خرید لباس فرم مدارس اجباری نیست / دانش آموزان اتباع، بدون مدارک هویتی هم می توانند در مدارس ثبت نام کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چیزی تا آغاز سال تحصیلی جدید باقی نمانده است و همه ساله، گله و شکایت هایی در خصوص لباس فرم وجود داشته است. امسال نیز از این قائده مستثنی نیست و برخی والدین با نقد وزارت آموزش و پرورش ، می گویند که مدیران مدرسه حق انتخابی برای والدین قائل نمی شوند؛ در انتخاب جنس و رنگ و همچنین قیمت بالای آن ها.

در این راستا، سید مجتبی هاشمی ، مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا با اشاره به اینکه مدرسه 5 رکن دارد و یکی از آن ها انجمن اولیا مربیان است، گفت: انجمن، طی یک انتخابات بین اولیای هر مدرسه تشکیل می شود. هر انجمن، یک سال ماموریت دارد که در کنار سایر ارکان مدرسه فرایندهای آموزش و پرورش در مدرسه را ساماندهی کند. 

مدیران مدارس از بستن قرارداد با تولیدهای لباس فرم منع شده اند

وی گفت: یکی از مسائلی که در سطح مدارس، مسئولیت آن به انجمن اولیا و مربیان سپرده شده است، نظارت بر موضوع  سرویس مدرسه و لباس فرم است. در سامانه ثبت نام نیز برای مدیران، نکات لازم تاکید و ذکر شده است. هیچ اجباری برای اینکه اولیا، بخواهند لباس فرم را از محل خاصی تهیه کنند وجود ندارد. از طرفی، مدیر مدرسه هم از اینکه قراردادی با تولیدی لباس فرم ببندد منع شده است؛ لذا اگر قراردادی بسته شود، باید زیر نظر انجمن اولیا و مربیان انجام شود.

سید مجتبی هاشمی در ادامه با تاکید بر اینکه فاصله بین قانون گذاری تا اجرا با نظارت پر می شود گفت: در این زمینه انتظار می رود که نظارت اولیه را خود واحدهای انجمن انجام دهند و بعد مشکلات به ما گزارش شود. نحوه عملکرد واحدهای نظارتی انجمن ها، مورد بررسی اداره ارزیابی عملکرد قرار می گیرد. 

او هچنین در پاسخ به اینکه تاکنون چند شکایت در حوزه های لباس فرم و سرویس مدرسه به ادارت ارزیابی عملکرد وزارت آموزش و پرورش گزارش شده است، گفت: این یک کار جاری به حساب می آید که هنوز به اتمام نرسیده است؛ ولی فراوانی آن هم کم نبوده.

ثبت نام دانش آموزان اتباع فاقد مدارک هویتی چگونه انجام می شود؟

وی همچنین در رابطه با ثبت نام دانش آموزان اتباعی که فاقد مدارک هویتی هستند، گفت: در سال گذشته قریب به 560 هزار دانش آموز اتباع در مدارس کشور ثبت نام شدند. امسال و تا امروز، این عدد به 400 هزار دانش آموز اتباع رسیده است. همانطور که ثبت نام دانش آموزان ایرانی انجام می شود، دانش آموزان اتباع نیز ثبت نام خواهند شد و هیچ تفاوتی وجود ندارد. در این خصوص وجود ندارد.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: در آیین نامه اجرایی مدارس، ثبت نام مبتنی بر داشتن اوراق هویتی نیست و این دانش آموزان می توانند در مدراس و با هماهنگی مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش که با وزارت کشور همکاری های خوبی دارد ثبت نام کنند.

کدخبر: 817218 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟