ملاباشی فقرزده تر از عدالت آباد / صد خانوار اینجا برق ندارند ولی خطر برق گرفتگی هر لحظه با آنهاست!

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روستای عدالت آباد اردبیل، جایی در حاشیه شهر اردبیل است. این روستا به دلیل بیرون بودن از محدوده شهری اردبیل، نه روستا به حساب می آید و نه شهر؛ در واقع یک سکونتگاه غیر رسمی است. در چند سال اخیر مشکلات آب، برق و گاز این محله برطرف شده است؛ ولی در ساماندهی خانه های این محله که فرسوده و غیر قابل سکونت و هنوز کاری نشده است. 

در گفت و گو با یکی از اعضای شورای شهر اردبیل ، متوجه شدیم که معضل و مشکلات سکونتگاه های غیر رسمی، صرفا مختص عدالت آباد نیست و انتهای روستای ملاباشی، نیز چنین مشکلاتی وجود دارد. در انتهای ملاباشی، که به شهر اردبیل چسبیده است، محله ای وجود دارد که در آن صد خانوار زندگی می کنند که از کمترین امکانات رفاهی برخوردار هستند. این محله انتهای ملاباشی، حتی نامی هم ندارد و با همین عنوان انتهای ملاباشی شناخته می شود. او  به رکنا گفت که از آنجایی که عدالت آباد رسانه ای شده است بیشتر مورد رسیدگی قرار می گیرد؛ در حالی که محلات محروم تر از آنجا نیز وجود دارد.

محمد حسن پور، عضو شورای شهر اردبیل در گفت و گو با رکنا با اشاره به آسیب هایی که متوجه عدالت آباد است، گفت: عدالت آباد و انتهای ملاباشی، در محدوده خدمات شهری اردبیل نیست. اتفاق خوبی که برای عدالت آباد افتاده این است که کارهای تامین روشنایی آن انجام شده است و به عبارتی نقطه بی دفاع ندارد. زیرساخت های عدالت آباد منظم تر شده است؛ اما آسیب های اجتماعی کم و بیش پابرجاست. اوضاع ملاباشی، حتی از عدالت آباد هم اسفناک تر است. 

وی در ادامه افزود: شهرداری اردبیل، فقط می تواند در محدوده خودش خدمات ارائه دهد؛ با این وجود، برخی خدمات از جمله رفت و روب و جمع آوری زباله در این دو محله انجام می شود. در دوره جدید مدیریت شهری، تلاش می شود محدوده شهر اردبیل بزرگ تر شود و احتمال این مهم نیز وجود دارد. 

این عضو شورای شهر اردبیل، به مشکلات شهری انتهای روستای ملاباشی اشاره کرد و گفت: خدمات فرهنگی، زیربنایی، تاسیساتی و... این محله دچار مشکل است. شورای شهر اردبیل، مشکلات محله انتهایی ملاباشی را بررسی کرد. در این محله، 100 خانواده زندگی می کنند که لیست این خانوارها را من در دست دارم. قسمتی از آن برق کشی دارد و در قسمت هایی خود مردم تیر چوبی برق گذاشته اند و از هر تیر هم 10 سیم برق به خانه  ها کشیده شده است. یکی از زنان ملاباشی به من می گفت که در خانه به هر وسیله برقی که دست می زنیم ما دچار برق گرفتگی می شویم و این خطرناک است.

وی افزود: اهالی این محله، گاز هم ندارند. همچنین آب این محله، شهری نیست و مردم از آب چاه استفاده می کنند. در این راستا، مشخص نیست که این مناطق جزء محدوده شهری اردبیل وارد شوند یا خیر. این کار بر عهده استانداری است.

کدخبر: 824426 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟