هر چقدر آلودگی هوا بیشتر، آسمان سرخ تر

به گزارش رکنا،آسمان سرخ در شامگاه بسیار جالب و دیدنی است. بی گمان همه افراد چندین بار غروب یا طلوع خورشید را در کوهستان، کویر، کنار دریا و یا آسمان دیده اند و محو تماشای هنرنمایی و چیره دستی طبیعت در ترکیب رنگ ها شده اند. اگر از جنبه هنری و ادبی زیبایی غروب خورشید بگذریم، این اتفاق دلیل علمی دارد.

هنگام غروب یا طلوع، نور خورشید باید از بین توده ای از هوا و ذرات معلق و یا آلودگی هوا عبور کند، این عامل سبب می شود که خورشید تار و قرمز به نظر برسد. اما آلودگی هوا چه اندازه در آسمان سرخ تاثیر دارد؟! آلودگی هوا زمانی اتفاق می‌افتد که حجم زیادی از ذرات یا مواد مضر از قبیل گازها، ذرات و زیست‌مولکول‌ها وارد اتمسفر کرهٔ زمین شود. آلودگی هوا مخلوطی از ذرات معلق و گازهایی است که غلظت آن به محدوده مضر برای انسان رسیده‌ است که می‌تواند هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان باشد.

 احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران و خشکسالی کشور در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: آسمان هنگام غروب و طلوع سرخ می شود. علت آن هم خورشید است. حتی اگر هوا ابری هم باشد آسمان ابتدا قرمز بعد زرد و کم کم رو به سفیدی می رود. این دلیلش به خاطر مکانیزم و شکست نور است.

وی ادامه داد: وقتی خورشید غروب می کند، خورشید در افق دیده می شود، نوری که به چشم ما می رسد از عمق افقی می رسد در صورتی که در طول روز عمودی به چشم ما می رسد، چون در طول روز لایه عمودی عمق جو را طی می کند. مثلا عمق جو حدودا 10 کیلومتر است ، یعنی زمانی که نور خورشید وارد جو زمین می شود تا موقعی که به چشم ما برسد حدود 10 کیلومتر می شود، اما وقتی غروب می کند شما عمق خورشید را در فاصله چند ده کیلومتری می بینید و یا شاید در فاصله 100 یا 200 کیلومتری. بنابراین نور خورشید وارد عمق جو می شود و در عمق افقی جو، مقدار مسیری که طیف خورشید درون مولکول های هوا طی می کند خیلی زیاد تر است. بنابراین امواج کوتاه شکست پیدا می کند و پراکنده می شود و آنچه باقی می ماند طول موج قرمز است که طول موج آن بلندتر است. قرمز و نارنجی چون طول موج بلند تری دارند کمتر می شکنند.

وی با بیان اینکه در طلوع و غروب همیشه آسمان سرخ می شود، اما در روزهای آلوده، آلودگی آن را مرئی می کند و آسمان سرخ تر می شود، گفت: شما نور را اگر در خلا بتابانید چیزی مشاهده نمی کنید، اما اگر ذرات پراکنده در هوا باشد، با انداختن چراغ قوه ذرات را میبینید. وقتی غلظت آلاینده ها زیاد است در هنگام غروب و طلوع، چون خود آلودگی هم از گازها شکل گرفته و همان گاز ها هم در تراکنش نور تاثیر دارد و آنها هم مانند ذرات معلق هوا هستند، باعث می شود سرخی هوا بیشتر شود، البته نگام طلوع و غروب آلاینده ها بیشتر در سطح زمین جمع می شوند. چون ستون هوا سرد می شود و چگال تر می شوند و در نتیجه در لایه های زیرین جو قرار می گیرند.

در فصل زمستان هوا سرد تر است و غلظت آلاینده ها بیشتر است و سنگین تر و چگا تر می شوند، نیروی جاذبه آنها را به مجاور سطح زمین می کشاند. در طول تابستان چون دما بیشتر است گرم شده و منبسط می شوند و در نتیجه این ذرات در ستون جو توزیع می شوند ضمن اینکه زمستان ها منابع آلاینده بیشتر است. در زمستان گاز بیشتری مصرف می شود گاز هم تا حدی یک آلاینده محسوب می شود.

کدخبر: 753159 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟