10 هزار تاکسی فرسوده  تا پایان سال نوسازی می شوند/ تاکسی ها بدون رضایت مسافران مجاز به سوار کردن 4 مسافر نیستند

با فروکش کردن نسبی کرونا، این روزها شاهدیم که برخی راننده تاکسی ها با سوار کردن چهار نفر مسافر و دریافت مبلغ مشخص شده برای سه نفر، باعث رنجش خاطر مسافران شده اند. تاکسی هایی که حتی امکانات حداقلی کولر، بالابر شیشه، روکش صندلی مناسب و... را ندارد، با این روش اقدام به دریافت مبلغ اضافه تر از مسافران می کنند. در این راستا با معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران به گفت و گو نشستیم تا ببینیم مسافران شاکی، صدایشان را به کجا می توانند برسانند.

مسافران شکایت خود از تاکسی ها را با 1888 در میان بگذارند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، وحید سرلک، معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران، با اشاره به اینکه رانندگان تاکسی موظف اند سه مسافر سوار کنند، گفت: قیمت سه و چهار نفره برای سواری و هفت و ده نفره برای ون ها روی شیشه جلوی آن ها نصب شده است و مسافران می توانند از این طریق نرخ کرایه مسیر خود را تشخیص دهند.

وی افزود: با این وجود صبح ها بین ساعات 7 الی 8 و نیم و بعد از ظهرها از ساعات 4 الی 7 که ازدحام مسافران زیاد می شود، رانندگان می توانند با رضایت مسافران، اقدام به سوار کردن چهار مسافر کنند. در صورتی که حتی یکی از مسافران با این موضوع مشکل داشته باشد راننده باید تمکین کند و راننده حق ندارد مسافر معترض را پیاده کند. اگر راننده ای چهار مسافر سوار کند و نرخ سه نفره را دریافت کند، کاری خلاف قانون انجام داده است. اگر مسافران خلافی در این خصوص مشاهده کردند می توانند با شماره 1888 تماس بگیرند و مورد خلاف تاکسی را گزارش دهند. مسافران با شرح ماوقع، شماره پلاک تاکسی را ارائه می دهند و این مورد از طریق کارشناسان حتما پیگیری می شود.

سرلک در ادامه از اینکه برای رانندگان تاکسی، سوار کردن سه نفر مسافر به صرفه تر است سخن گفت و افزود: اینگونه با سوار کردن سه نفر، تقریبا همان پول چهار نفر به راننده پرداخت می شود؛ همچنین استهلاک ماشین نیز کمتر می شود.

امسال 10 هزار تاکسی نوسازی می شود

معاون نظارت و امور مناطق سازمان تاکسیرانی شهر تهران در ادامه گفت: مسافران همچنین می توانند به وضع نامناسب تاکسی ها نیز اعتراض خود را گزارش کنند. اگر تاکسی ها به سن فرسودگی رسیده باشند، باید اسقاط شوند و در مرحله نوسازی قرار بگیرند. تاکسی های اسقاطی در سطح شهر، دقیقا مثل ماشین هایی هستند که معاینه فنی ندارند و برایشان جریمه صادر می شود. سازمان تاکسیرانی هم از طریق واحد نوسازی وام هایی را در اختیار راننده ها قرار می دهد. سالانه، حدودا 10 الی 15 هزار تاکسی نوسازی می شود.

وی در پایان گفت: امسال نیز حدودا 10 هزار تاکسی نوسازی می شوند. از 15 فروردین کار اعطای وام نوسازی شروع شد. طبق روال هر سال، از اواسط اردیبهشت این کار را شروع می شد؛ اما امسال این کار زودتر آغاز کردیم تا فرایندهای دریافت وام و تاکسی جدید برای راننده ها زودتر طی شود. تسهیلات برای همه یکسان است و مبلغ این وام کم هم نیست.

کدخبر: 787413 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟