نازی آباد کجاست؟

به گزارش رکنا، نازی آباد یکی از مهمترین محله های جنوب تهران است. این محله در شمال شرقی محله خزانه، شمال غربی محله جوادیه، غرب محله خانی آباد، در شرق بوستان ولایت و در جنوب راه آهن تهران قرار گرفته است و در جنوب نازی آباد، محله چهارصد دستگاه قرار دارد.

نازی آباد در دهه 1330 خورشیدی بنا شده و دارای طرح شهرسازی است. بیش از ۷۰ میدان در این محل وجود دارد که از این نظر نسبت به محله های جنوب تهران ظاهر بهتری دارد. در حقیقت می‌توان این محله تهران را یکی از مرفه ترین محله های جنوب تهران دانست. این محله بافت شهری امروزی و جدید دارد.

نازی آباد در دوران شهرداری غلامحسین کرباسچی به واسطه ایجاد پارک بهمن و فرهنگسرای بهمن بجای کشتارگاه تهران به لحاظ شهری رشد چشمگیری داشت. این محله دارای دو بازار در منطقه جنوب تهران است که به نام «بازار اول» و «بازار دوم» معروفند که این بازارها در خیابان پارس (اکبر مشهدی فعلی) و مدائن قرار دارد.

نازی آباد تهران 2

تاریخچه و علت نام گذاری محله نازی آباد

در گذشته در این محل از تهران، دهی به اسم نازآباد قرار داشته است. گفته می شود این محله را ناصرالدین شاه برای یکی از سوگلی‌هایش به اسم نازخاتون خریداری کرده بود. ناصرالدین‌شاه برای نازخاتون در این محل قصری ساخت که بعدها تبدیل به پارک شد. با اضافه شدن این محله به جنوب تهران در ۱۳۳۴، نام محلهٔ نازخاتون تبدیل به «نازآباد» و سپس تبدیل به «نازی آباد» شد.

مسکونی شدن نازی آباد در شکل کنونی اش به سال ۱۳۲۰ و دوران نخست‌وزیری محمدعلی فروغی بر می‌گردد که دولت تصمیم گرفت در این اراضی، هزار دستگاه واحد مسکونی ارزان قیمت بسازد. ساخت زمین ها به شرکت بیمه ایران واگذار شد و بهای هر متر مربع زمین را با متقاضیان، چهار تومان حساب کردند.

علت انتخاب نازی آباد برای ساخت این واحدهای مسکونی، نزدیکی آن به راه آهن، کارخانه بلورسازی، سیلو و دیگر مؤسسات صنعتی بود و می‌توانست محلی برای سکونت کارگران این مؤسسات باشد. بعد از آن هم از دهه 1330، نازی آباد به یکی از مهمترین محله های جنوب تهران تبدیل شد.

کدخبر: 831615 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟