اسماعیل کهرم: با «نر» بودن توله یوزها، شانس ادامه نسل یوز ایرانی بیشتر شده است + صوت
حجم ویدیو: 25.94M | مدت زمان ویدیو: 00:03:32

امروز بهرام علی ظاهری، سرپرست اداره کل محیط زیست استان سمنان اعلام کرد که توله یوزهای ایران، «نر» هستند. این مهم رکنا را بر آن داشت تا موضوع ادامه دار بودن یا نبودن، نسل یوز ایرانی را بررسی کند.

به گزارش خبرنگار رکنا، اسماعیل کهرم، کارشناس محیط زیست در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه چرا دامپزشک معتمد فرق بین نر و ماده را نمی داند؟ گفت: اندام های جنسی کاملا مشخص و از روز اول واضح هستند. با همه این ها، برای ادامه نسل، هر دو جنس لازم است. اینکه توله یوزها «نر» باشند، قطعا احتمال جفت گیری بیشتر می شود. می توان اسپرم را از بیضه ها گرفت و در یک شرایط مطلوب برای مدت ها نگه داشت و وقتی که جنس ماده را پیدا کردند می توانند عمل لقاح را انجام دهند و ماده را باردار کنند. الان شانس ادامه نسل یوز ایرانی بیشتر شده است و جای نگرانی نیست. 

امکان سزارین مجدد برای «ایران» وجود دارد

این کارشناس محیط زیست در ادامه افزود: انسان و یوزپلنگ، پستاندار هستند و شباهت های بسیار زیادی در هر دو وجود دارد. همانطور که انسان ها بعد از سزارین می توانند مجددا آبستن شوند، این امکان برای یوزپلنگ نیز وجود دارد. همچنین تا سه بار  می توانند سزارین بدون اشکال نیز داشته باشند. پهلوهای راست و چپ و وسط شکم، تا سه بار امکان باز شدن با سزارین دارند و هیچ مشکلی برای ایران به وجود نمی آید. 

وی افزود: اینکه چرا دامپزشک معتمد نتوانست جنس توله ها را تعیین کند عجیب است. اگر دامپزشک کارکشته تر برای توله یوزها آورده شود، هیچ مشکلی به وجود نخواهد آمد.

احتمال نجات توله یوزی که از بین رفت نیز وجود داشت

کهرم در پایان با اشاره به اینکه توله یوزی که از بین رفت مشکل چسبندگی ریه داشت و احتمال نجاتش خیلی کم بود، گفت: با همه این ها اگر قبل از تولد مشخص می شد که مشکل آن توله یوز چیست، شاید امکان داشت عمل جراحی انجام و مشکل رفع شود. با این وجود تاکید می کنم این عمل بسیار مشکلی است و شانس موفقیت در آن خیلی ناچیز است.

کدخبر: 777349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه : آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟