حمله سیل به قشر فقیر/ خطر سیلاب جهانی 1.81 میلیارد نفر را تهدید می کند/ تغییرات اقلیمی منتظر پایان جنگ ها نمی ماند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سیل یکی از تهدیدهای اقلیمی پیشرو برای معیشت مردم است که بر چشم انداز توسعه در سراسر جهان تأثیر می گذارد. سیل همچنین می تواند سال ها پیشرفت در کاهش فقر و توسعه را معکوس کند. تغییرات آب و هوا و شهرنشینی برنامه ریزی نشده می تواند قرار گرفتن در معرض سیل را بدتر کند.

170 میلیون فقیر جهان در خطر سیل و پیامدهای ویرانگر آن

آخرین گزارش جهانی از تغییرات اقلیمی تخمین می زند که 1.81 میلیارد نفر در سراسر جهان با خطر سیل قابل توجهی روبرو هستند.همچنین تخمین زده می شود  که 170 میلیون نفر از مردم بسیار فقیر با خطر سیل و پیامدهای ویرانگر دراز مدت آن مواجه هستند.

این یافته‌ها در کنار هم، نکات هشداردهنده‌ای در مورد مقیاس قرار گرفتن مردم و آسیب‌پذیری آن‌ها در برابر خطرات سیل ارائه می‌کنند.

قرار گرفتن در معرض خطر سیل، به ویژه در کشورهای با درآمد کم و متوسط، قابل توجه است. برآوردها نشان می دهد که 1.81 میلیارد نفر، یا 23 درصد از جمعیت جهان، در یک رویداد سیل طی یک  تا  100 سال آینده، مستقیماً در معرض سیل قرار دارند. سیل هایی که خطر قابل توجهی برای زندگی و معیشت به همراه دارد.

از این تعداد انسان در معرض سیل ،  89 درصد در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​زندگی می کنند. علاوه بر این، 780 میلیون نفر در معرض سیل قراردارند که  کمتر از 5.50 دلار در روز  درآمد دارند  و 170 میلیون نفر در معرض سیل قرار دارند که هم اکنون در فقر شدید (با کمتر از 1.90 دلار در روز) زندگی می کنند. به طور خلاصه، از هر 10 نفری که در معرض خطر سیل قرار دارند، 4 نفر در فقر زندگی می کنند.

خطرات سیل تمام 188 کشور جهان را تهدید می کند

خطرات سیل یک تهدید تقریباً جهانی است که جهانیان را در تمام 188 کشور تحت تأثیر قرار می دهد اما بیشترین افراد در معرض سیل در جنوب و شرق آسیا زندگی می کنند. 668 میلیون نفر در شرق آسیا بیشترین تعداد افراد در معرض سیل هستند.در سراسر جنوب صحرای آفریقا، اروپا، آسیای مرکزی، خاورمیانه، شمال آفریقا، آمریکای لاتین و دریای کارائیب انسان ها در معرض سیل قرار دارند. چین و هند به تنهایی بیش از یک سوم از مواجهه جهانی را تشکیل می دهند که بیش از دو سوم جمعیت آنها در معرض خطر سیل هستند.

خطر سیل جهانی برای کشورهای ورشکسته و فقیر

هنگامی که قرار گرفتن در معرض سیل با  فقر همزمان باشد، خطر برای معیشت بسیار شدید است. بدون صرفه جویی و دسترسی محدود به سیستم های پشتیبانی، فقیرترین خانوارها اغلب مخرب ترین پیامدهای طولانی مدت سیل را تجربه می کنند. سیل احتمالاً بیشترین تأثیرات مخرب را بر معیشت و رفاه در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا، جایی که فقر بالا همچنان ادامه دارد، خواهد داشت.

خطرات تغییرات اقلیمی نیاز به اقدام فوری دارند. اقدامات سیستماتیک کاهش خطر برای جلوگیری از تلفات جانی و معیشت و معکوس کردن پیشرفت توسعه بسیار مهم است.

 کشورهای کم درآمد به طور نامتناسبی در معرض خطرات سیل و آسیب پذیری بیشتری در برابر اثرات فاجعه بار درازمدت قرار دارند و این نکته، اصل مهمی است که باید مدنظر مسئولان مدیریت بحران کشور قرار گیرد زیرا مناطقی که در معرض درگیر شدن با سیل هستند ، دقیقا همان مناطقی از ایران هستند که آمار جمعیت کم توان مالی کشور را نیز در بر دارند. به حتم برنامه ریزی برای مواجهه با خطرات تغییرات اقلیمی باید یکی از اساسی ترین برنامه های دولت باشد و متذکر شدن به این مهم، وظیفه سازمان محیط زیست و وزارت کشور است.

یکی از دلایل کم توجهی دولت ها به تغییرات اقلیمی ، جنگ ها و تورم جهانی ناشی از این نبردهای نظامی است که به حتم حمله ویرانگر تغییرات اقلیمی منتظر پایان جنگ ها نمی ماند و قبل از اینکه جنگ های نظامی ، کشورها را تخریب کند، تغییرات اقلیمی نبرد خزنده و سریع خود برای ویرانی را آغاز کرده است و در حال پیشروی خطرناکی است.

کدخبر: 799169 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟