لزوم رایزنی با کشورهای همسایه برای مدیریت ریزگردها

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری آریا، علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، رایزنی با کشورهای همسایه به ویژه عراق و سوریه برای مدیریت ریزگرد ها را ضروری دانست و گفت: کشور ما جدای از شرایط اقلیمی، همیشه در تراز آستانه ها قرار دارد.

برای تثبیت کانون های ریزگرد خوزستان، باید پروژه های نیمه تمام تکمیل شود

وی با تاکید بر لزوم مدیریت صحیح منابع آب و خاک در استان خوزستان، خواستار تشکیل کارگروه مدیریت جامع آب و خاک این استان در ستاد ملی مدیریت گرد و غبار شد و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری را محور تشکیل این کارگروه دانست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت تکمیل پروژه های نیمه تمام برای تثبیت کانون های ریزگرد در استان خوزستان، گفت: می بایست بحث اعتبارات و زمانبندی تکمیل پروژه های بر زمین مانده به سرعت در ستاد ملی مدیریت گرد و غبار مصوب شود.

سلاجقه، کشاورزی حفاظتی را از راه های مقابله با پدیده گرد و غبار در استان خوزستان عنوان کرد و گفت: حتما دوستان ما در وزارت جهاد کشاورزی باید گزارش اقدامات انجام شده در بحث کشاورزی حفاظتی را به ستاد گزارش کنند چراکه اعتبار آن هم تخصیص یافته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر لزوم تامین آب برای کانون های تولید گرد و غبار در جنوب شرق خوزستان، اظهار کرد: اگرچه در شرایط کم آبی قرار داریم اما وزارت نیرو می بایست 3 سناریوی تامین حقابه ها در شرایط پرآبی، میان آبی و کم آبی را در نظر گرفته و به همان نسبت، آب را تخصیص دهد.

وی در عین حال مسوولیت اجتماعی وزارتخانه های مختلف به ویژه وزارت نفت و راه و شهرسازی در کمک به مدیریت پدیده گرد و غبار در کشور را یادآوری کرد.

سلاجقه در ادامه با اشاره به نامگذاری امسال به نام «سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» از سوی رهبر معظم انقلاب، تصریح کرد: باید فناوری های نوین که می توانند برای مدیریت بهینه آب و خاک موثر باشند، مورد توجه قرار بگیرند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص استفاده از مالچ برای تثبیت ریزگردها نیز گفت: تا وقتی که مالچ های جایگزین که از نظر محیط زیستی مورد تایید سازمان استاندارد هستند، معرفی نشوند، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مجبور به استفاده از مالچ های نفتی است؛ بنابراین باید هرچه زودتر و با همکاری شرکت های دانش بنیان این کار عملیاتی شود.

کدخبر: 774129 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟