مسکن ملی دیگر برای بی بضاعت ها نیست / نماینده مجلس: دولت فکری به حال خالی بودن صندوق ملی مسکن کند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نهضت ملی مسکن که قرار بود گره از سختی های خانه به دوشی مستاجران باز کند، اکنون خودش به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. بر اساس آنچه در سامانه جامع طرح های حمایتی مسکن اعلام شده است، آورده اولیه برای این طرح، 40 میلیون تومان است. همچنین سایر پرداختی ها مطابق جدول زیر باید پرداخت شود:

مسکن ملی عدد و رقم

با این تفاسیر، آورده متقاضیان در کمترین حالت ۲۰۰ میلیون تومان است. همچنین در زمان تحویل واحد نیز 15 درصد سهم آورده متقاضی، باید پرداخت شود.

محمود شایان، مدیر عامل بانک مسکن نیز اعلام کرده است که در قانون بودجه سال جاری، نرخ سود نهضت ملی مسکن ۱۸ درصد است؛ اما به اقشار خاص از محل صندوق ملی مسکن مابه التفاوت این نرخ سود با سود یارانه ای پرداخت خواهد شد.

افراد بی بضاعت و جوانان در شرف ازدواج ، از متقاضیان اصلی مسکن ملی هستند که با پایه حقوق 5 میلیون و 600 هزار تومان و تورم افسارگسیخته، رسیدن به آن نیز دور از دسترس به نظر می رسد و مشخص نیست این سبک مسکن ها برای چه قشری از جامعه ساخته می شود.

دولت فکری به حال خالی بودن صندوق ملی مسکن کند

در این خصوص، صدیف بدری، نایب رئیس دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه دولت باید به متقاضیان نهضت ملی مسکن بلاعوض کمک کند، گفت: با هزینه های تمام شده، این برنامه ها برای مردم مفید نخواهد بود.  حتیسازمان برنامه و بودجه نمی دانند که صندوق ملی مسکن موجودی ندارد. در راستای حل مشکلات، اول باید بودجه ای برای این صندوق تامین شود.

وی با اشاره به اینکه در این راستا، اعطای وام های کم بهره به ساخت و سازها نیز می تواند کمک کننده باشد، گفت: صندوق ملی مسکن باید پای کار بیاید. به غیر از این راهکاری وجود ندارد. می دانید که همچنان، سازمان برنامه و بودجه، موضوع 200 میلیون وام 4 درصد برای مسکن روستایی را حل نکرده است و باید برای این موضوعات فکری شود.

کدخبر: 799195 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟