افزایش وبا در کردستان / 22 نفر مبتلا شدند

به گزارش رکنا به نقل از ایرنا، دکتر فرزام بیدارپور اظهار کرد: با تشدید غربالگری افراد دارای علایم بیماری های روده‌ای و اسهال ، سه مورد جدید دیگر در مریوان شناسایی شد و تعداد بیماران این شهرستان به ۱۹ نفر رسید.

وی با بیان اینکه تعداد بیماران در دیگر شهرستان های استان همچنان ثابت است و شامل یک نفر در سقز ، یک نفر در سنندج و یک نفر در کامیاران بوده‌اند افزود: از بیماران شناسایی شده تنها یک نفر در مریوان بستری است و بقیه بصورت سرپایی مداوا شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان مهمترین و در عین حال ساده ترین راه مقابله با وبا و جلوگیری از گسترش آن را رعایت بهداشت فردی  برشمرد و افزود: پرهیز از خوردن آب، غذا، سبزیجات و میوه آلوده را باید با جدیت در نظر گرفت.

دکتر بیدارپور اضافه کرد: بیشتر این بیماران سابقه تردد به اقلیم کردستان عراق را دارند که این بیماری در آنجا شایع است.

وبا یک بیماری اسهالی واگیردار و خاص انسان است که توسط نوعی باکتری بنام ویبریوکلرا ایجاد می شود این بیماری در صورت عدم پیشگیری و درمان به موقع و مناسب، بسیار کشنده است.

از علائم بالینی و خصوصیات بالینی بیمار مبتلا به وبا می توان به اسهال آبکی حجیم و سریع السیر و جهنده، با دفعات اجابت مزاج غیرقابل شمارش و بسیار زیاد، اسهال بدون تب و بدون دل درد و پیچ شکم، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، گرفتگی (اسپاسم) و درد عضلات پشت ساق پا، عطش و تشنگی فراوان و کم شدن یا قطع ادرار اشاره کرد.

در صورت عدم جایگزینی سریع مایعات و الکترولیت های بدن (سدیم، کلر، ‌پتاسیم و …) ۲۵ تا ۵۰ درصد از موارد مبتلا به بیماری وبا منجر به مرگ می شوند.

اولین شکایت بیمار، احساس پری و غرغر شکم است سپس اسهال آبکی شبیه آب برنج و اکثراً بدون بو ایجاد می شود.

کدخبر: 798379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟