خاک ایران قاچاق نمی شود / سنگ گچ بصورت خام رنگ کرم دارد، در نگاه اول بصورت خاک دیده می شود + فیلم
حجم ویدیو: 7.71M | مدت زمان ویدیو: 00:00:49

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر فیلمی منتشر شده است که انتشار دهنده مدعی است  قاچاق خاک ایران به کشورهای عربی است. سخنگوی گمرک ایران در گفت و گو با رکنا این خبر را اینچنین تکذیب کرد:صادرات خاک کشاورزی ممنوع است و انجام نمی شود، اما صادرات خاک رس، خاک معدنی و سنگ آهن به همراه خاک آهن انجام می شود. این موارد هم خاک محسوب نمی شود، بلکه در اصل ماده معدنی هستند.

وی افزود: در فیلم بالا چیزی مشخص نیست و نمی توان با استناد به این فیلم، گفت که قاچاق خاک انجام می شود. اساسا هم در این فیلم نه خاکی دیده می شود، نه مشخص است از کجا آمده و نه این که برای چه کشوری است.

سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: گمرک آمار تجارت رسمی خاک را دارد، اما اگر فردی خارج از مرزهای تجاری و استقرار گمرک با وجود مرزهای دریایی، زمینی، کوهستانی و ... ایران، بتواند محموله ای را جابه‌جا کند، قاچاق محسوب می شود و کنترل آن با نیروی انتظامی و سایر ارگان های نظامی و امنیتی است.

لطیفی در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: هیچ کس در دنیا برای ساخت جزیره به خاک کشاورزی نیاز ندارد، بلکه برای ساختن جزایر مصنوعی بیشتر از شن و ماسه استفاده می شود. نکته دیگر این که برای صادرات هر نوع خاک صنعتی و مصالح ساختمانی شبیه خاک نیاز به تایید وزارت جهاد کشاورزی وجود دارد و اساسا فرضیه صادرات قانونی خاک (به جز خاک های صنعتی و معدنی) در ایران محال است.

سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: پیش از این هم خبری در خصوص صادرات خاک به عراق از مرز سومار منتشر شده بود که با بررسی به عمل آمده، مشخص شد این محموله خاک آهن بوده است که با مجوز و کنترل های دقیق که سال هاست برای استفاده صنعتی و تولید آهن طرف عراقی خریداری می کرد، در حال ارسال بود و ربطی به خاک یا خاک کشاورزی نداشت و عملا سنگ آهن نرم بود.

قاچاق خاک یا سنگ گچ؟

و اما غسان آل علی- کارشناس حمل و نقل دریایی و صادرات مواد معدنی در هفت بخش  به رکنا در این خصوص اینگونه توضیح بیشتر داد:

۱-صادرات مواد معدنی در کل دنیا یک تجارت بزرگ و مرسوم است.بزرگترین صادر کنندگان دنیا استرالیا، برزیل، شیلی، هند، مغولستان، چین، مالزی، کانادا ، اندونزی،امریکا، امارات متحده عربی هستند.این تجارت در رده تجارت نفت وشاید وسیعتر باشد.پس نگاه ما به آن باید همانند فروش نفت باشد.

۲_شناوری که مشاهده کردیم فلات بارج است که این نوع شناور به علت نوع بارگیری فقط میتواند در اسکله های مخصوص سازمان بنادر و با امکانات موجود در اسکله بارگیری کند. بالطبع در این اسکله ها امکان قاچاق وجود ندارد.

۳-از سال ۹۷ صادرات سنگ آهن(که بصورت خاک)ممنوع شد واساسا کشورهای خلیج هیچگونه فراوری سنگ آهن ندارند در مورد خاک رس وشن و ماسه بعلت پایین بودن ارزش و قیمت تمام شده حمل از ایران وکیفت جذب آب بالای مصالح ،موردپسند شرکت های خلیجی نیست. مضاف برمشکلات پرداخت lc که کلا مشتری های مصالح ساختمانی ترحیح میدهند که از فجیره امارات به علت ارزان بودن هزینه حمل به علت مدرن بودن تجهیزات میزان بارگیری ۱۰ برابر سریعتر از ایران است خریداری کنند.

۴-ایران صادر کننده کلینکر به چین وبنگلادش و هند وافریقا و کویت است که اساسا کلینکر خاک شناخته نمیشود ومحصول فراوری شده است وامارات نیز از کارخانه راس الخیمه به کشورهای همسایه صادرات دارد و وارد کننده نیست.

۵- ایران سالیانه ۲۰ میلیون تن انواع مواد معدنی شامل گندله اهن آهن اسفنجی وکنستانتره مس وردی وسرب و سنگ گچ و کائولین وفلدسپار صادر میکند که بعلت هزینه بالای استخراج وحمل دو مورد اخیر وهمچنین تقلب صادر کنندگان فلدسپار وکائولین بازار امارات را به اندونزی ومالزی باخته‌ایم.

۶_ کلا خاک مناطق جنوبی ایران بجز خوزستان آن کیفت بالا برای کشاورزی ندارد که بشود ریسک قاچاق راتحمل کندو همانگونه که سخنگوی گمرگ گفت برای جزیره سازی از راک فیلد یا همان سنگهای کوهی استفاده میشود که باز هم به علت مشکلات قبلی خرید از ایران مقرون بصرفه نیست.

۷_ در حال حاضر کالایی که عمدتا به امارات صادر میشود سنگ گچ است که در بندر راس الخیمه دپو میشود وپس از جمع اوری در تناژ بالا به علت تحریم به عنوان سنگ اماراتی صادر میشود و چون سنگ گچ بصورت خام رنگ کرم رنگ دارد در نگاه اول بصورت خاک دیده میشود.

وی در پایان تاکید داشت : به طور  قطع به شما اطمینان می دهم حتی یک گرم خاک ایران بصورت قاچاق خارج نمی شود چون تعرفه گمرگی چندانی ندارد و قیمت آن برای قاچاق به صرفه نیست.

 

 

کدخبر: 824915 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟