آلودگی هوای تهران در حال تخریب و خوردن سازه های شهری / باران اسیدی می تواند خسارت زلزله را افزایش دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، همه ساله آلودگی هوا و در پی آن باران های اسیدی سوغاتی نامبارک فصل سرما در ایران است. پایین بودن استاندارد ساخت وسایط نقلیه در کشور، استفاده از سوخت های غیراستاندارد، مازوت سوزی نیروگاه‌ها و صنایع و بسیاری از دلایل تشدید کننده دیگر از عوامل اصلی تشکیل باران های اسیدی به ویژه در شهرهای صنعتی و کلان شهرهای کشور همچون تهران است.

اولین باران های پاییزی می تواند خطرناک و خسارت آفرین باشند

در روزهای گذشته شاخص آلودگی هوا در بیش از 10 نقطه شهر تهران ارقامی نزدیک به 150 و بالاتر از آن را ثبت کردند و این نوید یک پاییز نه چندان زیبا را حداقل در شهر تهران به ما می دهد. عمده تصور مردم از آلودگی هوا تاثیرات آن بر سلامت و مشکلات تنفسی و ریوی حاصل از آن است اما این معضل یک تاثیر خاموش هم دارد که گاه می تواند از تاثیرات بهداشتی و فردی پیشی بگیرد.

تاثیر آلودگی هوا بر اقتصاد کشور

باران های اسیدی عمدتا دارای ترکیباتی متشکل از گوگرد و نیتروژن هستند که pH آن پایین است و تاثیرات مخربی در دراز مدت بر سلامت عمومی و اقتصاد دارد اما نهادهای دولتی معمولا به دلیل دراز مدت بودن اثرات آن از مطالعه تاثیر این مساله بر جنبه های مختلف زندگی مردم چشم پوشی می کنند این در حالیست که به باور اغلب کارشناسان باران های اسیدی تشدید کننده و حتی در برخی موارد عامل اصلی زیان های قابل پیش بینی و ملموس بر سلامت و اقتصاد در جامعه است.

آلودگی هوا محیط های شهری را می خورد

محمد علی باقری، کارشناس آلودگی هوا در گفت و گو با رکنا بیان کرد: آلودگی هوا که منشاء باران های اسیدی است غالبا ترکیباتی از اسیدهای آلی یا معدنی هستند که عمده آنها منشاء معدنی دارند و حاصل وجود گوگرد در است. این ترکیبات به علت سوخت ناقصی که نیروگاه ها و وسایط نقلیه اتفاق می افتد به وجود می آیند و مهمترین خسارت آنها بعد از سلامت، خوردگی است که در محیط های شهری و به ویژه در صنایع ایجاد می کنند.

وی افزود: خسارت های باران های اسیدی جبران ناپذیر است زیرا می تواند در جاهایی نفوذ کند که دسترسی آسانی برای تعمیر نداریم و منجر به تخریب سازه‌ها و اتصالات در بناهای صنعتی و شهری می شود.

باقری با اشاره به تاثیرات باران های اسیدی بر سلامت عمومی، تاکید کرد: اسیدهای معدنی بسیار آلرژی زا هستند و تاثیرات آن به شکلی است که در دراز مدت با تغییر هرکدام از فاکتورهای محیطی از جمله تغییر دما و فشار آلرژی ناشی از باران اسیدی تشدید می شود و عمدتا این آسیب ها منشاء گوگردی دارند اما سوخت های گازی و CNG ها هم می توانند اثرات مشابهی داشته باشند.

تاثیر آلودگی هوا بر سازه های آثار تاریخی و میراث فرهنگی

این کارشناس آلودگی هوا به لزوم وجود یک مطالعه جامع در این زمینه اشاره کرد و افزود: متاسفانه چون اثرات باران های اسیدی نامحسوس است، نهادهای دولتی و حتی علمی هیچ برآوردی از ضررهای احتمالی آن انجام نداده اند اما چیزی که مشخص است این است که به علت ترکیبات خطرناک موجود در این باران ها بیشترین تاثیر را بر سازه های صنعتی و شهری و حتی بر آثار تاریخی و میراث فرهنگی دارد.

وی با بیان اینکه باران‌ های اسیدی می ‌تواند به ساختمان ‌هایی که از سنگ آهک و سنگ مرمر ساخته شده اند آسیب جدی وارد کند، ادامه داد: می توان تأثیرات این تخریب و فرسایش را روی سنگ قبرهای قدیمی مشاهده کرد که سابیدگی و از بین رفتن نوشته‌های کتیبه‌ها را به دنبال دارد.

افزایش تخریب های احتمالی وقوع زلزله

باقری با اشاره به اینکه باران های اسیدی منجر به خوردگی فلزاتی مانند آهن، فولاد و برنز می گردد، اضافه کرد: لازم است مطالعه ای در این مورد انجام گیرد و طی آن نمونه برداری هایی از اتصالاتی که دچار خوردگی شدند، انجام پذیرد زیرا خوردگی در این قسمت ها می تواند میزان تخریب های احتمالی بعد از وقوع زلزله را افزایش دهد و این یک مساله جدی محسوب می شود.

اتلاف هزینه زیباسازی شهرها قبل از تدبیر برای کاهش آلودگی هوا

این دیدگاه در حالی مطرح می شود که سالانه میلیاردها تومان هزینه زیباسازی بناهای شهری در کلان شهرها و شهرهای صنعتی می شود که با توجه به خاصیت خورندگی باران های اسیدی به نظر می رسد اگر چاره ای برای این معضل اندیشیده نشود، با اتلاف هزینه و انرژی بالایی روبه رو خواهیم شد.

کارشناس آلودگی هوا در ادامه با تاکید بر وظایف ارگانها و نهادهای دولتی برای ارایه یک آمار قابل توجه در این زمینه، تصریح کرد: لازم است نهادهای متولی از جمله سازمان محیط زیست، وزارت بهداشت و شهرداری ها مطالعه جامعی در این زمینه انجام دهند زیرا عدم درک درست از این مساله می تواند در آینده هزینه های بیشتری را به اقتصاد جامعه تحمیل کند.

تاثیرات باران های اسیدی حاد نیست بلکه مزمن است

وی گفت: لازم است کارشناسان و متولیان به این مساله توجه داشته باشند که تاثیرات باران های اسیدی حاد نیست بلکه مزمن است و معمولا اثرات مزمن در دراز مدت دیده می شوند که متاسفانه این تبدیل به عاملی شده  تا مسئولان نسبت به این مساله بی توجه باشند.

باقری همچنین به تاثیرات جدی اما ناملموس باران اسیدی بر روی صنایع اشاره کرد و گفت: صنایع با توجه به پیچیدگی که سازه های رویی آنها دارند و عمدتا غیرقابل دسترس برای مشاهده و تعمیر هستند، اگر در معرض باران های اسیدی قرار بگیرند زیان های اقتصادی جدی را در بلند مدت متحمل می شوند در حالیکه هزینه کنترل این شرایط و پیشگیری از وقوع آنها بسیار کمتر از هزینه های بلند مدت ناشی از بی توجهی خواهد بود.

به نظر می رسد با توجه به جدی بودن تاثیرات باران های اسیدی بر سازه های شهری و صنعتی لازم است ارگان های دولتی اقداماتی فراتر از کارهایی که به صورت تکراری و سالانه برای کنترل آلودگی هوا انجام می دهند را در دستور کار قرار دهند تا از خسارت های جبران ناپذیر احتمالی آن در آینده کاسته شود.

کدخبر: 844995 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مسعود لاهوت
آیا این خبر مفید بود؟