مجاز شدن بلندمرتبه سازی در تهرانی با فرونشست بحرانی/ باغات در خطر

بلندمرتبه سازی در تهران آزاد شده است. اخیرا شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، موافقت خود با بلندمرتبه سازی در تهران را اعلام کرده است. مصوبه مربوط به موافقت این شورا با بلندمرتبه سازی در تهران به مسئولان شهری و استانی تهران اعلام شده است. اما در دهه های اخیر، بلندمرتبه سازی در تهران آسیب های زیادی را برای محیط زیست و میراث فرهنگی پایتخت به همراه داشته است. به همین دلیل، سعید سادات نیا، عضو شورای هماهنگی تشکل های فنی و مهندسی کشور در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که باید حواسمان باشد شروع مجدد بلندمرتبه سازی در تهران، به باغات و میراث فرهنگی پایتخت آسیب نزند.

موافقت شورای عالی شهرسازی با بلندمرتبه سازی در تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر با تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بلندمرتبه سازی در شهر تهران آزاد شد و برای مکان یابی و ضوابط ساخت بناهای بلندمرتبه در محدوده پایتخت، مقررات خاصی تعیین شد؛ مقرراتی که از سوی فرزانه صادق مالواجرد، معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی به شهردار پایتخت، استاندار تهران و رئیس شورای شهر تهران ابلاغ شده است.

در واقع، از مصوبه جدید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران این طور برمی‌آید که با وجود توقف چهارساله بلندمرتبه سازی بسیاری از بناها در تهران براساس مصوبه دوره پنجم شورای شهر، حالا سازندگان این ساختمان ها با آسودگی خاطر بیشتری می توانند به ساخت ساختمان های بلندمرتبه در پایتخت بپردازند.

اما سعید سادات نیا، عضو شورای هماهنگی تشکل های فنی و مهندسی کشور در گفت و گو با رکنا معتقد است که از نظر معماری و شهرسازی، امکان بلندمرتبه سازی در بسیاری از نقاط تهران وجود ندارد و ما حتما باید براساس مجموعه مطالعاتی که در طرح های جامع و تفصیلی تهران انجام شده است، به بلندمرتبه سازی در پایتخت بپردازیم.

البته به گفته این کارشناس معماری و شهرسازی، در مصوبه ای که اخیرا از سوی شورای عالی شهرسازی درباره موافقت با بلندمرتبه سازی در محدوده شهر تهران ابلاغ شده، ضوابط لازم برای بلندمرتبه سازی در تهران در نظر گرفته شده است و سازندگان نباید خارج از این ضوابط اقدام به ساخت بناهای بلندمرتبه در پایتخت کنند.

لزوم فعال سازی مجدد کمیسیون ماده 5 شهرداری

سادات نیا درباره مهمترین نکاتی که پیش از هر گونه بلندمرتبه سازی در تهران باید مد نظر قرار داده شود، گفت: گسل های موجود در پایتخت، افق های دید مناظر مختلف تهران و چشم اندازهای مناسبی که باید به کوه ها و پارک های جنگلی اطراف تهران وجود داشته باشد، از جمله مهمترین مسائلی است که باید در صدور مجوز برای ساختمان های بلندمرتبه در نظر گرفته شود.

در چنین شرایطی به گفته این عضو شورای هماهنگی تشکل های فنی و مهندسی کشور، شورای عالی شهرسازی باید با فعال کردن مجدد کمیسیون ماده 5 شهرداری تهران را فعال کند و در این کمیسیون هم باید معماران و شهرسازان برجسته حضور یابند تا بتوانند با در نظر گرفتن مجموعه مسائل شهری، اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی مجوزهای مربوط به بلندمرتبه سازی در پایتخت را بررسی کنند.

برج سازی بیش از حد در دامنه های البرز

سادات نیا با تاکید بر بارگذاری بیش از حد ساختمان های بلندمرتبه در دامنه های البرز در دهه های اخیر عنوان کرد: متاسفانه در چند دهه گذشته شاهد آن بوده ایم که در دامنه های البرز یا برخی مسیرهای روددره ها موجود در تهران بیش از پتانسیل این مناطق، برج سازی انجام شده است.

این کارشناس معماری و شهرسازی ادامه داد: بلندمرتبه سازی های بیش از حد در بسیاری از نقاط تهران موجب آن شده است که دید زیبای بسیاری از مناطق تهران به مناظر طبیعی اطراف پایتخت از بین برود و متاسفانه ما فقط در برخی بزرگراه ها شاهد منظر مناسبی از کوه های اطراف تهران هستیم. در چنین شرایطی حتما باید در بلندمرتبه سازی های آینده، افق دید مناظر طبیعی اطراف تهران برای نقاط مختلف در نظر گرفته شود و بعد به برج سازی ها، مجوز بدهیم.

از برج سازی در مکان های پرتردد پرهیز کنیم

عضو شورای هماهنگی تشکل های فنی و مهندسی کشور با تاکید بر لزوم پرهیز از بلندمرتبه سازی های جدید در مکان های پرتردد تهران اظهار داشت: ما باید از بلندمرتبه سازی در میادین اصلی، محل های پرتردد، بوستان های شهری و سایر مناطقی که جزو حقوق عمومی مردم تلقی می شود، پرهیز کنیم، چراکه بلندمرتبه سازی به هیچ وجه نباید منجر به تجاوز به حقوق عمومی شهروندان شود.

وی در ادامه تاکید کرد: ما باید در هنگام برنامه ریزی برای بلندمرتبه سازی در پایتخت، از فرصت های پیراشهری استفاده کنیم، یعنی به جای اصرار بر بلندمرتبه سازی در مرکز شهر، بهتر است در زمین های موجود در حاشیه تهران بلندمرتبه سازی کنیم تا احداث بناهای بلندمرتبه، منجر به تخریب محیط زیست یا باغات مناطق گوناگون تهران نشود.

لزوم در نظر گرفتن فرونشست تهران در هنگام برج سازی

سادات نیا با اشاره به تشدید روند فرونشست تهران در سال های اخیر گفت: مساله فرونشست زمین، یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید در هنگام ساخت بناهای بلندمرتبه در پایتخت مد نظر قرار داده شود. البته آثار فرونشست بر احداث برج ها یک موضوع قابل محاسبه است و تمام سازندگان بناهای بلندمرتبه باید پیش از ساخت بناهای خود، محاسبات مربوط به این مساله را انجام دهند. همچنین بلندمرتبه سازان باید در هنگام ساخت بناهای خود، کاهش احتمال تخریب ساختمان بخصوص در بناهایی را که در حوالی گسل های تهران ساخته می شود، مد نظر قرار دهند.

وی در پایان تصریح کرد: ما در دهه های اخیر با بلندمرتبه‌سازی‌های خود، آسیب زیادی به محیط زیست، میراث فرهنگی و افق دید شهروندان تهرانی وارد کرده ایم و حالا باید در بلندمرتبه‌سازی‌های جدید، تمام باغات، کوشک ها، ساختمان های ارزشمند قدیمی و دید مناسب شهروندان تهرانی به کوه ها و مناظر طبیعی اطراف پایتخت را حفظ کنیم.

کدخبر: 753445 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟