خدیجه کریمی: بیسوادی دختران ریشه‌ کن شد/ یعنی در آمار یک و نیم میلیون نفری بی سوادان کشور حتی یک زن نبود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، امروز، 14 آبان 1401، خدیجه کریمی، مدیرکل بین الملل معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده امروز گفته است که جمهوری اسلامی ایران با محو کامل شکاف جنسیتی در امر آموزش در دو سطح ابتدائی و متوسطه بی سواد ی در میان زنان و  دختران را کاملا ریشه کن کرده است.

او همچنین افزوده است که در امر آموزش عالی نیز در سال جاری زنان، ۵۶ درصد از دانشجویان دانشگاه های دولتی کشور را تشکیل داده‌اند. افزایش نسبت زنان عضو هیئت علمی در دانشگاه های علوم پزشکی به ۳۴ درصد و نیز رسیدن این نسبت به عدد بیش از ۳.۳۳ درصد برای زنان عضو هیات علمی در سایر دانشگاه‌های کشور از دیگر مواردی است که باید بدان اشاره کنم.

با این همه، لازم به ذکر است از سال۱۲۸۵ که انقلاب مشروطه رخ داد، یکی از خواسته های مشروطه خواهان، سواد و سوادآموزی بود. در این فرایند یکی از مطالبات جامعه فکری ما تلاش برای با سواد کردن بی سوادان بزرگسال بود. در آستانه انقلاب ۵۷ در ایران، تقریبا ۴۷.۵ درصد باسواد داشتیم. عمده‌ باسوادان قبل از انقلاب مردان بودند و ۷۰ درصد بی سوادان را زنان تشکیل می دادند. همچنین اکثر باسوادان در کلانشهرها زندگی می‌کردند به طوری که ۷۰ درصد روستاییان بی‌سواد بودند.

طبق آمار سال 1395 در تهران 5 میلیون و 560 هزار نفر بی سواد داریم

اینها در حالی هستند که طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 1395 مرکز آمار ایران، فقط در شهر تهران پنج میلیون و ۵۶۰ هزار نفر در این سنین داریم که از میان آن، ۹۰ هزار و ۹۱۲ نفر بی سواد هستند. در این میان، تعداد مردان بی سواد ۴۵ هزار و ۱۶۵ نفر و زنان بی‌سواد ۴۴ هزار و ۹۴۷ نفر است. به عبارتی از هر صد نفر جمعیت بین ۱۰ تا ۴۹ سال، ۱.۶ درصد بی‌سواد هستند. 

امسال یک و نیم میلیون نفر بی سواد در کشور داریم

همچنین طبق آخرین آماری که علیرضا عبدی، سرپرست سازمان نهضت سوادآموزی اواخر خرداد امسال گفته است که یک و نیم میلیون نفر در کشور بی سواد هستند. 

کدخبر: 839905 ویرایش خبر
لینک کپی شد
زهرا علی هاشمی دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟