جنایت دودکش های قرمز و سفید / ایران  300 روز آفتابی در سال دارد،بدون انرژی خورشیدی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دودکش‌های قرمز و سفید نیروگاه های برق شاید ترسناک ترین دودکش های جهان باشند که ما بی تفاوت از کنار قتل عامی که روی کره زمین به راه انداخته اند از کنارشان می گذریم. جهان برای نجات از حملات این قاتلان به سمت تغییر انرژی و رسیدن به جهانی با انرژی سبز حرکت کرده است اما ایران کجای این حرکت است؟

انرژی خورشیدی در ایران کشور ایران در میان مدارهای ۲۵ تا ۴۰ درجه عرض شمالی قرار گرفته است و در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در میان نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد. میزان تابش خورشیدی در ایران بین ۱۸۰۰ تا ۲۲۰۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که البته بالاتر از میزان میانگین جهانی است. در ایران به طور میانگین سالیانه بیش از ۲۸۰ روز آفتابی گزارش شده است که بسیار قابل توجه است.

نیروگاه‌های برق سالانه میلیاردها لیتر سوخت آلاینده مازوت می سوزانند

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی که سال گذشته منتشر کرد اعلام کرده که  نیروگاه‌های کشور «شش میلیارد لیتر» سوخت به شدت آلاینده مازوت (نفت کوره)در سال 99 سوزانده اند که نسبت به سال ۹۶ حدود ۶۲ درصد رشد داشته است. اعلام این گزارش فایده ای برای جلوگیری از سوزاندن سوخت مازوت نداشت و همچنان از دودکش های قرمز و سفید دود سیاه خارج می شود و نفس مردم، تنگ می شود.

ادامه مازوت سوزی غیرقانونی

مازوت سوزی در نیروگاه ها یکی از مسائل زیست محیطی پرچالش است. مسئولان وزارت نیرو در توجیه مساله مازوت سوزی در نیروگاه ها تاکید دارند که با توجه به رشد مصرف برق در کشور و کمبود گاز طبیعی، حجم گاز طبیعی موجود کفاف نیاز همه نیروگاه ها را نمی دهد و بنابراین برخی نیروگاه ها مجاز به مازوت سوزی هستند. این در حالی است که در قانون هوای پاک تاکید شده است که تنها نیروگاه هایی مجاز به مازوت سوزی هستند که سیستم های کنترلی و فیلتر تصفیه دود مازوت را نصب کرده باشند، اما تمام نیروگاه های کشور فاقد این سیستم ها هستند، بنابراین مازوت سوزی در همه نیروگاه ها غیرقانونی است ولی رفتار غیرقانونی هر روز ادامه دارد.

ایران با 300 روز آفتابی درسال، انرژی خورشیدی ندارد

ایران کشوری است که به گفته متخصصان با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در بیش از دو سوم آن و متوسط تابش ۵,۵ – ۴,۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز یکی از کشورهای با پتانسیل بالا در زمینه انرژی خورشیدی معرفی شده است. اما پیشرفت قابل توجهی در مسیر انرژی پاک نداشته است.

برخی از کارشناسان انرژی خورشیدی گام را فراتر نهاده و در حالتی آرمانی ادعا می‌کنند که ایران در صورت تجهیز مساحت بیابانی خود به سامانه‌های دریافت انرژی تابشی می‌تواند انرژی مورد نیاز بخش‌های گسترده‌ای از منطقه را نیز تأمین و در زمینه‌ صدور انرژی برق فعال شود.

بر اساس آمارهای بین المللی میزان تابش خورشید و کریدورهای بادی متعدد موجود در ایران بالاتر از میانگین  کشورهای اروپایی فعال در این حوزه است که نشان دهنده استعداد فوق العاده ایران در تامین انرژی های نو است.

 

کدخبر: 803801 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟