رشد محصولات کشاورزی در کود سمی / خسرونیا: نیترات موجود در کود، میوه و سبزیجات را سمی می کند

چندی پیش یکسری از محصولات کشاورزی مانند، فلفل، کیوی، هندوانه و سیب زمینی که به ترتیب به کشور های روسیه، هند، کشورهای حاشیه خلیج فارس و ازبکستان صادر شده بود، بازگشت داده شد. دلیل آن هم به ادعای کشورهای مقصد، وجود سموم در محصولات نام برده بود. حال پزشکان ایرانی می گویند این سموم می تواند بر سلامت جامعه تاثیر منفی بگذارد. سموم این محصولات، اوره، نیترات بوده است.

سم موجود در کود، میوه و سبزی سمی به بار می نشاند

به گزارش رکنا، ایرج خسرونیا رییس هیئت مدیره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران در گفت و گو با رکنا گفت: مواد سمی که به میوه ها می زنند یا کود سمی که به درختان می دهند،جذب سبزیجات و میوه جات می شود. حتی ممکن است این مواد سمی در به پوست میوه هم جذب شود. با یک آزمایش ساده خیلی خوب می توان فهمید نیترات یا اوره در میوه و پوست آن وجود دارد یا نه.

وی گفت: وقتی میوه و سبزی های آلوده به مواد سمی را می خوریم، سموم جذب بدن شده و به بدن آسیب می زند. این سموم می تواند گلبول های قرمز را از بین ببرد یا روی مغز اثر منفی بگذارد. از دیگر عوارض خوردن این سموم هم تاثیر منفی آن روی سیستم گوارش است که ممکن است باعث؛ اسهال و تورم روده و معده شود.

برخی محصولات ارگانیک ، ارگانیک نیستند

محصولات ارگانیک که در حال حاضر در برخی کشورهای دنیا از جایگاه خاصی برخوردارند، محصولاتی است که بدون دخالت هرگونه ماده‌ی شیمیایی و روش‌های مصنوعی (مانند دست‌ کاری ژنتیکی) تولید می شود.

وی افزود: برخی به خاطر اطلاع داشتن از سموم داخل میوه و سبزیجات، به دنبال محصولات ارگانیک هستند تا محصولی تهیه کنند که آفت ندیده باشد و سم نداشته باشد. البته این را باید بدانیم خیلی از میوه جات را به عنوان ارگانیک به مردم می دهند اما ممکن است این محصولات که می گویند ارگانیک است آلوده به سموم باشد.

خسرونیا با بیان اینکه باید سعی کرد از میوه جاتی استفاده کرد که ماده اولیه آن کود شیمیایی نباشد، همانطور که در سایر کشور ها هم الان این کار را انجام می دهند و سعی می کنند از کود حیوانی استفاده کنند که قیمت گران تری هم دارد، گفت: باید سعی کنیم از سبزیجات و میوه جاتی استفاده کنیم که سموم شیمیایی نداشته باشد. به جز میوه جات، سبزیجاتی که ریشه شان آن را مصرف می کنیم، مثل پیازچه، هویج و لبو و ... بسیار مهم هستند. مواد سمی به واسطه ریشه این محصولات وارد کل آن می شود و مشکلاتی را به وجود می آورد.

کدخبر: 754320 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری نیلوفر افتتاحی
آیا این خبر مفید بود؟