طبرسی: خبر ضعیف بودن سینوفارم و اسپوتنیک در برابر امیکرون، جهت دار و کاسبی است + صوت
حجم ویدیو: 24.03M | مدت زمان ویدیو: 00:03:17

سویه امیکرون تازه ترین سویه ای است که در سطح جهان شیوع پیدا کرده است. شیوع سویه امیکرون از کشور بوتسوانا در قلب آفریقای جنوبی آغاز شد. سویه امیکرون تا کنون در حداقل 77 کشور جهان مشاهده شده است. سرعت انتقال سویه امیکرون از سویه های قبلی کرونا بسیار بیشتر است و همچنین برخی تحقیقات حاکی از آن است که سویه امیکرون در برابر واکسن های موجود در جهان مقاومت بالایی دارد.

دانشگاه واشنگتن: سینوفارم و اسپوتنیک در برابر امیکرون ضعیف هستند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته محققان دانشگاه واشنگتن و شرکت داروسازی سوئیسی هامباس با انتشار نتایج یک گزارش درباره تاثیر شش واکسن مطرح کرونا در سطح جهان برای ایجاد مقاومت در برابر سویه امیکرون، اعلام کردند که از میان واکسن های جانسون اند جانسون، فایزر، مدرنا، آسترازنکا، اسپوتنیک وی و سینوفارم، سه واکسن جانسون اند جانسون، اسپوتنیک وی و سینوفارم کارآیی بسیار ضعیفی در برابر سویه امیکرون دارند و آنتی بادی لازم برای مقابله با این سویه در عمده دریافت کنندگان این واکسن ها ایجاد نمی شود.

با توجه به این که تا کنون بیشتر ایرانیان، واکسن سینوفارم را دریافت کرده اند و البته به بخش زیادی از اعضای کادر درمان کشورمان، واکسن اسپوتنیک وی تزریق شده است، بنابراین انتشار نتایج این گزارش منجر به ایجاد نگرانی های زیادی در جامعه ایران شده است. البته بخش زیادی از دریافت کنندگان واکسن اسپوتنیک، برای نوبت سوم واکسن، آسترازنکا تزریق کرده اند، اما بازهم دریافت کنندگان واکسن سینوفارم که بخش زیادی از مردم ایران را تشکیل می دهند، نگران آن هستند که این واکسن نتواند ایمنی لازم را برای جلوگیری از ابتلا به سویه امیکرون در این افراد ایجاد کند.

ادعای آمریکایی ها و اروپایی ها مبنی بر قوی تر بودن واکسن های آنها در برابر امیکرون

اما دکتر پیام طبرسی، دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید در گفت و گو با رکنا معتقد است که اخبار منتشرشده مبنی بر ضعف واکسن های سینوفارم و اسپوتنیک در برابر سویه امیکرون، جهت دار است و اساسا ما نمی دانیم که آیا سایر واکسن ها در برابر سویه امیکرون موثر بوده اند یا خیر که حالا بخواهیم اعلام کنیم که سینوفارم و اسپوتنیک در برابر سویه جدید کرونا موثر نیستند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در توضیح بیشتر گفت: سویه امیکرون در اروپا بیش از سایر نقاط جهان شیوع پیدا کرده است و در کشورهای اروپایی نیز بیشتر مردم واکسن های فایزر، مدرنا یا آسترازنکا را تزریق کرده اند و به نظر می رسد محققان آمریکایی و اروپایی می خواستند با اعلام این خبر جهت دار، بگویند که واکسن های تزریق شده در این مناطق در برابر امیکرون موثر است و واکسن های دیگر در برابر این سویه موثر نیست.

امیکرون در کشورهایی شایع تر است که فایزر، مدرنا و آسترازنکا زده اند

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: در کشورهای اروپایی کمتر کسی واکسن اسپوتنیک یا سینوفارم تزریق کرده است و به همین دلیل، اروپایی ها با انتشار این خبرها می خواهند اعلام کنند که واکسن های تزریق شده توسط آنها بیشتر در برابر سویه امیکرون مقاوم است. این در حالی است که اتفاقا شیوع سویه امیکرون در کشورهایی بیشتر است که در آنها، واکسن های فایزر، مدرنا و آسترازنکا تزریق شده است و کشورهایی در آنها سینوفارم تزریق شده، فعلا شاهد شیوع کمتر سویه امیکرون هستند.

البته از نظر دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید، نمی توان گفت که الزاما واکسن های سینوفارم از واکسن های اروپایی و آمریکایی در برابر امیکرون قوی تر است، اما بازهم به نظر می رسد خبری که درباره ضعف سینوفارم در برابر سویه امیکرون منتشر شده، کاملا جهت دار است، چون هنوز هیچ مطالعه قابل استنادی درباره تاثیر واکسن های مختلف در برابر کرونای امیکرون منتشر نشده و هیچ کس نمی تواند با قاطعیت ادعا کند که اثر کدام واکسن در برابر کرونای امیکرون بیشتر است.

باید گمان کنیم که سویه امیکرون وارد ایران شده است

طبرسی درباره آخرین وضعیت احتمال شیوع سویه امیکرون در ایران توضیح داد: ما ناچاریم گمان کنیم که سویه امیکرون وارد کشورمان شده است، اما خوشبختانه هنوز کانون جدید کرونا از سویه امیکرون یا سایر سویه ها در کشورمان مشاهده نشده است و روند ابتلا به کووید19 در کشورمان کاهشی است، اما نمی توان پیش بینی کرد که در آینده چه اتفاقی درباره روند کرونا در کشورمان رخ می دهد.

 دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید ادامه داد: تا کنون سویه امیکرون در آمریکا بیشتر افراد جوانی را مبتلا کرده است که در برابر کرونا واکسینه شده اند. این در حالی است که در این کشور، عمده افراد واکسن های فایزر و مدرنا را تزریق کرده اند. بنابراین شاید این واکسن ها هم در برابر سویه امیکرون چندان قوی نباشند.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری تاکید کرد: سویه امیکرون اساسا سویه ای است که افراد دارای سنین پایین تر را بیشتر درگیر می کند و چون بسیاری از کودکان در سطح جهان در برابر کرونا واکسینه نشده اند، بنابراین اکنون شاهد آمار ابتلای بالاتر کودکان به سویه امیکرون در کشورهای مختلف نسبت به سویه های قبلی کرونا هستیم.

اهمیت بالای تزریق عمومی دُز سوم واکسن کرونا

طبرسی با تاکید بر لزوم تزریق عمومی دُز سوم واکسن کرونا گفت: با وجود احتمال تاثیر کمتر واکسن های موجود در جهان در برابر سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا، هنوز هم تزریق دُز سوم واکسن به تمام ایرانیان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا ما هرچقدر سطح ایمنی افراد مختلف در برابر کرونا را افزایش دهیم، قطعا به قطع شدن چرخه انتقال این ویروس در کشور کمک خواهیم کرد.

دبیر کمیته تخصصی تشخیص و درمان کووید اظهار داشت: اگر آمار واکسیناسیون کرونا در کشورمان به حد بالای امروز نرسیده بود، قطعا در هفته های اخیر شاهد شیوع یک پیک جدید کرونا براساس گسترش مجدد سویه دلتا یا سویه های دیگر کرونا می بودیم. البته با وجود این که اکنون تمام نقاط کشورمان از وضعیت قرمز و نارنجی خارج شده است، بازهم ما نباید گمان کنیم که دیگر پیک جدید کرونا در کشورمان ایجاد نمی شود و اگر ما بخواهیم درباره کرونا ساده انگاری کنیم، ممکن است به وضعیت امروز اروپا در زمینه اوج گیری کرونا مواجه شویم.

تاثیر ویتامین D در جلوگیری از ابتلا به کرونا قطعی نیست

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در واکنش به برخی اظهارات در فضای مجازی مبنی بر لزوم تزریق آمپول های تقویتی بخصوص ویتامین D برای جلوگیری از ابتلا به سویه امیکرون گفت: تاثیر قطعی ویتامین D برای جلوگیری از ابتلا به سویه های مختلف کرونا هیچ گاه به اثبات نرسیده و با انتشار خبرهای جهت دار از این دست به نظر می رسد کاسبی بعضی افراد در ماه های گذشته ضعیف شده است و می خواهند با روش های جدیدتری مجددا کسب درآمد کنند.

وی در پایان تصریح کرد: مردم باید توجه داشته باشند که هنوز هیچ اطلاعات جدید قابل استنادی درباره سویه امیکرون در سطح جهان منتشر نشده است و ما همچنان باید به رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و توجه جدی به واکسیناسیون، با سویه جدید کرونا نیز مانند سویه های قبلی مبارزه کنیم.

کدخبر: 752673 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟