گنجی: راهبرد نظام این بود که کسی کشته نشود / تفکیکی بین نقد و نفی حاکمیت مشاهده نمی‌کنند+ فیلم
حجم ویدیو: 116.04M | مدت زمان ویدیو: 00:04:53

به گزارش رکنا، مناظره «اعتراض دارم» با حضور احمد زیدآبادی، کارشناس مسائل سیاسی و دبیر کل ادوار تحکیم وحدت و عبدالله گنجی، روزنامه نگار و مدیرمسوول روزنامه همشهری در دانشگاه شریف برگزار شد.

عبدالله گنجی در این مناظره با بیان این که به دو دلیل این جلسه را پذیرفتم و آمدم، یکی اینکه اعتقاد دارم زیدآبادی اهل گفت‌وگو است و می‌شود با اون حرف زد و به او احترام می‌گذارم که با اختلاف ۱۸۰ درجه سیاسی که دارند می‌شود با ایشان حرف زد،  گفت: دلیل دیگر آمدنم به اینجا این است که شریف یک تصویر در خصوص‌اش وجود دارد اما نباید برچسب یا تصویری  شکل بگیرد.

این فعال سیاسی تاکید کرد: من جریان اصولگرایی را نمایندگی نمی‌کنم و در این را شأن خودم نمی‌دانم اما اگر انقلابی بودن به‌معنای اصولگرا بودن است، من اصولگرا هستم، آقای زیدآبادی بگوید اصلاح‌طلب است یا خیر، قبول دارم آقای زیدآبادی به جریان فکری اصلاحات نزدیک است اما با آن‌ها صف‌بندی دارد ولی  با آقای کرباسچی کار می‌کند. بله من قبول دارم در جریان انقلابی حوزه فکری کمرنگ است. به قول ادوارد سعید در کتاب شرق شناسی گفتمان را تعریف نمی‌کنند بلکه تولید می‌کنند اصلاح‌طلبان هم همین فکر را در خصوص ایران دارند. بله من قبول دارم اوضاع فکری و نظری کشور لاغر شده است.

گنجی در ادامه بیان کرد: خصلت‌های دانشجویی را نباید سیاسی دید، دانشجو فکر می‌کند باید پشت هر چیز را ببیند و احساس می‌کند یک رسالت نبست به آزادی ملت خودش دارد. دانشجو را باید روانشناسی و روانشناختی دید. بله دهه‌ها با یکدیگر فرق می‌کردند اما اینجور نیست که فکر کنیم یک چیز عجیب و غریب تولید شده است و دانشجو کلا چپ است.

وی افزود: ۱۶ آذر ۸۳ که آقای خاتمی به دانشگاه تهران آمد، روی نشریه دانشجویی زدند اگر دموکراسی را حتی آمریکا در ایران پیاده کند، استقبال می‌کنیم. جریان دانشجویی ما تاثیرپذیر است، چراکه مطالعه نمی‌کند و با اندیشه‌ها آشنا نیست و فضا را نمی‌شناسد.

این فعال سیاسی  بیان کرد: بخشی از آسیب‌هایی که در جریان دانشجویی می‌بینیم این است که تفکیکی بین نقد و نفی حاکمیت مشاهده نمی‌کنند. ما باید بین معاند، مخالف و منتقد فرق بگذاریم و تفکیک کنیم؛ آن وقت می‌توانیم گفت‌وگو کنیم.

گنجی یادآور شد: از زندان رفتن هر کسی ناراحت می‌شوم. در مورد پاسخگو بودن جمهوری اسلامی باید بگویم هیچ کسی اندازه مقامات جمهوری که در بین دانشجویان نبودند. کسانی که حتی فکرشان را قبول ندارم. آقای خاتمی، احمدی‌نژاد و روحانی بسیار در بین دانشجویان بودند. چه توهین‌هایی به آقای خاتمی نشد. عکس احمدی‌نژاد را آتش زدند چه توهین‌هایی به روحانی شد اما هیچ دانشجویی دستگیر نشد.

گنجی افزود: در مورد خانم مهسا امینی آقای رئیس‌جمهور با خانواده ایشان صحبت کردند.  نماینده به خانه ایشان فرستادند. فرمانده نیروی انتظامی با ایشان صحبت کردند. این آیا پاسخگویی نیست؟

وی افزود: در همین اتفاقات اخیر تیم‌های ۳ نفره بازیگر و کارگردان گرفتند که سوژه‌ای را کارگردانی می‌کردند. در حوادث اخیر راهبرد نظام این بود که از ما کشته شود اما از مردم کسی کشته نشود‌.‌ در تهران ۶ نفر از نیروهای امنیتی کشته شدند، شما اسم معترضی را بگویید که کشته شده باشد.

گنجی ادامه داد: امروز نمی‌توان گفت همه آنچه که اتفاق افتاد برای مهسا امینی است، من چندبار گفتم باید ظلم رفته شده بر مهسا امینی رسیدگی شود. ۳ دسته در اتفاق اخیر بودند یک دسته بودند که می‌گفتند رسیدگی شود، یک عده گفتند که اجرای احکام باید تعطیل شود یک عده هم جمهوری اسلامی را نشان گرفتند.

کدخبر: 838545 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟