بخشش واگن مترو تهران به قم قانونی نیست/ مردم تهران در کمبود واگن،  روزانه له می شوند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو هفته گذشته از  اعزام مترو به قم خبر داد.مهدی شایسته اصل درباره چرایی اعزام یک رام قطار برای متروی قم گفت: بر اساس اساسنامه شرکت بهره برداری مترو این شرکت می تواند برای ارائه خدمات فنی و مهندسی به کمک شهرهای دیگر رود که می تواند جذب درآمد هم برای این شرکت داشته باشد.

با اعلام این خبر چند سوال و مبحث مطرح است که در ادامه به آن می پردازیم:

این بخشش ها در حالی صورت می گیرد که انتقال بدون هیچگونه قراردادی بین دو شهرداری انجام می شود و  هیچ تضمینی برای برگشت آن دریافت نشده است آنهم در شرایطی که تهران به شدت با کمبود واگن روبرو است و مردم به دلیل کمبود ، روزانه در ازدحام جمعیت واگن ها له می شوند.

 لازم به ذکر است که اساسا استفاده از بودجه و امکانات شهری در شهرهای دیگر غیرقانونى بوده و ممنوع است و این تصمیم اشتباهی است که از سوی مدیریت شهری تهران صورت گرفته است.

سکوت شورای شهر تهران

نکته ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که در برابر این تصمیم غیرقانونی و نادرست چرا شورای شهر ششم اقدام قاطع انجام نمی دهد؟

واما، مبحثی که با این اهدا واگن مترو دوباره به ذهن ها یادآوری شد مورد زباله سوز اهدایی کره جنوبی است .شهرداری قم هنوز بابت در اختیار گرفتن این  زباله سوز اهدایی کره جنوبی به مردم تهران بدهکار است.

در آخر این نکته تاکید می شود که  شورای شهر ششم و شهرداری تهران توضیح دهد که با وجود امکانات کم در حمل و نقل عمومی تهران چرا به جای نوسازی و افزایش ناوگان حمل و نقل پایتخت اینگونه امکانات حداقلی مردم تهران را بدون هیچگونه تضمین بخشش می کند؟

تصویر منتشر شده مربوط به ساعت هشت و نیم صبح روز چهاردهم دی ماه 1400 از مترو تهران در ایستگاه تئاترشهر است که خود گواهی بر کمبود ظرفیت ناوگان مترو برای شهروندان تهرانی است که لزوم افزایش ناوگان به جای بخشش را تاکید می کند.

پاسخ شرکت متروی تهران به این مطلب، 5 ساعت بعد از انتشار

5 ساعت بعد از انتشار این مطلب، شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه جوابیه زیر را برای پایگاه خبری رکنا ارسال کرد که عینا منتشر می شود:

«دبیرمحترم پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا

سلام علیکم

احتراما پیرو انتشار مطلبی در آن پایگاه خبری و اطلاع رسانی با عنوان (بخشش واگن مترو تهران به قم قانونی نیست/ مردم تهران در کمبود واگن، روزانه له می شوند) در روز شنبه 18 دی ماه 1400جوابیه به شرح زیر ارسال می گردد. خواهشمند است برابر قانون مطبوعات نسبت به انتشار آن اقدام فرمایید.

مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ضمن تکذیب خبر منتشر شده به نقل از مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با عنوان" بخشش واگن مترو تهران به قم قانونی نیست/ مردم تهران در کمبود واگن، روزانه له می شوند"به اطلاع می رساند این گفته ها به نقل از مدیرعامل این شرکت صحت نداشته و گفتگوی صحیح ایشان بعد از انتشار خبر “انتقال واگن مترو به قم “در روزهای گذشته در خبرگزاری های مختلف به شرح زیر است.

این کار بر اساس درخواست رئیس جمهور و با دستور مساعد شهردار تهران مقرر گردیده تا یک قطار سه واگنه به مدت ۳۰ روز برای تست گرم و سرد متروی قم، به آنها امانت داده شود البته این موضوع به شرط بستن قرارداد با استانداری قم و همچنین شهرداری قم است و بعد از آن شهرداری قم باید برای خرید تجهیزات و قطارهای مورد نیاز اقدام کند. طبق اساس اسناسنامه شرکت بهره برداری متروی تهران و قواعد حقوقی باید در ابتدا مذاکراتی با استانداری و شهرداری قم انجام شود اگرچه هنوز مذاکره و قراردادی بسته نشده است تا جزییات دقیق لحظه فعالیت، مبالغی که باید به شرکت بهره برداری متروی تهران بدهند و نحوه حرکت و چگونگی انجام تست ها مشخص شود.

بر اساس اساسنامه شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، این شرکت می تواند برای ارائه خدمات فنی و مهندسی به کمک شهرهای دیگر رود و از این راه جذب درآمدی هم برای این شرکت داشته باشد ضمن اینکه باید تضامین لازم را از استانداری و شهرداری قم دریافت کنیم تا منافع مردم شهر تهران حفظ شود.

گفتنی است کارشناسان فنی شرکت بهره برداری متروی تهران در ایران بی نظیر هستند و رتبه یک را دارند و به همین دلیل متروهای دیگر کلانشهرها از کارشناسان این شرکت برای انجام تست های گرم و سرد کمک می گیرند.»

کدخبر: 759792 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟