نسل جدید 4 هزار کلمه دارد که والدین و حاکمیت حتی معنا آن را نمی دانند/ ارزش نوجوانان از معادن نفت و گاز بیشتر است

مجید ابهری، جامعه شناس در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی رکنا تصریح کرد: هر نسل بر اساس فرآیندهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی دارای ویژگی های منحصربه فرد نسل خود هستند که با دیگر نسل ها کاملا متفاوت است اما این اتفاق در نسل های دهه 70 ، 80 و 90 نسبت به نسل های قبل از خود بسیار پررنگ تر است.

خانواده و حاکمیت ابزار کنترل یا مدیریت نوجوانان را ندارد

وی با اشاره به اینکه نباید از اهمیت این مساله غفلت کرد، افزود: با گسترش اینترنت و وسایل ارتباط جمعی روند آموزش نسل های جدید در کشور هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ فرم تغییر یافت و باعث ایجاد تفاوت های بسیار اساسی در سبک زندگی نسل های جدید شد.

این جامعه شناس بیان کرد: این تفاوت ها از کوچکترین مسایل تا مباحث کلان به صورت سلسله مراتبی رخ داد و متاسفانه حاکمیت و نهاد خانواده ابزاری برای کنترل یا مدیریت این فضا نداشتند.

فاصله ژرف بین جامعه سنتی و نسل جدید

کارشناس مسایل اجتماعی ادامه داد: حتی ابزارهای بازی نسل جدید هم در بستر وب و اینترنت شکل گرفت و این هم رفتار آنها را در جامعه تحت تاثیر قرار داد و هم قالب فکری و ذهنی آنها را به سمت و سویی کشاند که تفاوت های پررنگ تری را با جامعه سنتی خود داشته باشند.

ابهری گفت: در مواجهه با این مساله والدین به علت مشکلات مادی و نهادهای حاکمیتی به دلیل استفاده از روش های کهنه و سنتی باعث شدند تا این شکاف بزرگتر شود به شکلی که هم اکنون با یکی از عمیق ترین گسل های اجتماعی و فرهنگی بین نسل جدید و نسل های قدیمی در کشور رو به رو هستیم و این مساله در حال رسیدن به یک حالت بحرانی است.

وی اضافه کرد: ما اکنون با یک حالتی در کشور روبه رو هستیم ادبیات گفتمانی و زبان گفتگوی نسل جدید با ما متفاوت است. ما با وضعیتی رو به رو هستیم که عباراتی که کودکان و نوجوانان به کار می برند را والدین حتی متوجه نمی شوند و این نشان دهنده یک حالت غیرطبیعی در جامعه است.

حاکمیت و خانواده با زبان نسل جدید بیگانه است

جامعه شناس برجسته کشور با بیان اینکه بیش از 4 هزار و 700 کلمه از زبان نسل جدید شناسایی شده است که برای حاکمیت و خانواده بیگانه است، بیان کرد: باید گفت که گسست نسل ها جایگزین تعامل نسل ها شده است و در این مورد والدین هم زحمتی نکشیده اند که زبان فرزندان خود را یاد بگیرند.

کارشناس مسایل اجتماعی گفت: خشونت حاصل از این روند در جامعه مشهود می باشد و فاصله نسل ها ناشی از گسست نسلی بین والدین و بچه ها بوده است و نسل های جدید به گونه ای رفتار می کنند که گویی از یک سیاره دیگر آمده اند.

نوجوانان ایران از معادن مس و نفت و گاز ایران با ارزش تر هستند

ابهری اضافه کرد: مقصر اصلی این مساله خانواده ها و حاکمیت است زیرا اصلی ترین ابزار ارتباط یعنی زبانی برای گفت و گو کردن را در مواجهه با نسل های جدید به کار نگرفته اند و در صورتیکه این وضعیت ادامه پیدا کند قطعا به مرحله تقابل نسل ها خواهیم رسید.

وی افزود: ما باید توجه داشته باشیم که نیروی انسانی و نوجوانان و نسل های آینده ارزشمندترین سرمایه های کشور هستند حتی بسیار ارزشمندتر از معادن مس و طلا و چاه های نفت و گاز و اگر بیشتر از این غفلت کنیم باید نسل های آینده و به همکراه آن آینده کشور را هم از دست رفته تلقی کنیم.

 

کدخبر: 845964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری مسعود لاهوت
آیا این خبر مفید بود؟