ماجرای عاشقانه "امید" و "آرزو" / تنها درنای سیبری وارد مازندران شد + عکس

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مازندران با برخورداری از تالاب ها، آبگیرها و آب‌بندان‌های طبیعی و مصنوعی متعدد، یکی از مهمترین مراکز زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در ایران است و همه ساله از ابتدا تا میانه پاییز، بیش از 150 گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیتی بین 1.5 تا 2 میلیون قطعه به مناطق مختلف این استان از جمله به حاشیه تالاب های بین المللی میانکاله و فریدونکنار می آیند و تا اواخر زمستان در مازندران باقی می مانند.

مشهورترین پرنده مهاجر که در دو دهه اخیر تقریبا همه ساله برای زمستان گذرانی به استان مازندران و حاشیه تالاب فریدونکنار آمده است، «امید» نام دارد. امید پرنده ای از گونه درنای سیبری است که جمعیت آن به شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. درناهای سیبری به سه جمعیت اصلی شرقی، غربی و مرکزی تقسیم می شدند که جمعیت مرکزی منقرض شده است و جمعیت غربی نیز قطعا منقرض خواهد شد، چون «امید» تنها بازمانده آنهاست که همسر خود را از دست داده و دیگر با پرنده ای جفت نخواهد شد.

جفت «امید»، «آرزو» نام داشت که سال ها همراه همسر خود به عنوان تنها بازماندگان جمعیت غربی درناهای سیبری به تالاب فریدونکنار می آمدند، اما متاسفانه در سال 85 شکارچیان در منطقه از باران استان مازندران، تنها درنای سیبری ماده جمعیت غربی را هدف قرار دادند و از آن به بعد، امید هر ساله به تنهایی به فریدونکنار می آید؛ زیرا «امید» مانند سایر درناهای سیبری، تک همسری زندگی می کند و آن قدر عاشق «آرزو» بوده که در سال های اخیر، با وجود این که او را در کنار ماده هایی از جمعیت شرقی درناهای سیبری قرار داده اند، حاضر به جفت گیری با آنها نشده است.

امید - درنای سیبری 2

"امید" تا هفته اول اسفند مهمان مازندران خواهد بود

امید، پرنده عاشقی که هنوز در زمستان هر سال برای گذراندن زمستان به همان محلی می آید که جفت او را شکار کرده اند، صبح دیروز مانند هر سال وارد استان مازندران شد. البته این پرنده در سال 88 برای زمستان گذرانی به استان مازندران سفر نکرده بود و بنابراین می توان گفت امید از سال 86 تا کنون، به جز یک سال، هر سال به تنهایی به ایران آمده است و امسال هم پانزدهمین سالی است که این پرنده مهاجر، تنها به ایران می آید.

آن طور که کوروس ربیعی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفته است، درنای امید ساعت 9 صبح دیروز پنجشنبه 5 آبان در تالاب فریدونکنار مشاهده شد. به گفته او، امید در سال گذشته، 7 آبان ماه در تالاب فریدونکنار فرود آمده بود و 17 اسفندماه نیز بازگشت خود به سیبری را آغاز کرد.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفته است که امید یکی از پرندگانی است که مهاجرت منظم دارد و حرکت خود را از سیبری آغاز می کند و پس از اقامتی کوتاه در ولگای روسیه و قزاقستان وارد تالاب فریدونکنار می شود. پیش بینی می شود درنای سفید سیبری هفته اول اسفند امسال پس از چهارماه زمستان گذرانی، تالاب فریدونکنار را ترک کند.

امید - تک درنای سیبری 2

استقرار یک کانکس محیط بانی ویژه برای نگهبانی از "امید"

پیش از این، عطاءالله کاویان، مدیرکل محیط زیست مازندران در گفت و گو با رکنا از استقرار یک کانکس محیط بانی ویژه برای نگهبانی از امید خبر داده و گفته بود که «امید، پرنده ای است که مردم منطقه به شدت به آن علاقمند هستند و حفاظت از آن برایشان اهمیت بالایی دارد.

با توجه به اهمیت حضور امید در منطقه فریدونکنار و علاقه مردم به آن، ما امسال تلاش داریم که حفاظت خاصی را از این پرنده داشته باشیم. در همین راستا، یک کانکس محیط بانی را در حاشیه محل زمستان گذرانی این پرنده در تالاب فریدونکنار مستقر کرده ایم تا بتوانیم در دوران حضور حدودا چهارماهه تک درنای سیبری در ایران، از امید نگهبانی کنیم.»

امید، پرنده ای وفادار به اقلیم مازندران است که از سال 86 تا کنون با وجود از دست دادن جفتش «آرزو» همچنان برای زمستان گذرانی به مازندران می آید. درنا‌ها پرندگانی تک همسری هستند و اگر جفت ماده به دلایلی جان خود را از دست بدهد، پرنده نر برای همیشه تنها خواهند ماند؛ سرنوشتی که امید به آن دچار شده است و همین مساله باعث انقراض کامل جمعیت غربی درناهای سیبری خواهد شد.

کدخبر: 837049 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟