هر روز بیشتر کل جامعه و دولت را در گرداب مشکلات گرفتار می کند.

بنا به تخمین بانک جهانی هزینه مهاجرت تحصیلکردگان و نخبگان ایران سالی ۵۰ میلیارد دلار است. بعضی تخمین‌های دیگر این هزینه را تا ۱۵۰ میلیارد دلار در سال هم ذکر کرده اند.

و اما در سال های اخیر در کنار سفر و به عبارتی مهاجرت نخبگان از ایران با پدیده فرار سرمایه ها نیز از ایران موجه شده ایم زیرا ایران کشوربا ریسک بالا برای سرمایه گذاری شده است .اگر سرمایه گذاری خارجی در ایران انجام نمی شود و اگر اقتصاد کشور از فقدان سرمایه گذاری در زیرساخت‌ها در مضیقه است علت را در ریسک بالای اقتصاد کشور باید جستجو کرد و علل را درمان کرد. اقتصاد با دستور مقامات اصلاح نمی شود همانطور که با دستور نمی توانید نیروی جاذبه را کم یا زیاد کنید.

در پایان باید گفت، گرداب اقتصادی حاکم بر جهان که تاثیرات آن بر مردم ایران نیز حاکم است و با شرایط تحریم حتی بحران اقتصادی را برای ایرانیان بیشتر هم کرده است دولت باید به فقر متخصص و مهاجرت قشر متوسط به کشورهای همسایه و مهاجرت سرمایه دارانی  توجه بیشتر داشته باشد و مانع این مهاجرت های خطرناک شود ضرر این مهاجرت ها از چند جنگ برای ایران و ایرانیان آسیب زننده تر است.

آزاده مختاری

 

 

 

 

 

کدخبر: 741682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟